2020-03-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jag kan tänka mig att man försöker sprida smittan i en 2-veckorsintervall. Lagom konstant smittning så att sjukvården mäktar med. Friends, bunkringshelgen, knökfylla SL-bussar.
Nästa smittspridning är nog tänkt att ske till sportlovet och fjällen.

Galet egentligen att man minskar antalet SL-turer då man borde ÖKA dem för att undvika smittspridning. men såklart, de har en egen agenda. Jag har en plan...som han sa i Jönsson-ligan.
Och vad är din plan?
Citera
Medlem
Det första man ser på tvn. Per bolund. Vi har starka statsfinanser. Lever han i en drömvärld!? Hela Sverige bryr sig om pengar medans guvernören i NY säger att liv går före ekonomi.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Enligt källa på Danderyd flyttas personal från andra avdelningar till covid19-avdelningen nu. Får arbeta i vanliga plastförkläden, jättebra...

Jag hade förstått om sjukvårdspersoal gick ut i strejk nu. Jag hade aldrig jobbat i en sådan miljö utab full utrustning, särskillt när man misstänker att det är likt SARS i den bemärkelse att exponeringen avgör hur sjuk man blir.

Socialtjänsten är några som borde arkebuseras tillsammans med FHM. Landsförrädare som skickar iväg utrustning och nu får vi inte tag på något eftersom de låg minst 6 veckor efter alla andra på pucken.

Vill regeringen ha sitt folkmord så får de väl få det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Lura inte er själva med de där förenklade generaliseringarna.
Det är ju inte så att man här när man är ute bland folk normalt håller ett avstånd till 2 m från varandra ...
Reflektera lite över våra vanor och hur det ser ut när vi är ute och bland folk: fik, krogen, köplador, skolan, jobbet, lunchrestauranger, dagis, julafton, midsommar, gym, fritidsaktiviteter etc.
Lägg därtill vår kramsjuka som vi väl är ensamma om i hela världen.

Vi ligger helt enkelt i utkanten av världen.
Vad hände när de smittade skidturisterna återvände från Italien?
Trots att vi inte kindpussas, har lika hög grad av generationsboende och tydligen inte heller umgås särskilt mycket med varandra, så spreds smittan.

Än en gång(suck)- smittan sprids såklart ja- men inte i närheten i samma utsträckning bland äldre. Därför massdör vi inte här. Därför är våra förorter mest drabbade nu- för de lever som kring medelhavet i generationsboenden där.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
För oss som inte bor i huvudstaden. Vad är det för områden? Mycket invandrare? Mycket pensionärer?

Det är inga typisk skidåkande områden om man säger så.

Kanske inte så mycket nubbe och sill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/03/coronavirus-growth-in-western-countries-march-23-update/

Mother Jones måndag 23 mars.
Det ser inget bra ut för Sverige.
Vi ligger fortfarande på Italien kurva vilket skulle innebära 1000 döda 10 april.

Italien beräknas peaka i början på april.
Sverige ligger 18 dagar efter Italien.

Det här är bara en prognos men den är inte kul.
Det har dött någon enstaka i vårat land och du drar liknelser till Italien, hur är det möjligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose

En tredje teori är att de går efter strategin "rätt timing" och stegvis trappar upp åtgärderna, för att avsluta med en lockdown. Eventuellt har de gjort modeller och vet när varje åtgärd är som mest effektiv för att stoppa smittan. Jag spekulerade tidigare om det här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Personligen tror jag att vi går in i en UK-lockdown inom en vecka.

Modeller finns såklart. Utan att jag själv jobbar med det, men det måste finnas.
Tror man går helt enligt dem, och placerar sina åtgärder helt utefter noggranna utvärderingar av datan i modellerna.
Läser man här tror ju folk man stoppar fingret i luften och funderar på vart det blåser. Så fungerar det såklart inte. Oavsett vad man tycker om åtgärderna.
Jag är inte så säker på lock dock i Sverige.
Måste gå betydligt mer åt helvete än vad det gör idag.
Jag har tidigare skrivit om min fru som som jobbar som akutsjuksköterska på ett av Sveriges största sjukhus. De har patienter, smittade. Men allt är HELT lugnt. Det kan såklart vända snabbt, men det är skrämmande lugnt hittills. Idag har hennes dag gått väldigt långsamt tydligen.
Nej hon jobbar inte i Sthlm, men på västsidan, som man vid det här laget trodde skulle haft ett helvete. Det har de, på sitt sätt, men de är också förvånansvärt bra förberedda. Trots brist på skyddsmaterial och sjuka arbetskamrater.
Citera
Medlem
Hur ser det ut i era barns skolor? Enligt mina barn har fler elever och lärare kommit tillbaka till deras skola denna veckan.
Citera
2020-03-24, 17:14
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag har uttryckt en hel del kritik mot FHM. Men efteråt tror jag många kommer att hålla med om att Socialstyrelsen är värda än mer kritik. De har ju totalt försummat att göra något alls innan mars ifråga om corona verkar det som. FHM har gjort felaktiga prognoser osv, men Socialstyrelsen tycks ju inte ha agerat alls.

Enligt mig. ALLA skulle haft mer tankar på " vad gör vi om... "

När de stora bränderna härjade och SVERIGE inte hade ETT ENDA Flygplan som kunde hämta vatten

utan att landa, men massor av JAS och Stridsvagnar och annat som står och samlar damm, så fattade

i alla fall jag hur pass lite de som SKA skydda och vara ordentliga tänker på vad som kan hända och

vad som kan behövas.

"Men Östermalmshallen blev ju jättefin"

Kostnad 1300 Miljoner draget från Stockholm Stads invånare.

/
Citera
Medlem
Madagascars avatar
402 nya döda rapporteras från Lombardiet idag:

https://it.notizie.yahoo.com/coronavirus-lombardia-402-morti-e-160026224.html?soc_src=social-sh&soc_trk=tw
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Om du vid varje kontroll jämför med John Hopkins, så är chansen större att du i varje fall upptäcker sådan eftersläpning. Men är det verkligen värt ansträngningen?

Det var bara en fråga. Men tack ändå.
Citera
Avslutad
(FB) De mest drabbade stadsdelarna i Stockholm, CoViD 19 (2020-03-24)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in