Citat:
Ursprungligen postat av
Mafia
Inget land har gjort allt rätt. Vi är inte ens i ett läge då vi vet vad som är rätt. Dessutom står olika intressen mot varandra. Det som är bra för de äldre behöver inte vara bra för ekonomin. Det som är bra för ekonomin behöver inte vara bra för sjukvården, de drabbade av sjukdomen eller de som jobbar inom sjukvården.
Vänta här, det där låter ju rimligt vid första anblick tills man läser om mitt inlägg med nedan (billiga) åtgärder som just Tyskland, Sydkorea och Japan gjorde för att platta till kurvan.
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker
Jag får väl helt enkelt fortsätta att posta denna lista tills den inte glöms bort längre.
Sitter i Kuwait och dom har ett helt hanterbart utbrott och körde ovan åtgärder i ett tidigt skede.
Det räcker ju med att titta på nedan graf för att förstå vart det är på väg.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Och vi har ju full tillgång till information om läget i Italien och Spanien.
så varför ens försvara krishanterarna?
Vår sjukvårdspersonal och kommunal krisledning är hjältar och det blir nog Stockholms kommun som drar i bromsen i stockholm.
Anders Tegnell kommer gå i taket för det kommer bryta hans datainsamling då förutsättningarna för spridningen ändras och tidsserien inte var tillräckligt lång men det får han leva med.