Citat:
Ursprungligen postat av
Hamsterboll
Jag kan läsa men jag förstår inte varför en tidning väljer att gå ut med fake news.
Aftonbladet har valt att bara gå efter siffrorna från Folkhälsomyndigheten som kommer kl 14 varje dag. Ibland kommer det någon fler rapport från Folkhälsomyndigheten senare under dagen.
Varför? Man vill inte samla ihop obekräftade dödsfall över landet utan istället bekräftade från en enda källa. Allt för att undvika felaktigheter i rapporteringen. Däremot skriver de hela tiden om dödsfall som de får reda på efter kl 14. Bara att läsa så ser du det. De döljer inga dödsfall.
Jag ser inte att det kan vara fake news - i synnerhet när de dessutom skriver ut exakt vilket datum, och klockslag uppgiften om dödsfallen rapporterats.
Så här skriver Aftonbladet:
Citat:
Ni är många som frågar om dödsfallen i Sverige. Jag upprepar därför den text som mina kollegor skrev igår:
Folkhälsomyndigheten rapporterade i går 42 bekräftade coronadödsfall i Sverige. Siffran är i nuläget högre. Bland annat saknas 16 fall från Stockholm i myndighetens officiella dödssiffra.
Under gårdagen dog även en äldre person med bakomliggande sjukdom i region Jönköping. Det fallet finns inte heller med i FHM:s siffra.
Även i Norrbotten rapporterades det igår om ett dödsfall som inte finns med i Folkhälsomyndighetens senaste siffra.
Detsamma gäller för det första coronarelaterade dödsfallet i Region Gävleborg. Där rapporterades i går att en äldre person som fick vård i livets slutskede bekräftats ha varit smittad av coronaviruset.
Med dessa dödsfall som alltså inte finns med i Folkhälsomyndighetens siffra från i går skulle det innebära att dödssiffran ligger på 61 personer.
Utöver ovan nämnda fall som inte återfinns i den bekräftade siffran från Folkhälsomyndighetens statistik så har det även rapporterats in ytterligare dödsfall i Östergötland. Totalt har fem personer dött av corona i den regionen. Det innebär en totalsiffra på 62 döda.
Vi har beslutat att rapportera Folkhälsomyndighetens statistik, därför står det att dödsfallen är 42.
Och även så här:
Citat:
Vi får otroligt många frågor kring hur Aftonbladet förhåller sig till uppgifterna om antalet döda och smittade av covid-19 i Sverige.
I nuläget har vi valt att rapportera Folkhälsomyndighetens statistik, som dagligen presenteras vid pressträffen klockan 14.
Som Folkhälsomyndigheten själva uppger så förändras antalet bekräftade och misstänkta fall ständigt. Så även dödsfallen. Fallen i statistiken baseras på laboratoriebekräftade fall anmälda enligt smittskyddslagen. Mörkertalet är därför troligtvis större då man nu enbart provtar personer med symtom samt personal inom sjukvård och äldreomsorg.
Folkhälsomyndigheten är tydlig med att antalet nya fall/dödsfall ska tolkas med försiktighet. Siffrorna sammanställs dagligen med anmälningar inkomna fram till klockan 11.30 samma dag. Det är därför först dagen efter som man med säkerhet kan säga hur föregående dag såg ut.
Att konsekvent invänta myndigheternas sammanställning kl 14 är inte i mina ögon fale news. Det är att ha en tydlig arbetsrutin.