2020-04-03, 19:13
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Jag tycker Tegnell får oförkänt mycket skit.

Många tycker att Sverige har en alltför slapp inställning till Covid-19 jämfört med övriga världen.

Men denna "mjukare" inställning bygger nog på den djupa folkhemstanken som fortfarande finns kvar, och en stor tilltro till myndigheter (även om den naggats i kanten de senaste åren) Unik? Verkar som så, men den finns nog med i beräkningen, då svenskar är benägna att följa de riktlinjer som ges, utan att mer hårdföra regler anses behövas sättas in (åtminstone inte ännu)

Tegnell följer troligtvis regeringens tanke runt detta. Självklart som en tung aktör som det lyssnas på i maktens korridorer.
Med en hel del familj i riskgrupp + med omvärldens sätt att hantera situationen som motivering tycker jag precis det motsatta.
Tegnell et al. har fått oförtjänt lite skit för deras sätt att "hantera" situationen.
Citera
2020-04-03, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Långt inlägg. Tänkt tanken själv. Kan man sammanfatta det som att stängning av skolor skulle ge fler negativa konsekvenser för samhället pga många problemfamiljer (invandrare men inte alla) än vad covid-19 skulle innebära..?
De skulle ju kunna erbjuda lunch som de gör i USA, så det kan ju inte bara handla om maten.
Är de rädda för upplopp, revolter, misär, plundring?

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nej jag är mest sur.

Faktiskt riktigt sur över att ett gäng klåpare som står enormt långt från mig i allt dom gör, HBQT certifiering, genus, humanitär stormakt och all den skiten.

Nu dessutom visade sig vara helt jävla värdelösa på krishantering och utsätter min familj för direkt risk.

det går inte att hitta något positivt här och hade dom små kräldjuren krishanterat bra hade allt varit förlåtet.

Jag är också sur över att jag aldrig får känna stolthet över att vara svensk, det blir liksom bara smäll på smäll och när Sverige ligger ned lyckas landet sparka sig självt mellan benen på något mystiskt sätt.

Jag tror inte på en övergripande konspiration, detta är bara en sluten grupp som glidit för långt ifrån verkligheten.
Korrekt! Man skäms som svensk och har t.o.m börjat heja på motståndarlaget i sport.
Arma arma sate Sverige....
Citera
Medlem
Citat:

Många tycker att Sverige har en alltför slapp inställning till Covid-19 jämfört med övriga världen.

Men denna "mjukare" inställning bygger nog på den djupa folkhemstanken som fortfarande finns kvar, och en stor tilltro till myndigheter (även om den naggats i kanten de senaste åren) Unik? Verkar som så, men den finns nog med i beräkningen, då svenskar är benägna att följa de riktlinjer som ges, utan att mer hårdföra regler anses behövas sättas in (åtminstone inte ännu)

Tegnell följer troligtvis regeringens tanke runt detta. Självklart som en tung aktör som det lyssnas på i maktens korridorer.
Idiot!

Folkhemsstanken att låta de äldre pinas genom att de långsamt kvävs till döds.

Jag hoppas du trollar ditt satans svin!
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Vadå "skojar"???????

Det kan väl inte vara sant att för- och grundskolan är öppna?
Är det så jävla illa???
Citera
2020-04-03, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Israel skall prova ett vaccin mot C19 den första juni, om det fungerar är en annan sak...

A team of Israeli researchers at The Galilee Research Institute (MIGAL) says they could have a coronavirus vaccine ready for human trials by June 1, according to a report by The Jerusalem Post.

It will become available in Israel first, when it is produced for the market.

Dr. Chen Katz, group leader of the MIGAL’s biotechnology group, told the newspaper Thursday, “We are in the final stages and within a few days we will hold the proteins – the active component of the vaccine.”

The group has already developed an effective vaccine against IBV, the avian Coronavirus Infectious Bronchitis Virus. It was during their pre-clinical trials at the Veterinary Institute on the IBV vaccine that the group discovered the genetic similarity of the IBV coronavirus to the human COVID-19 coronavirus, which researchers said uses the same infection mechanism.

KÄLLA.Jewishpress.(Se länk)
https://www.jewishpress.com/news/israel/israeli-scientists-say-coronavirus-vaccine-could-be-ready-for-human-trials-by-june/2020/04/02/

Ja, låt oss hoppas att vi inte tar in ett vaccin som unte är tillräckligt utprovat och ger en mängd barn narkolepsi, tycker du inte?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Dock hade det satts upp markering för att hålla avstånd, men många brydde sig inte ett skvatt. Dessa dumbommar är varför det tillslut kommer krävas hårdare åtgärder här också. Efter allt som skett, när faktiskt t o m FHM varit rätt så tydliga senaste veckan, när de ser vad som sker i resten av världen, så kan nötterna inte ens hålla lite avstånd?

Dessutom dräller det av pensionärer! På spårvagnar, i affärer, överallt. Makalöst.

Det är bara att inse att det funkar inte när en ganska stor andel av befolkningen fortfarande tycker att allt är överdrivet, och att det stör deras vardag. Jonas Carlson må stå och stamma om att "vi ser att folk i mycket hög utsträckning tar till sig våra rekommendationer" men det är bara helt enkelt inte sant.

