2020-03-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
tegnell nämnde det redan på presskonferansen igår..

Ja han har börjat erkänna att det förekommer i enstaka fall, men han tycker det kvittar. Det är stor skillnad på att säga det, och att säga att asymtomatisk spridning är en viktig komponent i utbrottet.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Så även folk som bekräftat har Corona får nu skutta runt i samhället efter att ha känt sig friska i två dagar?

Allt enligt planen. Som ju trots allt är att alla ska bli sjuka.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Men varför? Upprättar vi fältsjukhus varje år? Det har väl bara avlidit 9 personer i corona, och bara den vanliga säsonsinfluensan tar ju ca 1000 liv varje år. Myndigheten säger ju att detta inte alls är speciellt allvarligt. Varför behöver vi fältsjukhus?

Hälsningar
Gittan i Bandhagen (jag läser bara Aftonbladet och Expressen)
Vilka myndigheter säger att det inte är särskilt allvarligt?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Att ta det på allvar är precis det jag gör. Jag inser att det är oerhört komplext att försöka "platta ut" kurvan samtidigt som vi måste ha ett fungerande samhälle när det här är över. Att sätta hela eller delar av landet i karantän kommer att innebära katastrof för många människor då dom förlorar sina livsverk och blir ruinerade.

Jag har full respekt för att människor kan vara rädda och ångestfyllda speciellt om de har någon sjukdom som innebär en ökad risk om dom skulle drabbas av viruset. Men vi kan inte låta dom styra hur man bäst hanterar bekämpningen. Att vinna slaget mot Corona men förstöra samhället för många år framöver är inte annat än renodlad idioti,

Jag tror att det bästa sättet att hantera ångest inför viruset är att lyssna på de som kan något och mindre på massa foliehattar som t.ex skriver på Flashback eller den store epidemiologen Peter Wolodarski https://www.svd.se/johan-von-schreeb-wolodarski-bidrar-till-kunskapsforaktet
Du kan sälla dig till Peter wolodarski om du vill det. Har inga problem alls med det. Vill heller inte att du skall sluta ha dina åsikter här på flashback men du får också räkna med att jag kommer att möta eller ifrågasätta dina åsikter
En man som ber folk att " skämmas" är abslolut ingen man jag vill ha i min omgivning.
Jag föraktar sådan människors uttalanden.
De du anser vara foliehattar får vara foliehattar. Det kan inte du göra något åt.

Ingen vet vad som är den bästa hantering utav den här pandemin. INGEN.
Det är inte slut på farsoten ännu så vi kan inte samla ihop all fakta ännu och se vad som var det bästa agerandet i den här pandemin.
Det kan efteråt visa sig att det fanns fler olika lösningar man vid nästa pandemi kan använda sig utav.
Man får se på saken som att det pågår ett expriment just nu.
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
allt kraschar nu,kronan dyker för varje minut nu,varsel,företag stänger,börsen dyker.
sjukvården lär kollapsa inom 2 veckor.
imornbitti ska jag doomhandla så svetten rinner så jag har några månader.
Ja, jag också. Imorgon får jag pensionen och ska handla. Ska få hjälp med att passa hunden och få hem tunga varor. Men vissa saker måste jag köpa själv. Har redan en hel del varor hemma. Men att släpa hem allting har kostat på för mycket och nu ska min yngsta hjälpa mig. Vi har ingen bil någon av oss.

Konstig och kuslig stämning ute. Mycket tyst sedan lastbilarna nästan helt har slutat köra på motortrafikleden nära min lägenhet. Vet någon varför det inte åker lastbilar längre? Dessutom, de jag ser är lastade med metall saker, husmoduler, de är tankbilar av olika slag eller dumpers. Ytters få ser ut att innehålla dagligvaror.
Är det en strejk? Eller finns det inga varor att leverera? Eftersom jag bor vid en internationell rutt så tänker jag att färjetrafiken kanske har upphört. Vet ej.
Citera
2020-03-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det är väl för att visa att de gör något. Folk ute i landet är helt hysteriska över denna löjliga influensa. Idag ville några anställda på jobbet köpa in ansiktsmasker och handskar... De sitter framför en dator... Knappast att de sprids via wifi.

