2020-02-01, 16:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Japan bidrar solidariskt med 3 nya fall.

”There are currently 12,027 confirmed cases worldwide, including 259 fatalities.”

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ingen vet varför dessa kollapsar. Men betänk nu att Kina har 1,4 miljarder människor. Sverige har 10 miljoner.

Sverige: 0,003%.

Samma siffra för Kina = 4,2 miljoner/år. Eller 11 500/dag.

Fundera lite på var bilderna kommer ifrån, syfte med dem osv.
Gissar på septic shock....
Citera
2020-02-01, 16:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Jag behövde inte ta det, men de runt omkring mig kanske gjorde det av att jag tog det. Vaccin handlar ju mer om att stoppa smittan än att få folk att överleva den, egentligen.

10000 smittade trots att över halva befolkningen vaccinerades. Räkna ut R0:n på den och du förstår att narkolepsin mm är ganska obefintlig i jämförelse.

Jo påpekade just det. Du överlever trots smittad. Men din säg farfar dör efter blivit smittad av dig. Det är en aspekt. Men det är ju vaccin som inte är 100% testade och din farfar tar säkert risken istället för att du ska bli sjuk för livet.
Citera
2020-02-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Man märker varför kina kommer bli världens största ekonomi inom snar framtid. Så extremt effektiva. I sverige så skulle de ta ett halvår för dem att bygga en liten friggebod

Ja, oerhört imponerande. Här hade det i vanlig ordning diskuterats och hållits otaliga möten innan man kom igång och när det sedan till slut stått färdigt så hade man upptäckt att sjukhuset hade för få platser.. Kinas agerande är något att inspireras och ta lärdom av.

"desperate times call for desperate measures"
https://www.youtube.com/watch?v=Bm_9zXWNvQs
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vänta nu, smittade hon verkligen 7 på egen hand? Är det bekräftat?
nej men hon är rootcause till smittan, sen har folk hon smittat smittat andra.

thats a fact om det nu inte springer runt andra kineser i münchen med smittan sa klart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast vaddå? Det är ju KAOS..... tror du de satt hela städer i karantän om de hade haft kontroll på situationen?!

De får kontroll på situationen iom att de sätter hela städer i karantän.
Citera
2020-02-01, 16:28
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo påpekade just det. Du överlever trots smittad. Men din säg farfar dör efter blivit smittad av dig. Det är en aspekt. Men det är ju vaccin som inte är 100% testade och din farfar tar säkert risken istället för att du ska bli sjuk för livet.

Min farfar resonerade så, precis som jag resonerade likadant pga flertalet yngre i familj och släkt.

Tänk bara alla som kommer i kontakt med barn via jobb. Borde vara tvångsvaccinering i de fallen imho.
Senast redigerad av Seemve 2020-02-01 kl. 16:30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
exakt men kvinnan i München smittade ned sammanlagt 7 pers Utan symptom

för detta saknas vetenskapligt stöd men det har hänt

Det saknas vetenskapligt stöd för att vi vet så lite om detta virus, kliniska studier saknas, så det kan mycket möjligt vara precis så, att det smittar utan att någon bär symptom.

Fler borde börja nysa i armvecket, och efter att de nyst hålla kvar ansiktet där ett par sekunder innan de tar ner armen. Skulle bespara oss så många onödiga förkylningar o andra infektioner

Men orka vara den som springer omkring med en pekpinne hela tiden.

Därför får jag se över mina egna rutiner. Har familjemedlemmar som är känsliga för infektioner, så jag gör som vanligt, undviker kollektiva färdmedel, petar inte med fingrarna i ansiktet och tvättar händerna med tvål och vatten så fort jag kommer in någonstans. Mer panik än så har jag inte.
Citera
Medlem
Det går otroligt trögt i Sverige. Man reagerar alltid sist av alla länder, men nu har ju i alla fall sjukdomen klassats som samhällsfarlig. Tydligen innebär det att patienter kan tvångsisoleras av läkare. Men det låter ju som en självklarhet som borde ha finnas hela tiden. En smittsam person skall ju inte springa omkring och smitta andra.
Vilka andra möjligheter ger det nya läget. Kan man till exempel förbjuda flygtrafik till ett land, eller sätta en stad i karantän. Bör inte folkhälsomyndigheten också gå ut och informera folk om hur de kan minska smittspridningen.

