2020-03-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Så du anser att det är rätt att folk med underliggande hälsoproblem ändå ska behöva jobba bland potentiellt coronasmittade barn, bara för att staten är lama och vill värna om ekonomin istället för människoliv?

Vem ger er rätten att tvinga folk att riskera sitt liv?

Fan bryr sig om skolan nu helt ärligt. Skolan kan vänta. Det är inte kritiskt.

Men liv är kritiskt.

Nej det anser jag inte och det var inte heller det jag sa. Jag håller med om att han borde få vara hemma när han har de hälsoriskerna. (Däremot tycker jag det är rätt att skolorna är öppna)

MEN det var inte vad mitt inlägg handlade om. Det var att han har ett språkbruk och attityd (och humör) som i min mening inte är förenligt med att arbeta med barn.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du kan inte veta detta förrän facit finns. Om det visar sig att FHMs strategi (informera befolkningen vad som gäller) fungerar precis lika bra eller bättre i Sverige som i något annat land, vem är det då som gjort fel?

Mördell och Sverige har redan gjort fel och kommer fortsätta ha gjort fel oavsett utfallet.
Oavsett om det blir 200 döda eller 2 miljoner döda pga Covid-19 i Sverige så har Sverige gjort fel.
Varför? Jo, för att om det blir 200 eller 2 milioner beror inte på att Sverige har agerat för att det skulle blivit 200. Sverige har ingen annan strategi än att hoppas på tur. Och under tiden se till att prioritera pengar före människoliv.
Återigen: om det blir totalt 200 döda är det bara tur. Ingen i världen vet med säkerhet allt om Corona. Detta är nånting som inte existerade innan. Alla chansar. De som vill rädda liv på sin befolkning stänger in dem som en precaution. De som INTE gör det skulle gärna vilja rädda liv på dem, genom att rekommendera vad de ska göra. Men de tänker inte offra ekonomi för att eventuellt rädda så många som möjligt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Arrogans..

Finns även tecken på att de skiter i sina (små) miljömål :

Kina hade redan delvis innan coronakrisen beslutat att öka mängden kolkraftverk. Landet har avvecklat de klimatmål som det satt upp under de senaste två åren.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/29/utslappen-minskar-kraftigt-men-ar-coronaviruset-bra-for-klimatet-tvartom-menar

Skrivs inte många ord om det.

Kina har också redan under de senaste årtiondena ökat sin kolanvändning rätt ordentligt. Krävs mycket energi att driva den industri som vi har flyttat dit.

Undrar om detta lilla virus kan få folk att tänka till eller om allt bara återgår till status quo.
Citera
2020-03-30, 12:21
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Denna inställning gör mig fruktansvärt irriterad. "Tröttnat" på att prata om en pandemi som händer, hur ofta i Europa? En gång på 100 år? Vad vill de prata om istället? Paradise Hotel?

Samma personer som utbrister "Sluta skrämmas!"
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
FHM:s uppgifter här är inte tillförlitliga:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

FHM anger på den sidan att Region Sörmland rapporterat 11 avlidna (senast uppdaterat igår 29e mars kl 14)

Men enligt Region Sörmlands egna uppdatering har de rapporterat förljande (datum och totalt anta lavlidna):
25e 9
26e 12
27e 14
28e 16
29e 17

https://regionsormland.se/nyheter/nyhetslista-2019/

Dvs Sörmland överskred 11 redan i torsdags... Är det FHM som inte har fått ordning på grejerna eller finns någon annan förklaring?

Detta är allvarligt. Om det är fel här så kan det finnas många andra fel vilket leder till att felaktiga beslut tas!

Det är fel överallt, faktiskt, det börjar bli ett aktivt och ganska oroande problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Bojkotta alla produkter som är made in china

Du straffar folket i Kina då. Makten kommer inte bry sig.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
I Spanien har det dött ca 6000 personer på 10 dagar! Det är ändå helt sjukt
Citera
2020-03-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Till alla som verkar fått för sig att Tegnell är helt ensam med sina åsikter: Han har ett team på 500 personer bakom sig bestående av läkare, virus- och smisskyddsexperter, statistiker och så vidare.

Finns så klart experter överallt som tycker att vi gör fel. Ett exempel är Joacim Rocklöv här i Sverige som verkar vara besatt av att motbevisa Tegnell för att själv vinna uppmärksamhet och respekt. Men när Rocklöv och Tegnell hade debatten i TV stod Rocklöv och skakade som ett asplöv och var inte lika självsäker ängre. De ensamma experternas kunskap är så många nivåer under den samlade expertisen hos folkhälsomyndigheten.

Ni får gärna plocka fram någon källa på ett annat lands folkhälsomyndighet (eller motsvarande institut) som tycker att Sverige gör fel, inte bara ensamma experter med låg erfarenhet och/eller alternativa motiv.

Men det FHM gör är att teoretisera kring utbrottet och att få flockmentalitet.

Danmark och Norge lyssnade inte på sina epidemologer.
UK lyssnade i två dagar och sen fick dom panik.

Sverige är mycket tolerant men det har begåtts ett generalfel i krishanteringen, man har låtit en epidemolog sköta den, och han ser inte hela samhället utan bara sina teoretiska modeller som han mest av allt vill ha kompletta data för.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Samtidigt som Tegnell i dagarna pratar om att plana ut kurvan och att antalet sjuka skulle börja minska säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Stockholm idag:

– Vi visste inte när stormen skulle komma. Nu är stormen här och den tilltar i styrka.
– Tittar vi på de senaste sju dagarna är trenden mycket tydlig. Behovet av vård ökar snabbt dag för dag. På de sju dagarna har det skett ungefär en fördubbling av sjukhusvård och intensivvården.
– Vi ser ingen avmattning av takten. Tvärtom.

Ja de är nog stor skillnad att arbeta vid skrivbordet mot att arbeta där det händer.
De som låter bra i media stämmer ju inte heller med verkligheten...bevisligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Spanien har haft brantar kurva än Italien, Tyskland exakt likadan som Italien inledningsvis och Frankrike något flackare. Brantast av alla är dock USA:s kurva.

USA är brant, håller jag med om. Portugal nämndes tidigare i tråden som väldigt likt Sverige och jag kommenterade att de snart går om oss. Det kommer nog ske närmaste dagarna.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
I Spanien har det dött ca 6000 personer på 10 dagar! Det är ändå helt sjukt

Bara en vanlig influensa, ta det lugnt typ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Du snackar attityd med någon som går runt med dödsångest? Är en riskgrupp och har ett extremt utsatt yrke?
Man får inte vistas mer än 50 personer, med undantag till skolan.
Jag förstår honom till 100%
Det är du som har en vidrig attityd!

Jag tycker han ska få vara hemma om han är i en riskgrupp.

MEN det ändrar inte det faktum att han har ett språkbruk och attityd (och humör) som i min mening inte är förenligt med att arbeta med barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in