2020-03-19, 08:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror du hyser en överdriven rädsla för vaccin. Är det efter svininfluensan ?

Vaccin kommer givetvis inte att släppas ut otestat, men redan nu har jag läst om tester som ska företas på djur inom snar framtid. Efter ytterligare några månader tester på människor. I USA har det redan påbörjats. Upptäcks inga biverkningar kommer det säkert ut och ges till människor i riskgrupper i första hand. Jag tror det är helt rätt väg att gå.

Vi har redan idag allmänna vaccinationsprogram vilket minskat dödligheten väsentligt.

Jag är inte rädd för vaccin, dock realist och Pandemrix med Linde och Tegnell i spetsen gjorde absolut att jag fick upp intresset för att lära mig allt som finns att veta om vaccin.

Om Pandemrix sa man, det är ett säkert vaccin, man har testat det. När vi fick facit så var saken klar för min del, att försiktighetsprincipen är en princip man endast bör tulla på i absoluta nödfall.

Vaccinerna i barnvaccinationsprogrammet är till största delen använda i många år, således har man också koll på långtidseffekter, även om dessa vacciner också är föremål för diskussion, men det är en annan tråd.

Jag är inte motståndare till vaccin, dock väldigt skeptisk till snabbframtagna vaccin, således tveksam till ett vaccin mot Covid-19 om det på bred front börjar användas inom ett eller två år.

Min liknelse i mitt föregående inlägg tycker jag säger det mesta om hur folk tänker, eller snarare inte tänker, inkonsekvent.
Citera
Medlem
Covids avatar
Triage.

Citat:
Ursprungligen postat av Rati
I det här läget borde man verkligen fungera på om vi verkligen ska fylla alla sjukhus med multisjuka 85-åringar.
Vad händer om det kommer in personer med akuta sjukdomsfall eller olyckor och alla platser redan är upptagna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
AB-artikel om varför man inte ska använda munskydd
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jgLRQ/lakaren-munskydden-hjalper-inte--tvartom

Kan någon förklara för en simpleton som mig varför läkare och sjuksköterskor tycker att det är så otroligt viktigt att ha munskydd när de vårdar corona-patienter om det nu istället skulle öka risken för att bli smittad? Varför förklarar inte FHM, alla forskare och journalister detta för våra läkare. Läkare över hela världen vårdar tusentals människor just nu iklädda munskydd.

För att sjukpersonal använder sitt munskydd vid 1 tillfälle, privatpersoner kan ha samma i flera månader.
Citera
2020-03-19, 08:41
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Kina-viruset är resultatet av diktatur

Låt oss hoppas att Kina-viruset leder till att diktaturen Kinas enväldiga Kommunistparti kollapsar, så att Kina kan bli ett demokratiskt land.

Anledningen till att Kina-viruset kunde börja spridas och fick sådan omfattning, är Kommunistparti-diktaturen, som den första månaden censurerade all information om Kina-viruset, och grep de läkare som försökte berätta om att ett farligt virus spreds i diktaturen Kina
.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2020-03-19 kl. 08:44.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Varför inte hårdisolera alla i riskgrupper och resten fortsätter som vanligt? Problemet är iofs vilka som ska ta hand om de gamla och sköra då.
Speciellt när det saknas test.
Citera
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Dåligt att man inte testar alla. Då kunde man sätta "superspridare", dvs yngre utan symptom, i karantän.
Citera
2020-03-19, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Jag rekommenderar er som inte vill bli mer oroliga eller mer frustrerade över människors oliktänkande vad gäller detta virus att sluta läsa denna tråden! Det är för mig tydligt att det finns ett Coronavirus, men sedan finns en Coronahysteri - som när allt utvärderas om något år - visar sig långt mycket allvarligare än själva viruset i sig. Det är vad jag tror. Så sluta läsa denna tråden.

Varför?
Jag har vid två tillfällen försökt att skapa mer balanserade trådar, där ett icke-hatande och ett mindre extremistiskt, och mer trevligt agerande premieras. Båda trådarna har tyvärr blivit låsta, trots hejja-rop från forummedlemmar som välkomnat trådarna. Det verkar finnas en trångsynthet alt. tidsbrist bland dom som har hand om låsningen av trådar att inte vilja öppna upp ett mognare samtalsklimat. Jag vet inte om det är via inbördes-beundran som dom blev valda att ha hand om detta, och således har samma trångsynthet som resten i denna tråden, eller om det är så att detta forum bara är dömt att vara just korkat.

