2020-04-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är rekord i hur många nya dödsfall som rapporterats vid en dygnsrapport. 114 stycken.

Det tidigare rekordet var 76. Sattes igår.

Runt 40 döda per dag är nog en underdrift som Tegnell (som vanligt) gör.

Det här är antalet dödsfall per dödsdag i april hittills:

4/1/2020 40
4/2/2020 55
4/3/2020 49
4/4/2020 40
4/5/2020 49
4/6/2020 37
4/7/2020 2

Det finns även 17 dödsfall som ej tillskrivits en dödsdag.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Jag måste tolka det som att vi tyvärr har en ökande trend av dödsfall i Sverige.
Det känns som att FHM skjuter sig själva i foten genom att rapportera ökning av rapporterade dödsfall snarare än varje dag för sig och hålla sig hårt till det. Det får det ju att verka som att antalet döda per dag skenar när de summerar i efterhand. Å andra sidan är ju inte Tegnel någon retoriker direkt ...
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Enligt Anders Tegnell (dagens presskonferens) existerar den här eftersläpningen i alla länders rapportering. Mig veterligen är det trots detta bara i Sverige som myndigheterna dagligen väljer att upprepa detta nya mantra. I alla andra länder rapporterar man "dödsfall senaste dygnet" och försöker inte bortförklara höga siffror med det svenska favoritordet "eftersläpning". Varför är det så, tror du? Och varför ser vi inte den här typen av siffror hos våra nordiska grannar?

Jämför bara föregående veckors siffror från måndag-tisdag, där siffrorna från helgen innan ofta räknas in, så ser man tydligt att det ökar stadigt - eftersläpning eller ej.

Vi är just nu på 13:e plats i världen i antal dödsfall trots vår ringa folkmängd på en stor yta. Det finns sex länder med fler bekräftat smittade men som har färre dödsfall än oss just nu. Däribland Sydkorea, och Brasilien.

Folk som försöker tona ned detta borde ta sig en titt på de länder strax ovan oss i statistiken samt deras folkmängd så kommer man snart se att våra siffror är oerhört höga när det kommer till dödsfall.

Jag vet inte hur det ser ut i andra länder, men ser det inte som ett problem att dödsfall hänförs till så att säga rätt dag. Om tjugo döda från i lördags rapporteras in först på måndagen, så tycker jag ändå det är bättre att lägga in det i lördagsstapeln. Men visst, om andra länder gör på annat sätt (och lägger det på måndagen istället) är det väl inte i hela världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Här är nagra fragor som jag skulle ställa. Om det finns ngn MSM-journalist som mot all formodan letar runt i denna trad, sa varsagod......

* Anders, du säger kurvan är platt mest hela tiden. Och att vi foljer den. Men här har jag en kurva som som är pa riktigt (tar fram ett A4 papper och ger Anders pa scenen) . Anders, stämmer inte denna kurva bättre (kurvan pekar at himlen till)

* Ska ni nagon gang reda ut for oss alla, var ordet 'eftersläpning' egentligen betyder i sammanhanget och om det paverkar grafen som ni presenterar varje dag.

* Kan man inte säga att Sveriges experiment har gatt at helvete? Vi har en otroligt hog siffra dodsfall per capita jämfort med alla vara grannlander. Vi ar topp 10 i världen och peaken har väl inte ens kommit? Stockholm är väl kanske nära sin peak, men vet vi det, da vi aldrig testat speciellt manga?
Och sen nar Gbg och Malmo far mer fall, da kommer ju den totala siffran dodsfall aldrig minska, inom en rimlig tidsperiod?

* Har ni inga andra atgärder att presentera än att vi ska tvätta händerna och vara forsiktiga? Varfor gor hela världen fel men vi gor rätt, nar precis allt pekar (inkl siffror och statistik) att vi gor fel?

Ett litet axplock av vad jag hade velat ha reda pa........

Vill också ha svar på de frågorna! Men istället frågas det om det är ok att dela tallrik...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Vi vet ju inte hur länge man blir immun. Det här viruset är uppenbarligen inte som andra virus.

Kina har mest erfarenhet av alla när det gäller virus. Varför ville man att alla skulle stanna inomhus i Wuhan även fast militären isolerade hela området? Varför lät man inte folk gå ut i Wuhan om nu flockimmunitet är det bästa alternativet?

Nej men att man blir immun är huvudsaken. Det kan komma en andra våg i höst eller nästa vår men då finns förhoppningsvis antiviral medicin som hjälper, samt ett immunförsvar som redan krigat mot viruset en gång tidigare. Skyddet kanske bara håller i 3-6 månader men det är bättre än inget.

Kina stängde ner för att viruset var nytt och ingen förstod hur allvarligt det var, utöver att folk dog som flugor. Nu har man mer kunskap om covid-19.
Om alla rapporter världen över hade hävdat att covid-19 har en dödlighet på 30%, likt MERS hade, då hade vi behövt stänga ner allt, och direkt. Men utifrån de analyser från Kina och WHO så insåg FHM att de flesta grejar viruset, och att bygga upp immunitet är bästa sättet att ta sig igenom det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Tror Du har missuppfattat det där med pensionärer och pension. Jag förstår att Du gärna vill ha våra pengar, och att vi alla tvärdog. Och med våra pengar menar jag att Du kanske bör tänka på att pensionen inte är en allmosa och belastning på Ditt samhälle, utan pengar som vi genom arbetslivet har betalat in för vår egen pension genom att avstå lön, - och pengarna är alltså våra egna.

