2020-03-18, 16:29
Medlem
En äldre patient med flera underliggande sjukdomar har avlidit till följd av coronaviruset, uppger Region Sörmland i ett pressmeddelande. (Aftonbladet)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Fattar inte att folk tömmer hela varuhus och apotek.
Jag tror att folk tittar för mycket på alla dessa zombie-virus-serier på Netflix.

kan ju vara så att man inte orkar åka och handla om man blir sjuk och inte vill ut och smitta andra eller har någon annan som kan hjälpa till med inköp, sedan förstår jag iofs inte de som tokhamstrar bara för att, men storhandla för 14 dagar är det många som gör i vanliga fall
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hörde på norsk TV och från andra källor att EU, som skall hjälpa oss i tider utav nöd, stoppar transporter innehållande skyddsutrustning till sjukvården, till mången länder - WTF! EU är enkom en flaskhals i tider utav kris - "vad fan får vi för pengarna, egentligen?"
Citera
2020-03-18, 16:30
Medlem
TonyBergmans avatar
Snittåldern har sänkts till 80.3 från 81 på de avlidna i Italien. 99% uppges ha haft underliggande sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Ja, jag också. Imorgon får jag pensionen och ska handla. Ska få hjälp med att passa hunden och få hem tunga varor. Men vissa saker måste jag köpa själv. Har redan en hel del varor hemma. Men att släpa hem allting har kostat på för mycket och nu ska min yngsta hjälpa mig. Vi har ingen bil någon av oss.

Konstig och kuslig stämning ute. Mycket tyst sedan lastbilarna nästan helt har slutat köra på motortrafikleden nära min lägenhet. Vet någon varför det inte åker lastbilar längre? Dessutom, de jag ser är lastade med metall saker, husmoduler, de är tankbilar av olika slag eller dumpers. Ytters få ser ut att innehålla dagligvaror.
Är det en strejk? Eller finns det inga varor att leverera? Eftersom jag bor vid en internationell rutt så tänker jag att färjetrafiken kanske har upphört. Vet ej.
japp får pengar imorn också,men denna gången blir det mycket torrvaror och olja först och främst och inga lyxvaror för att det ska räcka sålänge som möjligt.
sen börjar fiskesäsongen nu också så kan jag förena nytta med nöje,är inte så orolig för viruset i sig utan all skit som det för med sig.
Senast redigerad av brevportot 2020-03-18 kl. 16:33.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vilka myndigheter säger att det inte är särskilt allvarligt?

Ja, till exempel statsepidemiolog Anders Tegnell. Vid dagens presskonferens klockan 14 så hade han sänkt allvarlighetsgraden jämfört med i måndags, det går ju åt rätt håll

Exempel:
I måndags var det mycket viktigt att äldre över 70 isoleras, idag är det inte lika viktigt
I måndags sa man att Stockholmare som kan arbeta hemifrån bör göra det, men inte nu längre
I måndags presenterades flera nya smittade, men idag verkar det inte vara någon ny smittad!
Citera
2020-03-18, 16:31
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Ja, jag också. Imorgon får jag pensionen och ska handla. Ska få hjälp med att passa hunden och få hem tunga varor. Men vissa saker måste jag köpa själv. Har redan en hel del varor hemma. Men att släpa hem allting har kostat på för mycket och nu ska min yngsta hjälpa mig. Vi har ingen bil någon av oss.

Konstig och kuslig stämning ute. Mycket tyst sedan lastbilarna nästan helt har slutat köra på motortrafikleden nära min lägenhet. Vet någon varför det inte åker lastbilar längre? Dessutom, de jag ser är lastade med metall saker, husmoduler, de är tankbilar av olika slag eller dumpers. Ytters få ser ut att innehålla dagligvaror.
Är det en strejk? Eller finns det inga varor att leverera? Eftersom jag bor vid en internationell rutt så tänker jag att färjetrafiken kanske har upphört. Vet ej.

Det kommer säkert ingen internationell godtrafik per lastbil längre. De fastnar nog vid gränserna. långa köer där har jag hört.
Citera
Avslutad
Sverige och Europa reser sig!

-Produktion av skyddsutrustning ökar!
-Fältsjukhus på väg!
-mera kommer!

Kämpa nu allesammans! Tveka inte att hjälpa till där ni kan!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej vad jag kunde se på WHO så är det fortfarande två veckor karantän som gäller, Kina har efter sina återfall infört två veckor ytterligare för friskförklarade (Reuters) Att man ska vara virusfri för att vara friskförklarad hittar jag inget alls om, bara symptomfri.

Jag vet inte, men det var vad jag kunde hitta på FHM under "hantering av misstänkta fall".

Jag ger upp.
Vi får anta att man inte smittar någon om man inte känner sig sjuk i Sverige.

Nej det är så jag uppfattar det också. Trots att FHM broschyr och fina powerpoint pekar på WHO som en trovärdig källa där man får sina direktiv (tex pandemi) så gör de exakt tvärtemot. Vet Tegnell något som vi andra inte gör, eller är det bara för att lugna massorna?

När jag var ute idag,var allt som vanligt iallafall. Gamla unga medelålders var ute och handlade, ingenting var förändrat emot 2 månader sen. Förutom att butiken var urplockad och affären satt upp skyltar med Var solidarisk med dina inköp. Så troligtvis har väl kanske Anders Tegnell rätt?
Citera
2020-03-18, 16:32
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Väldigt liten. Det är evolutionärt fördelaktigt för en parasit att inte vara för letal.

Vet du hur parasiten skulle komma på det ifall den hade stor smittsamhet, lång inkubationstid och asymptomatisk smittspridning?

Jo, den skulle komma på det när den utrotade sin värdsart och gick i graven med människosläktet.
Citera
2020-03-18, 16:33
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Om det finns nån kvar. 😟
Men herregud..
Citera
2020-03-18, 16:33
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Snittåldern har sänkts till 80.3 från 81 på de avlidna i Italien. 99% uppges ha haft underliggande sjukdomar.
Det säger ingenting i nuläget då endast några enstaka dödsfall ändrar snittåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in