2020-03-22, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Björn Olsen om FHMs felbedömningar. Läste någonstans att det jobbar 500 pers där. När detta är över är det dags för utrensning.

Som när man uppgav att det inte var någon fara att svenskar for till italienska Alperna, därför att viruset endast fanns på låglandet. Som om de som är däruppe i bergen bara håller sig däruppe, och vice versa.

– Att tänka så vittnar om bristande fantasi. Har man ingen fantasi är det svårt att förstå pandemier.

I Sverige har myndigheter distanserat sig från forskningen, anser han. Så var det inte för 20 år sedan, när Folkhälsomyndigheten hette Smittskyddsinstitutet, och ofta hade forskare i samma korridor som de kunde fråga om råd.

– Nu finns en djup klyfta mellan meritokratin och byråkratin.

https://www.fokus.se/2020/03/bjorn-olsen-coronaviruset-nar-sin-kulmen-i-sverige-om-nagra-veckor/

Björn Olsen har absolut rätt.

Anders Tegnell är DIREKT ANSVARIG för smittspridningen till Sverige och inom Sverige.

Han har med sina IDIOTISKA råd ökat på smittan till Sverige.

Finns det någon lista över alla Tenells råd och uttalanden där sedan realiteten motbevisade honom?
Citera
2020-03-22, 06:22
Medlem
Citat:
Kina rapporterad 1 inhemsk smittad i Fastlandskina. Totalt 46 fall. Det inhemska fallet är från Quangdong och har fått sin smitta av en som smittats utomlands.

https://www.globaltimes.cn//content/1177737.shtml

Och detta är bullshit. Inte långt ifrån där jag bor har man nu gått ut med en varning där en smittad har tagit tåg samt buss. Man söker nu intensivt efter alla som har färdats i dessa fordon. Global Times sprider bara kinesisk propaganda. Smittspridningen har ökat internt i Kina, dock inte i samma takt som innan troligen.
Citera
2020-03-22, 06:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det kan också handla om genetik (gud förbjude) men det måste sägas. Nordeuropeer har kanske annan genetisk motståndskraft mot det här viruset än tex sydeuropeer.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Djupt osannolikt. I så fall är spridingen i Sverige obefintlig, eftersom antal döda och IVA är mycket lågt, trots allt.

Fullt möjligt men absolut inte politiskt korrekt att säga. Man kan bli stämplad som rasist. Ska dock finnas en skillnad ända sedan digerdöden men jag kan inte googla fram det just på grund av att det är tabu finns inte mycket information. Min vetskap är gammal, läste om det långt före nätets tillblivelse.
Citera
2020-03-22, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Nej förstås inte. Men Coronakrisen kan pågå i flera år. Så graviditeter nu borde kanske undvikas.

Normalt vid katastrofer så ökar barnafödandet efteråt. Jag tror att du försöker stoppa havet. Du kan inte kämpa i mot naturen.
Citera
2020-03-22, 06:27
Medlem
kredos avatar
UK gjorde en U-sväng när förstod passivitet skulle skörda 250 000.medan hönan Agda håller fast vid snabb skövling för ekonomins skull en sann "humanist"
Citera
2020-03-22, 06:32
Medlem
Citat:
Kina rapporterad 1 inhemsk smittad i Fastlandskina. Totalt 46 fall. Det inhemska fallet är från Quangdong och har fått sin smitta av en som smittats utomlands.

https://www.globaltimes.cn//content/1177737.shtml
1 ny smittad i Kina på en befolkning med 1400 miljoner människor..
Vem tror på det?
Citera
2020-03-22, 06:32
Medlem
Smittskydd har alltid varit urusel i Sverige. Min erfarenhet sedan länge tillbaka då jag drygade ut studiebidraget med extrajobb på sjukhus. Ingenting har ändrats nu heller.

Coronapatienter får ligga bland andra patienter etc. Åk inte till sjukhus om du inte absolut måste. De är smitthärdar. Karolinska kan jag nog tänka mig är ett av de värsta ställen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7435345
Citera
2020-03-22, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Går ej att jämföra rakt av i ett så tidigt skede, där vi ännu bara har 20 dödsfall. Vi kan få 10 döda imorgon, 50 % ökning.

UK har senaste 3 dagar 30 dödsall per dag och har haft dödsfall sen 5 mars. Sverige har haft döda sen 11 mars och hade idag 5 dödsfall (enligt Sveriges graf på worldometer).

Läst att Kina har låga siffror i influensa samt anklagat USA för att ha dålig hälsa med tanke på deras mycket högre siffror, samt att det beror på att Kina inte registrerat influensa om annan sjukdom finns, men att USA gör det.
Absolut, min poäng var att man får det svar man letar efter. Men motsvarande FHM i UK har beslutat att stänga skolor. UK har kanske ett annat läge ifråga om spridning på lokalnivå, och vad skolstängning får för samhällskonsekvenser i deras land.

