Citat:
Ursprungligen postat av
stayloose
En tredje teori är att de går efter strategin "rätt timing" och stegvis trappar upp åtgärderna, för att avsluta med en lockdown. Eventuellt har de gjort modeller och vet när varje åtgärd är som mest effektiv för att stoppa smittan. Jag spekulerade tidigare om det här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Personligen tror jag att vi går in i en UK-lockdown inom en vecka.
Modeller finns såklart. Utan att jag själv jobbar med det, men det måste finnas.
Tror man går helt enligt dem, och placerar sina åtgärder helt utefter noggranna utvärderingar av datan i modellerna.
Läser man här tror ju folk man stoppar fingret i luften och funderar på vart det blåser. Så fungerar det såklart inte. Oavsett vad man tycker om åtgärderna.
Jag är inte så säker på lock dock i Sverige.
Måste gå betydligt mer åt helvete än vad det gör idag.
Jag har tidigare skrivit om min fru som som jobbar som akutsjuksköterska på ett av Sveriges största sjukhus. De har patienter, smittade. Men allt är HELT lugnt. Det kan såklart vända snabbt, men det är skrämmande lugnt hittills. Idag har hennes dag gått väldigt långsamt tydligen.
Nej hon jobbar inte i Sthlm, men på västsidan, som man vid det här laget trodde skulle haft ett helvete. Det har de, på sitt sätt, men de är också förvånansvärt bra förberedda. Trots brist på skyddsmaterial och sjuka arbetskamrater.