Hur kommer det sig att folk här inne har så svårt att ta till sig det som ligger i mitten, utanför det extrema, och se det balanserade i att inte läsa alla domedags-rubriker, att inte spä på oro till sina medmänniskor och att absolut inte ingjuta hopp?
Jo, för att dom inte mår bra och är rädda. Det är synd om dom och jag hoppas att dom börjar ta hand om sig. Hittar ett större syfte än deras domedags-spridande här inne. Tyvärr är det så, att när man mår dåligt, så är det lättare att bli arg, då blir det svårt att reflektera kring sitt eget tänkande fullt ut. Man börjar leta syndabockar, gruppbeteendet och rädslorna tar överhand för det sundare perspektivet. Dom blir offer för mediernas rubriker.

Så vad ska vi göra, alla som får en sämre känsla av att vara här inne, och vad ska domedagsprofeterna göra här inne för att förändra sin situation?
Jag talar av egen erfarenhet. Gå ut i den friska luften. Där får du perspektiv. Där träffar du människor som inte är arga. Detta är inte verkligheten. Den kan spä på rädslor av dom redan väldigt rädda, och arga, men detta är inte verkligheten. Verkligheten är där ute, i luften, i solen, bland människor som ger bättre känslor. Lägg bort telefonen eller datorn och strunta i detta forumet för ett tag, sluta läsa rubriker till förbannelse och gör något som ger dig mervärde.
ä

Ja en sorts coronakarantän skadar inte. En mitt finns ibland men extremerna är duktiga på att göra sig synliga.
Citera
2020-03-19, 08:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Höde hans idiot kommentar i morse,, Där han fick fråga om varför Sverige inte gör som alla andra.. han bortförklarade det och norde fått en fråga som ex.. "Så du anser att du kan det här bättre än WHO's samlade expertis ?" DET vore en betydligt bättre fråga än att bara gå vidare och låta hans ord vara det sista ordet..

Möjligen ställde reporten denna fråga men att det censurerades bort innan det gick ut till folket..

Illa vilket som.

Giesecke är en del av WHO samlade expertis, och han råkar ha samma uppfattning som Tegnell i stort.
Citera
2020-03-19, 08:44
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
I det här läget borde man verkligen fungera på om vi verkligen ska fylla alla sjukhus med multisjuka 85-åringar.
Vad händer om det kommer in personer med akuta sjukdomsfall eller olyckor och alla platser redan är upptagna?

Blir det mer och mer av "hälsosamma/yngre" personer som behöver livsviktig hjälp så kommer man välja bort äldre/sjuka personer. HOPPAS VI I ALLA FALL....
Citera
2020-03-19, 08:44
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/allt-fler-i-behov-av-intensivvard

Så nu förbereder sig sjukhusen för enorm pandemi? Varför har man inte vidtagit åtgärder innan? Varför försöker man inte stoppa smittspridningen?

Vi kommer för fan bli nya Italien!

STÄNG SKOLOR/GRÄNSEN! INFÖR KARANTÄN!

Gör något för fan

Det är ju ingen som har lyssnat förut, så varför börja nu?
För övrigt så tror jag att de nu vet vad alla andra vet. Det enda somm finns kvar att göra nu efter denna fadäs, är väl att hindra utbrytande av panik så länge det bara går.
Extra tydligt blir det nu efter WHO:s briefing igår, och Storbritannens nya information som skrämde slag på premiärministern, att alla har fattat vad det är som pågår.
Citera
2020-03-19, 08:45
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag kan meddela att Region Stockholm i största hemlighet förbereder för en eventuell karantän av Stockholms stad och vissa kranskommuner, vilket skulle beröra drygt 1,5 miljoner invånare.

Det här betyder INTE att karantän kommer att införas, men regionen vill vara beredd för alla eventualiteter (vilket är bra).

Skälet är att Stockholm är särskilt drabbat med cirka 50 % av alla insjuknade på strax under 25 % av Sveriges befolkning och med mindre än 20 % av landets IV-platser.

Man förbereder sig alltså nu för att sjuktalen kommer att springa iväg ordentligt och att regeringen kanske byter policy vad gäller smittbekämpningen.
Citera
2020-03-19, 08:46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Det är tydligt att många är väldigt rädda och av någon anledning så saknar dom vett att ta in fakta.
Det är enklare för dom att sitta och sprida osanningar och skapa kaos, än att se allt för vad det verkligen är.

I lumpen så sades det att ca 10% behåller lugnet 80% kan samla ihop sig och fungera men sista 10% kommer flippa ut i riktigt allvarliga situationer där det är risk för död och livsfarliga skador.. ex ett granatanfall på en grupp soldater.

Det kanske går att överföra till corona också..Att en 10%ig del håller sig kalla och sakliga från start.. Sedan kommer 80% att samla ihop sig och blli välfungerande i situationen och den sista 10% kommer älta sina inbildade försvar och drömscenarion in i det sista..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in