Har jag missförstått? Hette det inte att vi hade en stor grupp äldre och för få unga i Sverige och därav lösningen med "pensionsräddarna"?

Jag pallar inte stångas med er något mer...

Lycka till
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edda123
Exakt.

Jag svarade på " 75.000 döda hittils, Det är färre än vad som dog i influenan i USA förra året." USA hade runt 34000 dödsfall av influensan enligt CDC, vilket är mindre än hälften vad som skrevs i det inlägget som skulle vara mer än nuvarande antal dödsfall av Covid-19. Den personen hade nog använt de globala siffrorna istället för siffror för endast USA.
Aha, jag missförstod. 👍🏻
Citera
2020-04-07, 14:59
Medlem
Här är dagens nya morgonkartor. De är avsedda att representera tidig någon stans runt morgonen europeisk tid.

Observera att dagens döda från Sverige INTE är med. Det är inte för att jag inte "orkat" utan för att kartorna, när de visas i bildspel, ska visa en dag om gången. Dagens karta kom bara ut lite sent. Jag gör gärna en ny "mitt-i-mellan"-karta som tar med Sveriges nya tal om ni vill. Men de nya ska alltså egentligen först med på morgondagens karta.

I vissa länder blir ibland data extrapolerat på regionnivå om det i kortare perioder faller ifrån regionbaserad data dör antingen dödsfall eller antal insjukna, som till exempel Iran som tycks slutat rapportera regionsiffror. Rent generellt är det ganska suspekta tal från Iran.

Allt är baserat på läget ungefär vid morgon/tidig förmiddag europeisk tid för kartorna ifråga.

Jag kan redovisa källor om ni önskar det på områden ni kanske är intresserade av, men det är extremt många och källorna byter ofta form och format så det gäller att leta rejält! Det räcker ju verkligen inte att bara titta på worldometers källor för att säga det milt.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor och även Danmark, Tjeckien, Nederländerna och numera Finland). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 1000 distrikt visande.

7 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel (med datum syftar det till ca kl 9 på förmiddagen)
6 April
5 April
4 April
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar
7 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel.
6 April
5 April
4 April
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Kartorna har nu en egen tråd, så de inte ska drunkna i denna tråd som handlar om så mycket olika numera.
(FB) Kartor och kartframställning över COVID19s framfart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Sverige har nu fyra gånger fler döda per capita jämfört med Norge. Den 15 mars var antalet döda per capita dubbelt så många i Norge jämfört med Sverige. Bra jobbat FHM?

Tegnell tvivlade på Norges siffror i presskonferensen.

"Jag tror ingenting innan jag får se underlaget för deras siffror".

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Vi vet ju inte hur länge man blir immun. Det här viruset är uppenbarligen inte som andra virus.

Kina har mest erfarenhet av alla när det gäller virus. Varför ville man att alla skulle stanna inomhus i Wuhan även fast militären isolerade hela området? Varför lät man inte folk gå ut i Wuhan om nu flockimmunitet är det bästa alternativet?

När det gäller virus så litar jag betydligt mer på tjing tjongare än på svenska pajasmyndigheter.

Kan man inte svetsa in folk och slänga in dem med feber i skåpbilar som aldrig kommer tillbaka så kanske sveriges väg är ett bra alternativ.
Vi kan inte jämföra kinesernas karantän med länder i Europa.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Sverige har nu fyra gånger fler döda per capita jämfört med Norge. Den 15 mars var antalet döda per capita dubbelt så många i Norge jämfört med Sverige. Bra jobbat FHM?

Anders Tegnell är en expert på att dribbla bort den här typen av uppgifter med en massa svammel. Han påminner fantastiskt mycket om Göran Lambertz.
Citera
2020-04-07, 15:00
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEastman
"Man har sett en minskning av antalet intensivvårdade under de senaste dagarna, vilket Anders Tegnell menar är ett gott tecken."

Men om man tittar på antalet nyinskrivna intensivvårdspatienter så tycker jag det ser ut att ha legat jämnt från och med 23 mars..

https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
Där kan samma patienter vara med flera gånger om de flyttas mellan avdelningar, kolla här istället för unika patienter.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-04-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad är din siffra då?
Du vet inte?
Det skulle bara sluta vid 200 000 ändå?

Du vet ju inte vad du pratar om.
60% av 325 miljoner människor i en smitta som sprids exponentiellt- tar väl ett år så är det uppnått.
Hur tror du sjukvården hade hanterat det?
Huarresten förstör bara den nödvändiga ekonomiska basen för att kunna bekämpa smittan. Ni hysteriska kultmänniskor är bara för mycket. Trots att det finns en rad länder som inte sysslar med t ex husarrest, och som lyckas väl, så fortsätter ni med mantrat att kanske över 10 % av befolkningen skulle dött utan de mest drastiska åtgärderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in