2020-03-26, 09:36
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Åkte buss till Italien – 26 smittades
https://www.aftonbladet.se/a/GGAMzB

Var inte det de som ojjade sig över allt hat de fick för att de genomförde sin resa.

Var det som som var oroliga för attacker när dom kom tillbaka? Vilka jävla idioter som genomförde resan. 26 smittade. Fy i helvete.
Citera
2020-03-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Vad skulle konsekvenserna av att stänga ner Sverige helt bli?
Om ekonomin kraschar kommer folk att dö och fara väldigt illa på grund av det. Om vi istället fortsätter som nu, dvs låter Sverige rulla med restriktioner och då fortsätter smittspridningen vilket kommer resultera i fler dödsfall, främst av äldre (75+) som redan levt sina liv.
Medan om vi stänger Sverige och får massarbetslöshet vilket kommer leda till mer lidande för den yngre generationen på sikt med ökat kriminalitet, fattigdom osv.
Lägger inga åsikter i detta, men hur resoneras det här?

Det vet ingen. Men eftersom hela Europa och stora delar av världen (Asien, Afrika) gör detta så är det så klart sjukt att vi inte gör det.

Vem ska vi handla med? Sälja till? Köpa av? Gränserna är stängda och lastbilar står stilla i milslånga köer runt om i Europa. Vill inte ens tänka hur besvärligt läget kommer bli i Afrika..

Att du tycker att 75 plus har levt sina liv får stå för dig. Vem fan är du att avgöra vem som levt sitt liv? Och "låta smittan sprida sig"? Du vet inte vad som händer om ett par månader. Om folk blir sjuka igen. Bestående men hos yngre och äldre (förminskad lungkapacitet). Listan är lång på komplikationer vi vet om och eventuella som kan uppstå.

Sverige är även redan på väg in massarbetslöshet oavsett om vi håller "öppet" som nu eller stänger ned för att få någon form av kontroll över spridningen. Har du inte förstått det så förstår jag att du tänker som du gör.

Regeringen ger nu ut krispaket på rekordnivåer och då har inte ens landet "stängt ned". Wake up.
Citera
2020-03-26, 09:39
Medlem
Citat:
Om ekonomin kraschar kommer folk att dö och fara väldigt illa på grund av det. Om vi istället fortsätter som nu, dvs låter Sverige rulla med restriktioner och då fortsätter smittspridningen vilket kommer resultera i fler dödsfall, främst av äldre (75+) som redan levt sina liv.
Medan om vi stänger Sverige och får massarbetslöshet vilket kommer leda till mer lidande för den yngre generationen på sikt med ökat kriminalitet, fattigdom osv.

Jag tror att de flesta är överens om att det inte finns något facit för detta. Inget land vet hur de bäst ska handskas med detta. De flesta experimenterar just nu. Det är verkligen en balansgång mellan att införa restriktioner och att hålla ekonomin på en bra nivå. Jag har förtroende för Sverige gällande ekonomin; jag tror att vi har många duktiga människor i det här landet som kommer få igång ekonomin igen på kort tid. Däremot, litar jag inte på den svenska vården eftersom jag själv har erfarenhet av den, och då var det inte ens i en tid av kris. Svensk vård är undermålig och håller verkligen inte standarden jämfört med andra länder. Det oroar mig för jag vet att många förmodligen kommer dö i Sverige just pga av det.

Ekonomin, den kommer återhämta sig. Men vi kan inte återuppliva de döda. Det är det hemska.
Citera
2020-03-26, 09:40
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
denna 33 åriga mamma utan sjukdomar blev bortprioriterad i UK och dog också av covid-19

https://www.thesun.co.uk/news/11254417/mum-dies-from-coronavirus-priority/amp/

Verkar handla mer om ifall lunginflammation utvecklas och huruvida immunförsvaret överreagerar och angriper hälsosamma celler med.

Statistiskt är äldre och multisjuka lättast att ramla av pinn men finns ingen garant för nån
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
jag tror att även fler kommer få psykiskt ohälsa depressioner efter denna pandemi och kanske dö.

Så extroverta skrik och gap människor dör om dom på 3 månader inte kan gå runt och skrika och gapa för fulla muggar på sina evangemang?

Helt omöjligt att jobba hemifrån, träna varje dag och te.x. göra musik eller annan konst ?

Tydligen
Tur man inte är extrovert
Citera
Medlem
Citat:

Sverige är väl inte stängt, vad jag vet, men har jag inte fel, har det permitterats, alternativt sagts upp gott om folk redan?
Citera
2020-03-26, 09:41
Medlem
welcometorealitys avatar
Nu kritiserar Norge Sverige också, så länge skolor och förskolor hålls öppna i Sverige så springer barn och smittar andra barn.
Citera
Medlem
Är det fortfarande mest somalier som dör i Sthlm? Finns det några siffror eller är det känsligt?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Ja, nu börjar Norska forskare klaga på Sverige också...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70AdVV/norska-forskare-riktar-hard-kritik-mot-sveriges-coronaskydd
Citera
2020-03-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Nej, men en stor ledare styr sitt folk, det anser inte jag att Löfven gör. Hans agerande som ledare ger ett värde, inte pris.