Det enda det leder till är en enorm frustration hos de som verkligen inser faran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Förstår att du samtidigt kollade in på lediga begravningsplatser för framtida bruk............
Ha ha jag bjuder på den. Lite osmakligt men okej du verkar inte vara den snälle typen. Det är väldigt vackert där.
Men du då? Hur länge har du varit isolerad hemma?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja sjukt nog har du nog rätt. Vi körde på flockimmunitet- vi lär komma upp i ett par 1000 döda- men sen är det över. Det är redan försent att göra något.
Stäng in sthlm bara! Låt smittan dö ut här.

Finns väl inga bevis mot flockimmunitet. Det kommer gå runt runt. Vi har ingen immunitet mot förkylningsvirus eller vinterkräksjuka. Jag tror det behövs vaccin mot de 50 strängar av viruset som är kända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
En liten prognos närmaste veckan, vad jag tror..

Jag ser att Spanien får allt värre siffror, de har flera % högre kritiska fall just nu i förhållande till aktiva fall, än vad italien har för närvarande. Så jag tror att det kommer bli en turboknuff i antal döda i spanien relativt snart inom en vecka säkerligen. Bli inte förvånade om dödssiffran per dag tar ett skutt upp till ca + - 1000. Innan helgen är över kommer spanien ha passerat italien när det gäller antal smittade och kommer ligga på drygt 130 000.
I mitten på nästa vecka kommer tyskland passera 100 000 sträcket i antal smittade och sedan är det bara en tidsfråga när antal döda kommer skutta upp till betydligt högre nivåer per dagar. Tippar på högst två veckor, sedan smäller det.
Italien tror jag kommer hålla på minst en vecka till med ca 700-900 döda per dag och sedan får vi se..
Frankrike kommer vara uppe i drygt 80 000 smittade nån gång nästa vecka och antalet döda kommer börja öka takten rejält under nästa vecka, då de har snart dubbelt så många kritiskt sjuka jämfört med spanien i förhållande till antalet aktiva fall.
USA kommer närma sig bortimot 400 000 smittade mot slutet av nästa vecka och dödsfallen riskerar fara iväg och kanske passera italiens siffror per dag..
Det är märkligt att det är så få kritiska fall i UK än så länge.. jag tror nästan att UK om en vecka kommer ligga på ungefär samma nivå som frankrike har just nu, så det kommer börja skena där också.
Belgien och Nederländerna kommer troligen också börja skena iväg senast i slutet av nästa vecka när det gäller antal döda per dag..
När det gäller sverige, så tror jag rimligtvis att dödsantalet per dag nästa vecka kommer passera 100 per dag och ständigt öka närmaste två veckorna..
Även Danmark kommer få en markant ökning i antalet dödsfall.. gissar på bortimot 50 per dag mot slutet av nästa vecka.
Tror faktiskt att turkiet också ökar på rejält de närmaste två veckorna i antal döda per dag.
I sydamerika har det knappt börjat än verkar det som, men om ett par veckor börjar det hända grejer där tror jag..
Totalt antal smittade kommer säkerligen passera 1,5 miljoner nån gång nästa vecka..

Så nu börjar det verkligen bli åka av för världsekonomin..

Tippar även på återfallsfrekvens i kina inom ett par veckor!

Du har nog helt rätt, Afrika kommer vissla till snart också i statistiken,

Lagos health commisioner hade förberett ett helt rum med sängar (utan respiratorer) och ett tvåmanstält på gården för "corona-anstormingen" och detta i en stad på vadå, 10 miljoner...
Citera
2020-04-03, 19:16
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Håller med dig. Tråden går i stort sett ut på att tegnell är en psykopatisk massmördare! Själv tror jag att han underskattade coronan från början, men summa summarum så är det en djävulsk sjukdom som alla länder lider av.....och de andra länderna har ingen tegnell, men likväl lider de av samma orsak som vi.
Citera
2020-04-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Men 60000 döda tycker du är en rimlig kostnad för att testa om flockimmunitet över huvud taget fungerar?
Det är en hemsk siffra såklart. En ofattbar siffra, och ingen vill se så många döda. Men några tankar:

Dels visar erfarenheterna från Norditalien att peaken kommer, och den passerar. Jag kan inte utlova att immuniteten håller i åratal, däremot går kurvan över dödsfall tillbaka nedåt och smittspridningen torde därför ha upphört,rimligen pga immunitet (det var innan hård karantän sattes in). Det ser inte helt hopplöst ut.

Dels bör man beakta att vi kanske inte har något direkt val. Olika länder har testat ett flertal åtgärder för att begränsa smittspridningen, men det här viruset sprider sig ungefär lika effektivt som en australiensk skogsbrand. Man säger till och med "skydda äldre, skydda vårdpersonal" men ingen har klarat av ens det perfekt.
Ibland är vi små inför naturen, tyvärr.
Citera
2020-04-03, 19:17
Bannlyst
31 år, tar blodtrycksmedicin , Ej ACE hämmare, Utan medicin 145/80 med medicin 130/65 Bör jag se mig själv som riskgrupp?

Är en person med blodtrycksmedicin och som har stabilt blodtryck i samma risk som en med vanligt blodtryck utan medicin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in