2020-04-01, 09:46
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ju mer jag tänker på detta,

hör ni följande,
-du förstår inte enkel statistik
-du är inte expert, epidemolog,
-lyssna på experterna
-låt regeringen göra sitt jobb
-regeringen har gjort bra ifrån sig det är befolkningen som inte lyssnat
-sverige ligger bra till internationellt.
-det går bättre nu

Så är det sannolikt oponionsbildare som har betalt för att förtrycka sanningen och bilda positiv oponion.

Dom kan tydligen leva med sig själva och sitter hellre och ljuger här än att anmäla sig till tjänst på valfritt akutsjukhus, samhällets riktiga avskum med andra ord, dom skulle sälja sin egen mor om det betalade sig ok.

Men det dom gör väldigt bra är tyvärr att döda debatten.
Den rörda rutan i bjällran med antal nya kommentarer till ett inlägg gick från 1-2 till 15-20 över en dag.
Helt plötsligt så förstår jag inte statistik, enkel matte, är rasist, inte stöttande och allmänt usel.

när man efter mycket kämpande får rätt (vilket ju inte är så svårt då vi har Anders Tegnell som dom måste försvara...) så försvinner dom ett tag och dyker sen upp igen och peddlar precis samma talking points.

När inte ens ett forum som flashback står pall så förstår ni att dom lyckas lägga en våt filt över samhället i stort.

Det är folk som jobbar på Myndigheten för SamhällsBeredskap mixat med vänsterblivna mongon som gör det gratis. Det trodde jag var uppenbart för alla vid det här laget. MSB-folket är inte så värst skickliga på sitt jobb (ingen överraskning) och de vänsterblivna är redan ökända eftersom de spammat non stop i varenda blattetråd sedan evighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ja, man kan nog lita på att de som dött på intensiven stämmer. Frågan är huruvida alla (ofta gamla) som dör i hemmet och på ålderdomshem testas när de dött om det var pga. detta eller "vanlig" lunginflammation/influensa/ålderdom. Många ligger ju redan på vippen till döden av andra orsaker.
Bra poäng. Här litar jag mer på våra siffror än de flesta andra länders.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Mkt långt under en sådan? Vilka dödstal tittar du på då?

FHM siffror
27/3 92
28/3 112(+10)
29/3 120(+8)
30/3 146(+26)
31/3 180(+24)

Med justering av måndagens siffror pga efterrappprtering ser jag inte någon jämn eller avtagande ökningstakt.

Enligt den initiala kurvan mellan 10-100 fall så har vi börjat vika av, skulle vi fortsatt som den ska vi idag ha 385 avlidna. Min prognos är runt 215 idag (data enligt Worldomoter).

9 10
12 11
16 16
20 20
27 25
35 36
45 42
59 62
77 77
101 105
132 105
172 110
225 146
295 180
385 215pred
Citera
2020-04-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Också en brant ökning av exploderande bilar senaste dagarna. Det kommer bli intressant att se hur genomsnittliga svensken reagerar snart när BNP kommer sjunka som en sten medan denna aktivitet ökar.

Men för den som gnäller kommer jag citera öppna era hjärtan.

Tycker mig också ha läst om fler oförklarliga bränder av mindre företagslokaler. Antar att försäkringsbolagen får en del att göra om folk försöker rädda sin ekonomi genom att tända eld på sin verksamhet.
Citera
2020-04-01, 09:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Om det skulle visa sig att Sverige gjort fel när detta är över med sin "taktik" och på grund av detta inte fördröjt utan kanske snarare påskyndat en pandemisk-smittspridning tror ni någon kan komma att ställas till svars då?
Alltså finns det ens en möjlighet? Har vi någon lag eller så som faktiskt kan användas då?

På riktigt nyfiken på detta.

Det går polisanmäla tegnell då han sagt på tv att han ej försöker stoppa smittspridning.
1. Grovt tjänstefel
2. Spridande av smitta
3. Vållande till annans död
4. Grov misshandel
5. .......

Går anmäla han för mycket, problemet. Politiskt styrd och Korrupt åklagarmyndighet.
En åklagare i Sverige får ej ta upp ett fall på eget initiativ, utan det "lottas" vem som får ett fall.

Därav att inga statsanställda åker dit för något.

Det är anmälan till Europadomstolen och till Haag som gäller. Kanske kan ge något.
Om en utländsk medborgare dör så kan det öppna upp för anmäla till andra länders
domstolar.
Citera
2020-04-01, 09:48
Medlem
Soterns avatar
Väntar bara på att Fredrik Reinfeldt ska hålla ett känslomättat tal om att vi ska "Öppna våra lungblåsor" och att Stefan Löven stämmer i med "Alla ska med!"
Citera
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Han skriver på sin egen Twitter så det verkar rätt lugnt.
Ok, tack för svar!
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Enligt den initiala kurvan mellan 10-100 fall så har vi börjat vika av, skulle vi fortsatt som den ska vi idag ha 385 avlidna. Min prognos är runt 215 idag (data enligt Worldomoter).

9 10
12 11
16 16
20 20
27 25
35 36
45 42
59 62
77 77
101 105
132 105
172 110
225 146
295 180
385 215pred

Vi har många fler egentligen, de som dör i hemmen och boenden registreras inte om de inte var testade innan de dog, vilket de sällan är. Ingen testas efter att den dött i Sverige, det har vi inte resurser till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Tycker mig också ha läst om fler oförklarliga bränder av mindre företagslokaler. Antar att försäkringsbolagen får en del att göra om folk försöker rädda sin ekonomi genom att tända eld på sin verksamhet.

Ja vilket kommer drabba oss alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Tack för svaret. Inte insatt i varför tjänstemannaansvaret togs bort men ibland undrar jag om inte det skulle få våra tjänstemän att skärpa sig lite. Vetskapen om att deras beslut/råd faktiskt kan få konsekvenser.

Tjänstefel i 20 kap BrB är dock tillämpligt på myndighetsanställda.

I extremfall går det att tillämpa de vanliga bestämmelserna i 3 kap BrB där främst vållande till annams död skulle kunna anföras med domstolens bifall.
Citera
2020-04-01, 09:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Kod:
"Alla patienter som är inlagda på intensivvårdsavdelningen på Akademiska sjukhuset är mycket svårt sjuka. Men hälften av dem har inte fyllt 50 år, och många saknar underliggande sjukdomar.

– De är inte alls alltid äldre och multisjuka. Tvärtom, de är betydligt yngre och friskare än vad som sägs i rapporteringen, säger hon

– Vem som helst, i vilken ålder som helst, förutom barn och ungdomar tack och lov, verkar kunna bli så svårt sjuka som våra patienter är."

SvD idag. Fyfan, Corona verkar vara värre än jag trodde. Hälften under 50
Om medianåldern är 50 på IVA i Uppsala nu så antar jag att man triagerat bort åldringar och pensionärer. Elände!

Medianålder på COVID-patienter som totalt ackumulerat över tid lagts in på IVA i Sverige är 62:
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Jag undrar vad medianålder är på IVA i Stockholm just nu?
Citera
2020-04-01, 09:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Vi tillämpar alltså den mest frikostiga strategin på hela kontinenten och vi vet inte hur effektiv den är. Är planen att vänta och se, och om det börjar skena iväg så drar vi i nödbromsen? Precis samma misstag som alla andra kollapsade länder kört på.
Konsekvensanalys är inte Sveriges starka sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in