När man läser denna artikel i expressen blir man lite orolig. Kvinnan finns på en avdelning med luftsluss, eftersom det är luftburen smitta. Personalen är klädd i full skyddsutrustning. De har ingen aning hur länge hon skall vara där. Till och med statsepidemiolog Anders Tegnell som för ett par dagar sedan sa att man lugnt kunde fortsätta flyga, verkar nu lite oroad.

Citat:
Dock är det ännu inte helt klart hur det nya coronaviruset smittar, och nu begär Folkhälsomyndigheten klargörande från WHO om hur det ligger till.

– VI tycker att det är jätteviktigt att WHO gör ett klart uttalande gällande om man överhuvudtaget smittar innan man blir sjuk, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till Ekot.

– Om WHO tycker att det finns bevis för det så tycker jag att WHO då tydligt ska tala om hur lång tidsperiod det gäller som man är smittsam och också göra en bedömning hur pass allvarlig risk det är för smitta under den här perioden, säger han.

Varför i hela friden kan man aldrig ta det säkra före det osäkra och utgå ifrån ett worst case scenario i stället för att utgå ifrån att det är ofarligt, när man egentligen inte har en aning.

https://www.expressen.se/gt/corona-smittade-kvinnan-isoleras-med-dubbla-dorrar/
Citera
2020-02-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangorth
Finns det siffror hur många icke asiater smittats av kineser?

Om en kines är smittat, tar flyget till USA eller Europa, borde man då inte granska passagerarlistan och borde inte samtliga passagerare då ha smittats av viruset?

Kan inte hitta några sådana siffror, men uppfattningen är att det är väldigt få icke kineser som har blivit smittade och inga dödsfall. Så det får en att tro att detta inte är någon större grej egentligen, mer än det okända med ett nytt virus. Men om detta hade varit domedagsviruset så borde folk ha dött som flugor över hela världen nu. Men det kan väl ses som en liten varning, om att vi är inte så skyddade egentligen. I denna globaliseringen, så kan ett supervirus få ett fotfäste över hela världen på nolltid.
Citera
2020-02-01, 16:30
Medlem
Svenskan som bär på coronaviruset har inte riskerat smitta någon annan enligt smittskyddsläkaren och Folkhälsomyndigheten.

Trots att det finns uppgifter från andra länder om att coronaviruset är smittsamt under inkubationstiden.

Nu försvarar Folkhälsomyndigheten sin bedömning:

”De källor som hävdar att det skulle smitta under inkubationstiden saknar vetenskapligt stöd”.
Men forskare från Tyskland, USA och Kina hävdar att så är fallet.

Men de har fel enligt Folkhälsomyndigheten.

Vid 14-tiden publicerar de en tweet där de försvarar sin hållning:

”Vi får många frågor om coronaviruset smittar under inkubationstiden. Vår bedömning är att det smittar när patenten är sjuk och vid insjuknandet. De källor som hävdar att det skulle smitta under inkubationstiden saknar vetenskapligt stöd”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPL27P/har-inte-vetenskapligt-stod-for-smitta-under-inkubationstid

Skönt för världen att veta !
Senast redigerad av pollarn 2020-02-01 kl. 16:34.
Citera
2020-02-01, 16:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Gissar på septic shock....

Antar att din tes är SS till följd av viruset? Jag har dock en fundering kring en sådan teori;

Om en person är så pass smittad att denna kan knall fall dö på gatan till följd av viruset, så undrar jag vad personen gör på gatan bärandes en mask. Denne borde rimligtvis veta om att han är smittad och inte besvära sig med mask och troligtvis ha uppsökt vården?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in