Det behöver inte betyda att de är ”bättre” än vi i Sverige bara för att de tar till hårdare åtgärder. Exempelvis så har UK två miljoner hemmafruar, något som sannolikt är mycket mer ovanligt i Sverige. I Sydeuropa har många hushåll mor-/farföräldrar i samma hus, som kan passa barnen när föräldrarna jobbar. Hushåll med flera generationer är också ett mycket bra skäl för att stänga skolor.

Men just skolor och förskolor i Sverige är en ganska bra kontaktyta för att sprida viruset kontrollerat utanför riskgrupperna, då barn och föräldrar till unga har bra immunförsvar, är vana att bli sjuka, och bara tillhör riskgrupper om de har allvarlig sjukdom. Riskgrupperna kan då välja att hålla sig borta. Det här kan dock ändras om man får en ohållbart kraftig ökning av IVA, t.ex.

Kinas statistik kan man som sagt inte lita på. Någon här skrev att USA som praxis alltid registrerar influensa som dödsorsak, om det alternativet finns. Sedan så kan ju USA ha dålig hälsa bland äldre p.g.a. övervikt, men det är ju inte en dålig sjukvård, utan kultur och välståndsproblem.
Citera
2020-03-22, 06:35
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
UK gjorde en U-sväng när förstod passivitet skulle skörda 250 000.medan hönan Agda håller fast vid snabb skövling för ekonomins skull en sann "humanist"

Tycker du att det går bra i de europeiska länder där man stängt ner allt?

Det handlar ju om beteenden, inte om vad som i praktiken bara blir symboliska och verkningslösa beslut.
Citera
2020-03-22, 06:36
Medlem
Citat:
- Resor från Hubei förbjöds tidigt]

Nej! Det tog över 3 månader innan man förbjöd resor från Hubei. Och man förvarnade alla 8 timmar innan så många hann smita ut.

Citat:
- skolor stängdes tidigt

Nej, även här tog det 3 månader

Citat:
- allmänna sammankomster förbjöds tidigt

Se ovan. Orkar inte tjata.

Citat:
- Handtvättskultur vanlig, bostäder med möjlighet för handtvätt redan vid ingången

Kina har ingen handtvättarkultur. Det renaste stället du hittar på ett uteställe i Kina är just handfaten då det är ytterst få personer som tvättar händerna.

Citat:
- Ingen kram- och pusskultur

Det första i din text som är sant.

Citat:
- ingen nedstängning av ekonomin

Jodå, men den var minimal då karatänen "sammanföll" med kinesiska nyåret, då allt är stängt ändå. Så fort man upptäckte de reella effekterna i ekonomin började man häva karatänen och ljuga om att inga smittades längre. Propaganda kallas det.

Citat:
- arbeta hemifrån inte vanligt

Den vanligaste arbetsformen i Kina är nog att arbeta hemifrån. Det är försäljning via sociala appar, odling, småföretag man har i sina egna hus mm.

Inte många rätt
Citera
2020-03-22, 06:37
Medlem
kredos avatar
Citat:
Smittskydd har alltid varit urusel i Sverige. Min erfarenhet sedan länge tillbaka då jag drygade ut studiebidraget med extrajobb på sjukhus. Ingenting har ändrats nu heller.

Coronapatienter får ligga bland andra patienter etc. Åk inte till sjukhus om du inte absolut måste. De är smitthärdar. Karolinska kan jag nog tänka mig är ett av de värsta ställen.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7435345
Dokumentation finns XI fattade galoppen och blixt byggde sjukhus med separata avdelningar
efter katastrof starten.
Citera
2020-03-22, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Fullt möjligt men absolut inte politiskt korrekt att säga. Man kan bli stämplad som rasist. Ska dock finnas en skillnad ända sedan digerdöden men jag kan inte googla fram det just på grund av att det är tabu finns inte mycket information. Min vetskap är gammal, läste om det långt före nätets tillblivelse.

Högst osannolikt utan det är mer en kulturell skillnad, som tar sig i uttryck hur man socialt umgås, speciellt mellan generationerna. Italienska äldre träffa helt enkelt fler smittkällor än svenska äldre. Lägg där till att Italien har bland världens äldsta befolkning. Till sist andelen rökare är 3,5-4,5 gånger större i Italien än Sverige. Till sist Italienare bryter i större utsträckning mot ital förbud (40 procent enl artikel i AB) jmf med med till ex människor i norra i Europa. Här räcker det ofta med en förmaning i stället för förbud och du får bra effekt.

Du ser det i Japan. Där äldre är mer isolerade än Italienska äldre. Japan har en äldre befolkning än Ital. Sedan följer japaner regler och förmaningar både formella och informella i större utsträckning än de i Italien.

Till sist när Italien stängde skolorna så var det många äldre som tog hand om de yngre och det ökande ännu mer de sociala kontakterna mellan generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in