2020-03-22, 07:58
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om hon skulle vara i Kina så skulle hon vara i ett av KZ eller avrättad. Hon är extrem motståndare till regimen med rätta men det gör det hon skriver mindre trovärdigt. Hon är i krig med regimen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jennifer_Zeng

Dock så kan säkert även tala sanning men på grund av hennes kamp mot diktaturen så kollar hon säkert inte alltid sina källor.

Så om man inte håller med regimen så är man inte lika trovärdig?
Det var nog den hemskaste meningen jag läst på ett bra tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha.
Då är det iofs ganska sannolikt att hon förmedlar filmerna, eftersom hon uppenbarligen har flytt.
Tack ska du ha

Man ska även vara kritisk mot henne, likväl som mot mig. Jag försvarar definitivt inte Kina, men hon är ju också partisk. Men hon har nog tillgång till ungefär samma material som jag har. Men all material är inte sanna, så man får försöka sålla och ifrågasätta om det låter sannolikt. Hon är Falun gong, vilket är ett kommersiellt maktintresse som står upp emot regeringen, så hon har ju sin intressesfär.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Frankrikes hälsominister, Olivier Véran, meddelade i går kväll att landet kommer att gå vidare med "klorinbehandla" människor som insjuknat i corona. Detta efter att de första testerna varit "lovande", enligt Le Parisien. -Expressen

Vad innebär klorinbehandling?
Har Expressen blandat ihop det?

I Frankrike rekommenderas rengöring med alkolhol- eller klorinbaserade lösningar.

Vad gäller patienterna pågår försök med att ge chlorokin vilket inte har med klor att göra utan är ett medel emot malaria.

Du får gärna länka till artikeln.
Citera
2020-03-22, 07:59
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latitude64
Jobbar just nu med städ hos företag, bör jag stanna hemma från jobbet/säga upp mig eller tror ni att jag lika gärna kan gå till jobbet på måndag? Svårt att få ett hum om när det finns risk på riktigt när Sverige inte presenterar siffror, å andra sidan så lär vi väl vara på Italiens nivå snart om inte sånna som jag väljer att stanna hemma?

Risk finns det ju nog, men du gör ett väldigt viktigt arbete.

Om du gör ditt arbete väl och noggrannt kan du förhindra smitta. Närapå den enda goda nyheten är ju att viruset inte klarar tvål och vatten (eller andra fettlösande ämnen).
Om du städar på exv ett kontor så kan det vara det att du är noggrann att torka av dörrvreden, kranar m.m. som bryter en smittkedja och därmed räddar liv.

Här i Finland anses städpersonal ha "samhällskritisk uppgift", just pga detta.

Så om du gör ditt jobb väl så har det en enorm betydelse.

Risk kan du hantera genom handskar (har du väl redan?), att inte peta dig i ansiktet (detta är supersvårt, jag vet, klarar det inte själv men försöker använda handryggen snarare än fingrarna), och om du bara kan byta handskar/använda dubbla handskar så ofta som möjligt.
Har du möjlighet till mask så skulle jag nog överväga det också.
Citera
2020-03-22, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast ju långsammare tempo i smittspridningen desto mindre tryck på vården och därmed fler som får rätt vård och överlever. Din arbetsgivare är en skithög om han inte kan låta dig jobba hemifrån om dina uppgifter tillåter det.
Jo, känns ju konstigt och inte så produktivt om jag ska behöva fejka en sjukskrivning för att skydda mig. Menar att jag är ju fullt arbetsför och produktiv och kan sköta jobbet som normalt.
Citera
2020-03-22, 08:00
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Testar man på flygplatserna så lär man hinna stoppa många från att komma in och smitta.

Det kan inte räcka.
Citera
2020-03-22, 08:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det hade ingen betydelse om man åkte utomlands sade Tengil.
Alltså inte bara det. Om någon foliehatt på Twitter hade uttryckt sig så skulle väl inte ha några synpunkter men detta är alltså vår expert i frågan.
Citera
2020-03-22, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nja, i längden är karatän betydligt mer kostsamt, men kan rädda enstaka liv. Epidemier kommer i omgångar, vilket gör att Norge kommer vara tvungna att stänga ner hela landet flera ggr inom de närmsta åren. Hur tror du det påverkar ekonomin? Betydligt värre. Hade det varit pesten hade karatän varit en mer effektiv metod, men inte mot Corona.

Så Sverige är det enda landet i världen som förstår hur detta fungerar?
Karantän fungerar inte, flockimmunitet å andra sidan, det fungerar.

Ekonomin är förstörd ändå, eftersom det är globalt, när inget annat land i världen köper varorna till Sverige, ingen flyger, ingen turister etc. hjälper det inte att offra tiotusentals liv för ekonomin,
Citera
2020-03-22, 08:03
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Så Sverige är det enda landet i världen som förstår hur detta fungerar?
Karantän fungerar inte, flockimmunitet å andra sidan, det fungerar.

Ekonomin är förstörd ändå, eftersom det är globalt, när inget annat land i världen köper varorna till Sverige, ingen flyger, ingen turister etc. hjälper det inte att offra tiotusentals liv för ekonomin,

Om alla springer om kring och blir smittade då blir dom ju sjuka och kan inte jobba. På vilket sätt räddar det ekonomin?
Citera
2020-03-22, 08:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad menar han med det?
Att unga kan bli sjuka endast om de åker skidor????? För han sa ju att de inte kunde bli det nyss.
Jag tror att det var i torsdags (?) han sa att afterski är ingen fara, de är unga som klarar smittan väl.

Han glömde att om de blir sjuka på skidorten i Sverige kommer de att belasta dess sjukvård som ju är mkt mindre än på många andra håll. Samtidigt kan de ju föra smittan dit från början eller tillbaka hem efteråt. Lyckligtvis har nu afterski arrangörerna beslutat att stänga all afterski.

Jag fattar inte hur Tegnell tänker?!?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-03-22 kl. 08:09.
Citera
2020-03-22, 08:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Ni verkar inte förstå att man är smittsam innan symtomerna kommer.

När vårdpersonalen får symtom är det för sent, de kan redan ha infekterat andra utsatta patienter.

De bör testas regelbundet, det finns inget behov av att testa varje dag eller vänta på svar varje dag, men detta är uppenbarligen svårt för vissa att förstå.

Har du källa till att man smittar före man har symptom?

Sedan att de bör testas regelbundet är omöjligt då vi saknar test och analysresurser.
Men fixa nu källan jag efterfrågade.
Citera
2020-03-22, 08:05
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Man ska även vara kritisk mot henne, likväl som mot mig. Jag försvarar definitivt inte Kina, men hon är ju också partisk. Men hon har nog tillgång till ungefär samma material som jag har. Men all material är inte sanna, så man får försöka sålla och ifrågasätta om det låter sannolikt. Hon är Falun gong, vilket är ett kommersiellt maktintresse som står upp emot regeringen, så hon har ju sin intressesfär.

Ja källor är ju svårt att sortera i hela denna soppa.
Men jag försöker använda måttstocken hur mycket och vad har människan att förlora på att säga sanningen? Löper man risk att hamna i fängelse med sitt uttalande, ja då är nog sanningshalten ganska hög om man väljer att ta den risken.
WHO till exempel... hade ju kunnat förlora genom att orsaka panik i hela världen. Stor förlust. Talade de sanning i början?
Kanske är det fel måttstock. Men jag har inget bättre system just nu. Du är ju iallafall på plats, och modig är du med.
Senast redigerad av Grollaren 2020-03-22 kl. 08:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in