2020-04-07, 16:02
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag läste nånstans att anledningen till att Tyskland har så låga dödstal är att man tidigt tar in de sjuka till sjukhus. Detta möjliggörs av många tester och många säng/IVa-platser. Alltså tvärtom mot de förhållanden som gäller i Sverige. I grova drag tror jag det går till så här:

Här får man vara hemma ända tills dess att man nästan dör av andnöd. När/om man sen kommer till sjukhus är man ibland i sånt dåligt skick att man inte får någon IVA.plats såvida man inte inte är relativt ung och utan underliggande sjukdom.Istället ges enbart palliativ vård.
Därför är dödstalen så höga i Sverige och det är en starkt bidragande orsak till att IVA-platserna ännu inte har tagit slut

Mycket bra beskrivning det har framkommit i flera vittnesmål att man inte får komma de säger att det inte finns någon plats men när man till slut blir hämtad dör patienten på båren eller i ambulansen.

Klarar man sig lite längre läggs man på palliativt plats ingen respirator. De får ligga där och dö ungefär.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Med miljoner smittande blir det tusentals unga som dör och tiotusentals äldre.

Och så kommer det att se ut i de flesta länder om något eller några år om inget fungerande vaccin dyker upp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Antagligen högre och mer avancerad än de flesta hobbyepidemiologernas. Den har bl.a lärt mig en del om statistik analys och kritiskt tänkande. Såg t.ex en skribent som jämförde Svenska dödstalen med de ryska och indiska. Det är direkt enfaldigt

Det är nog en av de få sakerna vi är överens om.

Är själv kemist.
Citera
2020-04-07, 16:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell tvivlade på Norges siffror i presskonferensen.

"Jag tror ingenting innan jag får se underlaget för deras siffror".

Ja, lol! Man tycker ju att FHM borde hålla extra kontroll på våra granländer och hur det går för dem?

Det är ju av yttersta vikt att följa dessa då de infört striktare restriktioner än vad vi har. Dessutom är våra länder lika i mångt och mycket.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
"Utsatta områden" i södra Stockholm uppvisar inte samma överrepresentation som Kista/Spånga. Botkyrka mfl har lägre siffror per capita än tex Danderyd.

Att göra detta till en fråga om "stackars utsatta invandrare" och trångboddhet är att i nuläget dra för säkra slutsatser. För då hade invandrarområden i andra delar av staden haft samma överrepresentation - och de har de inte.

Mer troligt; Spridningen i Kista/Spånga har skett genom moské eller liknande.
Jag vet.

Jag talar om områden. Om vi på ett tidigare stadium kunde fått redovisat smittspridningen i enskilda områden hade riktade åtgärder kunnat sättas in.

Nu har de snarare dolts.

Staffanstorp begärde in sina siffror för ett tag sedan men blev nekade.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Om skolorna är sådana smittspridare, varför är inte en majoritet av lärarna hemma sjuka då?

Därför att alla får inte så mycket symptom eller blir sjuka. Alla smittas givetvis inte. Man kan dessutom sprida smittan även innan symptomen visat sig.
Eleverna är unga och klarar sig. De sprider dock ändå smittan.
Folk som har barn eller åtminstone har varit i kontakt med dem och skolor känner till att förkylningar och annat brukar komma därifrån. Så även corona.
Citera
2020-04-07, 16:04
Medlem
Löfvéns presskonferens:

- Följ myndigheternas råd
- Vi ska följa råden - tillsammans. Varje dag, varje minut
- Läget är värst i Stockholmsområdet. Men till resten av Sverige ; förbered er!
- Spridningen på äldreboenden är allvarlig
Citera
2020-04-07, 16:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Med miljoner smittande blir det tusentals unga som dör och tiotusentals äldre.

Pratar du om Sverige eller världen? Om det är Sverige så precisera lite närmare när vi ser tusentals unga (ska vi säga 3000?) och tiotusentals äldre (ska vi säga 30000?) dör.

När ser vi att det dött 3000 unga och 30000 äldre i Sverige, är det i juni i år eller när?
Citera
2020-04-07, 16:05
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
"Utsatta områden" i södra Stockholm uppvisar inte samma överrepresentation som Kista/Spånga. Botkyrka mfl har lägre siffror per capita än tex Danderyd.

Att göra detta till en fråga om "stackars utsatta invandrare" och trångboddhet är att i nuläget dra för säkra slutsatser. För då hade invandrarområden i andra delar av staden haft samma överrepresentation - och de har de inte.

Mer troligt; Spridningen i Kista/Spånga har skett genom moské eller liknande.

Har de inga poliser inuti dessa moskéer som kan kontrollera att de inte träffas i grupper över 50 personer? Du behöver inte svara, för det är en fråga som varken du eller jag vet svaret på, och även om vi visste det så skulle det nog inte spela så stor roll.

Svaret är dessutom sannolikt ett rungande nej.
Citera
Medlem
Citat:
Det tar längre tid för yngre att dö, så deras dödstal kommer att stiga.
Jag vågar hävda att det du påstår är ren och skär lögn. Kolla Wegerups summering av 16.000 italienska dödsfall.

"Det innebär att hela 95 procent av de döda var över 60 år och 83 procent över 70 år. Bara 1,2 procent var under 50 år."

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/dodssiffrorna-bekraftar-monstret-vi-sett-hela-tiden/
Citera
Medlem
Löfvéns presskonferens:

- Krisen kommer att på pågå länge

osv..

Summa; INGET NYTT. Samma information som innan.
Citera
Medlem
Svetsaren :

'Vi ska växla upp antalet tester'
'läget kan ändras mkt snabbt'
'att skydda riskgrupper'
'Ifall en san situation kommer uppsta'

axplock av alla floskler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera