2020-03-22, 00:16
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Jag ska erkänna en sak, jag underskattade från början detta virus. Förutsåg helt enkelt inte att såpass stor procent av de smittade skulle behöva kvalificerad läkarvård. Jag har kollat statistik från drabbade länder, smittspridningsutveckling, dödstal med fungerande sjukvård respektive med mer eller mindre kollapsad sjukvård, sjukvårdens kapacitet mm och måste erkänna att det ser inte bra ut. Det kommer tyvärr att bli en helvetes utmaning att få ordning på detta utan kollapsad sjukvård. En kollaps som isf kommer att leda till ett oerhört mycket högre dödstal såväl för coronapatienterna som för folk med andra livshotande sjukdomar. Vi balanserar på ett stup mot avgrunden, utmaningen blir att hålla sig kvar däruppe och undvika att dras ner i stupet.
Citera
2020-03-22, 00:17
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det kan också handla om genetik (gud förbjude) men det måste sägas. Nordeuropeer har kanske annan genetisk motståndskraft mot det här viruset än tex sydeuropeer.

Det finns en del nordeuropeer som har det mot HIV.
Citera
2020-03-22, 00:17
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Äsch då! Det är bara cancerpatienter och narkomaner resonerar svensson och går ut på stan för nu har ju influencers sagt att det absolut viktigaste är att vi stödjer Alibabas pizzeria och falafel.

Sedan får man dessutom bestående skador av skiten.
https://www.google.com/amp/s/api.nationalgeographic.com/distribution/public/amp/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body

Är det någonting som behöver rensas ut i samhället så är det resturangbranschen. Det är sinnesjukt med en svettig kebab eller pizza för över hundringen. Det är så ovärt för den s.k. "maten" så det liknar ingenting. Där behövs en rejäl urblåsning. Hur är det med cafeer? Är det livskvalitet att få en blaskig kopp med någonting som ska föreställa kaffe och en damsugare för över 50 kr och då ingår inte ens påtår utan det får man betala 10kr extra för? Hur är det med thaisyltor? Äta gigantiskt lass nudlar indränkta i billig olja med två små räkor i på plasttallrik och med plastbestik? Är det kvalite det? Nej till de där bortskämda asen har man betalat säkert upp emot 1 miljon till sammanlagt genom åren men nu räcker det. Rensa ut och börja på nytt med bra priser, kvalité på produkter och service.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-03-22 kl. 00:20.
Citera
2020-03-22, 00:18
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det beror nog på hur man räknar. UK har dubbelt så många döda per capita. Mest rapporterade cases är ju även en fråga om hur många man testar.

Går ej att jämföra rakt av i ett så tidigt skede, där vi ännu bara har 20 dödsfall. Vi kan få 10 döda imorgon, 50 % ökning.

UK har senaste 3 dagar 30 dödsall per dag och har haft dödsfall sen 5 mars. Sverige har haft döda sen 11 mars och hade idag 5 dödsfall (enligt Sveriges graf på worldometer).

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ok, jag visste inte att de räknade så. Men det blir ju enormt missvisande när man ska utvärdera dödligheten för en sjukdom. Speciellt när gamla och sjuka utgör nästan hela underlaget.

Läst att Kina har låga siffror i influensa samt anklagat USA för att ha dålig hälsa med tanke på deras mycket högre siffror, samt att det beror på att Kina inte registrerat influensa om annan sjukdom finns, men att USA gör det.
Senast redigerad av ankademiker 2020-03-22 kl. 00:20.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror att vi inte har några val.

Men har EU`s politiker möjligheten (den politiska styrkan och balls) att göra det ?
Ja, vi har styrkan att inte göra det.
Vi kör enligt vad experterna säger istället för kommunisterna föreslår jag.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror att vi inte har några val.

Men har EU`s politiker möjligheten (den politiska styrkan och balls) att göra det ?

EUs politiker har inga befogenheter. Ligger helt på medlemsstaterna.
Citera
Bannlyst
Om just nu 196.882 personer är smittade av corona, Så antar jag att det är MINST 100 gånger fler

Vi säger 20 miljoner smittade i världen . Det är bara 0.00245% av befolkningen.
Citera
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Det finns många spretiga viljor och tilltro till variabla utfall i den här tråden. Det finns många ekonomer, matematiker och många självmordsbenägna som inte ens förstår det själva.

Jag vill - som tillhörande en rislgrupp -passa på att säga "hej" till alla er, lite oavsett åldersgrupp och ev eller inte sjukdomsbakgrund.

Snart finns ni inte längre varken i världen eller på FB, kanske inte heller jag.

Det här kommer att drabba många av er och kanske också mig. Det jag vet är i alla fall att jag gjort allt jag kan för att undvika det. Dör jag så är det med flaggan i topp och med föresatsen om att försöka undvika smitta för mig och mina nära och kära.

Dör du efter ett absolut nödvändigt cafebesök eller aftetskiparty, så är det ditt val i slutet av ditt liv.

Det är lite spännande nu, insatserna är höga, det här påminner lite om rysk roulett, för många år sedan..
Många som spelar detta spelet just nu.
Citera
2020-03-22, 00:19
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Göteborg är fan inte bättre.

Ät hela sverige det`? fan,, fan.. ni dödar mig

https://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Mengele

jag är själv en nazi, säger inte mycket än så
Senast redigerad av EastClintfood 2020-03-22 kl. 00:22.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det nåt som Tegnell har lovat..?
Japp!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
A Medical Worker Describes Terrifying Lung Failure From COVID-19 — Even in His Young Patients — ProPublica

https://www.propublica.org/article/a-medical-worker-describes--terrifying-lung-failure-from-covid19-even-in-his-young-patients
Den artikeln var jättebra. Beskriver sjukdomen upplevd utav en läkare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det nåt som Tegnell har lovat..?

Isåfall tror jag på Tomten mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto