2020-03-31, 13:48
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu tar Löfven till storsläggan: Barne ska avstå från påskkärringrundan! Men i skolan kan de gå..?

Men lever han kvar på 80-talet den där Svetsaren? Vadå påskkärringar? De flesta ungar vet väl inte ens vad det är för något. I många förorter i storstäderna vet de flesta inte ens vad påsken är för något så vad är problemet? Patetiska saker att hålla presskonferens om.
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ju helt sant!

Vi är ju vattnet i tsunamivågen som sköljer in över vårdpersonalen,

ju färre av oss som blir smittade, ju färre blir sjuka i covid-19, ju färre kommer till sjukhusen.

Eller?

Är du ironisk nu?

Jag tänker mer såhär. Regeringen borde hittills insett att svenskar inte kommer att lyssna på rekommendationer, de är som barn.
Det som funkar är FÖRBUD.

Alltså kan inte staten komma undan med att lägga skulden på oss medborgare och sedan rentvå sig själva.

Det finns en orsak till varför vi har lagar, regler, rättssystem, anstalter osv

Staten finns där för att se till att medborgare gör det de ska göra. Gör de inte det skall det finnas konsekvenser.

Konsekvenserna baseras på förbestämda lagar.
Dessa lagar bör anpassas, speciellt i kristider som denna pandemi. Alltså ska inte regeringen lägga ansvarsfrihet på sina medborgare utan de ska peka med hela armen.

Detta gör inte regeringen. De vill istället skylla ifrån sin oförmåga på sina medborgare.

En feghet, falskhet och total inkompetens.
Citera
Medlem
Hur fan skall vi bli av med Stefan Löfven? Han spelar rysk roulette med en hel nation och vågar fan inte ta ett enda beslut överhuvudtaget. Magen till feg djävla människa har sällan skådats, må viruset drabba honom med all sin kraft!
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag vet att en del äldreboenden har skyddsutrustning, men den är som sagt begränsad. Kommer snart att ta slut, vi får hoppas att berörda myndigheter kan köpa loss partier snart.
Dom jag pratat med har inte haft någon som helst skyddsutrustning.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du ser inte skillnad på att gå dörr till dörr i samhället och att vara i skolan? Är du vid dina sinnes fulla bruk?

Då skulle han väl förbjuda barnen att gå ut med kompisar och ringa på deras dörrar också. Eller är det förslaget som kommer nästa vecka?
Citera
2020-03-31, 13:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, du förstår mig rätt.

Hur riskgrupper skyddas idag, på allvar, förstår jag inte. Förhoppningsvis ändras detta, helst idag.

Skyddas och skyddas. Det har ju hittills mycket byggt på eget ansvar, men om barn inte besöker mor- och farföräldrar eller om de äldre håller sig hemma, så minskar ju deras utsatthet. Men det har inte funnits något uttryckligt förbud nej.

Men vad jag vände mig mot var främst användningen av hemmasnickrade statistiska modeller. Sverige är inte ett kryssningsskepp som skvalpar runt på sydkinesiska sjön, och det är inte självklart att man kan ta datan därifrån och föra över på ett helt land.

En procent av 60 procent (alltså 60 000 personer) behöver inte dö i Sverige.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Men det är ju personal på äldreboenden som smittar för att de inte har skydd att tillgå!

Anhöriga kan föra smitta ut från äldreboendet också. En del äldreboenden är ännu så länge förskonade, anhöriga är då en riskfaktor, men självklart är personalen en stor smittkälla, men hur ska boendena klara sig utan personal? Det finns ju inga resurser i Sverige att regelbundet testa personalen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu tar Löfven till storsläggan: Barne ska avstå från påskkärringrundan! Men i skolan kan de gå..?

Skolorna kan inte ha öppet länge till.

Pedagogerna behöver utrymme att planera distansutbildning i lugn och ro.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-31 kl. 13:54.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Regering gav tidigt EN SKARP REKOMMENDATION att inte besöka nära och kära på äldreboenden! Varför lyssnade ni inte??? Idioter!!! Tycker alla ni medborgare ska sätta sig ner och fundera över hur många äldre ni dödat!!

Ja men nu är det förbjudet så nu kan sjukvårdspersonal som jobbar utan skydd, fortsätta sprida covid19 bland de gamla.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, herre gud!

Nu är det förbjudet att besöka äldreboenden. Har det varit ett stort problem tidigare? Jag känner att de fokuserar på fel saker.
Ja och nu var de noga med att det inte var en rekommendation utan ett förbud.
De kommer som vanligt med sina åtgärder för sent.
Finns väl inget äldreboende idag som har helt öppna dörrar...
Hade hoppats på att dom tar ansvar och ger fler förbud i samhället tex för skidanläggningar över påsk.
Men de kommer väl när alla stängt ner självmant.
Citera
2020-03-31, 13:50
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag vet att en del äldreboenden har skyddsutrustning, men den är som sagt begränsad. Kommer snart att ta slut, vi får hoppas att berörda myndigheter kan köpa loss partier snart.

Och vad gör man om det inte finns att köpa någonstans?

Sitter som en hare mitt på vägen och stirrar in i den annalkande strålkastarna och bara väntar,

eller sätter igång att börja lösa problemet så fort som möjligt för att varje minut är värdefull,

genom att starta egen produktion och/eller importera med militärflyg eller annan extraordinär åtgärd,

i en extraordinär situation?

Fråga varje överkörd hare vilket som fungerar bäst.
Citera
2020-03-31, 13:50
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Besöksförbud på äldreboenden...där personalen arbetar utan skydd

Spelar roll när det är personalen som smittar mest.

Alla äldre bor ju inte på äldreboenden. Många bor hemma i egen bostad och där är det naturligtvis frivilligt att besöka hur mycket som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in