Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Situationen i vården (New York)
CNN hade en rätt lång artikel nu som jag tyckte gav en ganska bra bild av ett sjukhus i Brooklyn bl.a. och hur de har det. (Alltså bra bild i betydelsen informativt, inte att läget i sig är bra för det är det inte). Det fanns även med ett par filmklipp där de pratar med personal som beskriver hur svårt läget börjar bli. Rekommenderas!
(De 2 filmklipp jag såg där, så såg jag inga "hemska" scener med sjuka patienter eller så i alla fall, kan vara bra att veta, ifall man är känslig för sådant, vilket många så klart kanske är).
https://edition.cnn.com/2020/04/05/health/inside-new-york-coronavirus-hospital/index.html
Det där är från ett program som gick på CNN förut idag, tror det var 03-04 svensk tid. Vet inte om det går att se själva programmet i sin helhet i efterhand. Det var inte blodigt utan alla patienter var blurrade.
Intressanta detaljer i programmet om respirator (/ventilator). Ett typiskt fall av någon som behöver vård i respirator behöver det i 3-4 dagar, med Corona behöver patienterna 3 veckor. Bara 20% av patienterna som behövde respirator överlevde. Det sjukhuset hade haft ett barn på 3 år i respirator, som överlevde.
Sedan var det svårt att få tag på förbrukningstillbehör, "consumables", till ventilatorerna. Så det kan bli att dom hamnar i ett läge när dom har respiratorer men inte tillbehören. (Filter, etc.) Så börjar olika mediciner ta slut för dom.