Ser du nån skillnad på Löfven mot exempelvis, Churchill för ca 80 år sen?

Flyktinghjälp är ett helt annat ämne, den lämnar jag därhän.

Ja jag förstår inte vad det har med den dumme norskens uttalande "hur mycket är ett människoliv värt?" Att göra.

Om Norge bränner mer pengar men stannar på 14 döda kan han komma tillbaka med sina soc-tantsargument.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag kan läsa men jag förstår inte varför en tidning väljer att gå ut med fake news.

Aftonbladet har valt att bara gå efter siffrorna från Folkhälsomyndigheten som kommer kl 14 varje dag. Ibland kommer det någon fler rapport från Folkhälsomyndigheten senare under dagen.

Varför? Man vill inte samla ihop obekräftade dödsfall över landet utan istället bekräftade från en enda källa. Allt för att undvika felaktigheter i rapporteringen. Däremot skriver de hela tiden om dödsfall som de får reda på efter kl 14. Bara att läsa så ser du det. De döljer inga dödsfall.

Jag ser inte att det kan vara fake news - i synnerhet när de dessutom skriver ut exakt vilket datum, och klockslag uppgiften om dödsfallen rapporterats.

Så här skriver Aftonbladet:

Citat:
Ni är många som frågar om dödsfallen i Sverige. Jag upprepar därför den text som mina kollegor skrev igår:
Folkhälsomyndigheten rapporterade i går 42 bekräftade coronadödsfall i Sverige. Siffran är i nuläget högre. Bland annat saknas 16 fall från Stockholm i myndighetens officiella dödssiffra.
Under gårdagen dog även en äldre person med bakomliggande sjukdom i region Jönköping. Det fallet finns inte heller med i FHM:s siffra.
Även i Norrbotten rapporterades det igår om ett dödsfall som inte finns med i Folkhälsomyndighetens senaste siffra.
Detsamma gäller för det första coronarelaterade dödsfallet i Region Gävleborg. Där rapporterades i går att en äldre person som fick vård i livets slutskede bekräftats ha varit smittad av coronaviruset.
Med dessa dödsfall som alltså inte finns med i Folkhälsomyndighetens siffra från i går skulle det innebära att dödssiffran ligger på 61 personer.
Utöver ovan nämnda fall som inte återfinns i den bekräftade siffran från Folkhälsomyndighetens statistik så har det även rapporterats in ytterligare dödsfall i Östergötland. Totalt har fem personer dött av corona i den regionen. Det innebär en totalsiffra på 62 döda.
Vi har beslutat att rapportera Folkhälsomyndighetens statistik, därför står det att dödsfallen är 42.

Och även så här:

Citat:
Vi får otroligt många frågor kring hur Aftonbladet förhåller sig till uppgifterna om antalet döda och smittade av covid-19 i Sverige.
I nuläget har vi valt att rapportera Folkhälsomyndighetens statistik, som dagligen presenteras vid pressträffen klockan 14.
Som Folkhälsomyndigheten själva uppger så förändras antalet bekräftade och misstänkta fall ständigt. Så även dödsfallen. Fallen i statistiken baseras på laboratoriebekräftade fall anmälda enligt smittskyddslagen. Mörkertalet är därför troligtvis större då man nu enbart provtar personer med symtom samt personal inom sjukvård och äldreomsorg.
Folkhälsomyndigheten är tydlig med att antalet nya fall/dödsfall ska tolkas med försiktighet. Siffrorna sammanställs dagligen med anmälningar inkomna fram till klockan 11.30 samma dag. Det är därför först dagen efter som man med säkerhet kan säga hur föregående dag såg ut.

Att konsekvent invänta myndigheternas sammanställning kl 14 är inte i mina ögon fale news. Det är att ha en tydlig arbetsrutin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kanske drunknar också Covid i en massa andra jobbiga sjukdomar och död i Afrika, av typen malaria, gula febern, kolera, ebola, undernäring...? Om ett gäng extra gamlingar dör i någon "jobbig förkylning" kanske inte väcker så stor uppmärksamhet, även om det förstås är jobbigt i det enskilda fallet?

Precis, får de inte en diagnos om att de har covid19 innan de dör, så kommer dödsorsaken att skrivas som lunginflammation eller liknade. Dock så ska det sägas att detta problem existera även för influensa. Det finns ett mörkertal för döda för influensa också. Många länder skriver lunginflammation eller liknade som dödsorsaken istället för influensa, även om det är bekräftat att de har influensa.

Har man sett hur folk i dessa regioner lever, så är det inte så sannolikt att de skulle ha sluppit undan så bra som de verka på pappret. Men testar man inte så har man inga på pappret. Men ändå verka inte who själva fatta att trots att de själva betonar vikten över att testa, så klarar de tydligen ändå inte av att se det sambandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in