2020-03-25, 00:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Hur fan ska du hålla ute tusentals svenskar som är på väg hem från diverse resor? Ert idiotiska tjatande om Tegnell hit och dit är så infantilt.

Dom borde inte ha rest. Vi hade kunnat införa reseförbud tidigt i förloppet. OCH inreseförbud. Tar man sig sedan ut ändå med en segelbåt eller genom att man går genom skogen, så får man FAN hålla sig borta sedan också... och inte komma krypande tillbaka hit och kräva skattefinansierad vård när man blir sjuk.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Island gjorde en screening och såg att hälften av de positiva ej hade symtom. De ska nu testa HELA sin befolkning. Datan kommer bli guld värd för resten sv världen.

Hälften av de testade hade inga symptom vid testtillfället, det är ett sannolikt antagande.

Vad som hände sedan, efter testtillfället vet man väl inte, eller?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
det kan,men chansen är en på miljonen

Sluta dra upp information ur röven och presentera som fakta. Sådana som dig som får folk och ta det hela med en klackspark.
Citera
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Blåbär, lingon, smultron, hjortron och svamp finns i våra skogar gratis och man får både motion och frisk luft.
Bär växer på buskar. Frukt i träd. Vi har massor i Sverige. Varför importerar vi sådant tex
Vettefan men jag har tröttnat på allt. Vi har fullt utav egna produkter men väljer skitprodukter. Enklast att gå till affären och köpa blåbär tex.
Det sägs att mycket av mediciner kommer från naturen. I Africa tex finns det växter mot magsjuka, har provat, skitbra.
Vet inte men tror att många sjukdomar kommer till genom alla gifter vi bombaderas med.
Till och med covid- 19 beter sig som ett gift. Bryter ner lugnvävnad osv. Visst man säger att det är ett virus och ja det är väl ett virus då men jag tycker ändå att det verkar mer som ett gift. Samma gift som i cigaretter ungefär.

För att inte tala om hur orenat vårt dricksvatten faktiskt är. Jag köpte en vattenrenare för en tid sedan, och i samma veva kom Fria Tider ut med en artikel från svenska forskare om hur det är en total icke-fråga för politikerna; hur orenat och farligt det är.
Så köp en vattenrenare av något slag och filtrera dricksvattnet. Det lär också hjälpa hälsan.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Det du skriver om viruset som kanskje blir værende i lungene, høres logisk ut. Men jeg vet ikke om det er slik. Jeg håper at det snart blir slik at alle med symptomer får lov til å bli testet og at alle som er syke får medisiner som hjelper. Jeg leste noe om testing med blodprøver, og da får man testet mange uten å bruke så mye beskyttelsesutstyr.

Om den testen som beskrives i sitatet; er det de som har vært smittet og blitt syk og deretter frisk som får antistoffer i blodet? Eller får man antistoffer også hvis man har vært smittet uten å bli syk?

Takk!
Jag kan också tycka att alla med symtom skall testas men då kan ju även de som inte har symtom bära på smittan.
Testar man människor i Norge? Eller ringar man in de som varit i kontakt med den som beviseligen har covid- 19.
Min systerdotters son smittades av en ögonläkare i Norge. Lillgrabben mår bra nu iallafall. Han är under 5 år.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-25 kl. 00:41.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eh, nej. Avkommorna är inte immuna. Immunitet går ej i arv.

Inte i arv men, bär modern på antikroppar så får avkomman dom också via blodet och sedan mjölken.

Tänk efter, om samma virus kunde slå ut dom gång efter gång då vore dom borta.
Citera
2020-03-25, 00:35
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hälften av de testade hade inga symptom vid testtillfället, det är ett sannolikt antagande.

Vad som hände sedan, efter testtillfället vet man väl inte, eller?

Det stämmer, men för att nasopharynx-prov ska ge utslag krävs det att viruset börjat infektera och dela sig.
Men ja, det intressanta blir oavsett datan som följer deras masstester.
Citera
2020-03-25, 00:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for viktig informasjon! :-)

Takk! :-)

Nu tackar du både Kurt och mig fast vi säger tvärtemot varandra. Och det är JAG som har rätt!
Citera
2020-03-25, 00:36
Medlem
Citat:
Eh, nej. Avkommorna är inte immuna. Immunitet går ej i arv.
Sanning med modifikation. De flesta typer av immuniteter går inte i arv.

Men vissa personer är HIV-immuna. Det kan gå i arv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Innate_resistance_to_HIV

Bakteriers immunitet fungerar så, och det är så CRISPR fungerar. Bakterierna tar en del av virusets arvsmassa och bakar in i sin egen. CRISPR använder sedan denna del för att kapa av identiska RNA-delar (och således förstör virusets arvsmassa). Vilket lustigt nog en kinesisk forskare mot etisk kod använde för att försöka göra två HIV-smittade det tvillingar immuna.

https://www.svtplay.se/video/24544321/genvagen
(Starkt rekommenderad dokumentär för övrigt)

Och visst gener kan slumpmässigt ha resulterat i immunitet. Men ha också i åtanke att virus kan orsaka mutationer. Större delen av människans gener har jag för mig troligtvis egentligen är virusgener. Undrar om vår arvsmassa inte "är 65% virus" eller något åt det hållet, jag minns inte riktigt. Vissa virus kan även orsaka cancer.

I teorin kan vi använda CRISPR för att göra alla människor (alla nu levande och alla kommande människor för all framtid) immuna mot Covid-19 (förutsatt att vi identifierar vilka gener som behövs såklart)

Om immunitet inte hade kunnat gå i arv så hade alla virus kunnat smitta alla organismer, vilket bevisligen inte är fallet.

Med det sagt så ska man absolut inte tro att immunitet mot Covid-19 går i arv, det finns det ingen som helst anledning att förvänta sig.

Men tydligen så har vi ju observerat att blodgrupp A tycks drabbas hårdare av viruset, och blodgrupp O mindre. Så någonting i vårt DNA tycks ju påverka hur kroppen hanterar viruset
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-25 kl. 00:55.
Citera
2020-03-25, 00:36
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Men herregud, har alla fått svårigheter att läsa/lyssna. Tegnell har sagt att det KAN bli så att smittan lugnar ner sig när det blir sommar. Det är Trump som sagt att smittan försvinner i april.

Det Trump sa var i princip samma som Sveriges politiskt i särklass mest till höger stående person genom

tiderna. Ap3 tanten alltså.

/
Citera
2020-03-25, 00:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Sant men bifinner man sig i samma rum för länge så blir ändå hela rummet fullt med virus efter ett tag.

Viruset i luften tar 3 timmar att falla ner till marken ifrån en utandning, vid vindstilla.

Ja.

Nej, inte tre timmar - det gäller mässlingen. Tror det här tar 10-15 minuter att falla till marken, men jag kan inte lova att äta min hatt om jag har fel...
Citera
2020-03-25, 00:37
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Kaos. Nästa våg börjar vilken dag som helst nu. Kommer skrämma skiten ur politikerna som springer och gömmer sig.
Tror inte staten har tagit in än riktigt hur allvarligt det här viruset är. Kommer bli masshysteri.
Men bara kolla på Italien och backa bandet där och sen tänka det 10 gånger värre.

Byt inte betydelse av termerna, det bara förvirrar. Det är fortfarande samma våg, våg nummer ett, en andra våg kan först anses komma när första vågen har dragit förbi. Just nu beräknas andra vågan dyka upp i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in