Nej men det sprids i luften. Det finns ganska noggranna analyser utförda i Kina som visar hur många säten framåt och bakåt man blir smittad på bussar och flygplan om det sitter en smittad person.
Säkerhetsavstånd är ungefär sex meter. Finns det flera smittade på ett kontor så är risken hög att alla är smittade efter en arbetsdag.
Sedan är de sjukskrivna någon månad minst och hälften kommer kanske aldrig tillbaka.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Undrar var alla "Refugee Welcome"-stollar tagit vägen?

Tror i slutändan att Corona-viruset och dess smittspridning, samt in- och påverkan på samhällen i stort, kan bli en ögonöppnare inom mängder utav områden - efteranalyserna kommer bli oerhört viktiga och intressanta.

Exakt !
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är de 2 dagar Anders Tegnell tjatar om vi ska vara hemma efter vi slutat ha symptom. Kanske är andra direktiv nu? Att vi inte smittar efter 48 timmar?

Nej vad jag kunde se på WHO så är det fortfarande två veckor karantän som gäller, Kina har efter sina återfall infört två veckor ytterligare för friskförklarade (Reuters) Att man ska vara virusfri för att vara friskförklarad hittar jag inget alls om, bara symptomfri.

Jag vet inte, men det var vad jag kunde hitta på FHM under "hantering av misstänkta fall".

Jag ger upp.
Vi får anta att man inte smittar någon om man inte känner sig sjuk i Sverige.
Citera
2020-03-18, 16:28
Medlem
Konfucius2s avatar
Kungens tal vad tycks ? Men han har problem att läsa innantill...
Senast redigerad av Konfucius2 2020-03-18 kl. 16:31.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Undrar verkligen hur det är med smittsamheten om det nu är så att man inte blir immun, smittar man x antal dagar innan man får symtomen på nytt eller kommer man alltid vara smittsam ?

Ja du, jag vet inte. Men alla scenarion tycker jag man ska räkna in, speciellt de negativa. Eftersom en mer restriktiv inställning går att ändra, medan en mer liberal kanske inte gör det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nej, det finns inte test för antikroppar än.

Det är inte osäkra testmetoder utan den har snarare hög säkerhet om man bär på viruset.

Fördelen är att man hade kunnat göra som Sydkorea - ha ett öppet land där folket kan arbeta och leva ungefär som vanligt.

Där snappar man upp smittan och använder modern teknik som gps i telefoner och gräver i folks liv. Alla som haft kontakt med personen isoleras och testas.

Med den metoder så tar man död på smittan innan den ens sätter fart. Titta på deras statistik, den talar sitt tydliga språk.

I Sverige gör vi precis tvärt om. Vi låter ett extremt smittsamt virus härja i princip helt fritt. Skulle en del av en storstadsregion insjukna samtidigt så skulle det knäcka vården.

Idag misstänker många i tråden att vi har 10-15.000 fall med 22 på IVA. Tegnell pratar så om sin immunitet men tror att vår kapacitet ska klara det.

Vi leker med siffrorna, vad händer om tex 30% av Malmö smittas inom 2 veckor? Det är 100.000 människor och snittet skulle då vara att 220 IVA behövs. Det är hela Stockholms Regions IVA-platser.

Med ett ”öppet” samhälle är detta katastofalt. Om någon är med i en bilolycka så kommer denna få dö för alla respiratorer är redan upptagna.

Därför kan vi inte vänta och hoppas på att rätt antal kommer smittas, den chansen finns helt enkelt inte.

FHM kommer få göra som Italien när det väl satt igång och då vet vi att det tar minst 14 dagar för fallen att plana ut.
Hur känsliga är testerna för de som testas tidigt under inkubationstiden? Hur stor är säkerheten?

Jag håller med dig om att vården i Sverige är underdimensionerad för detta utbrottet. IVA kommer aldrig räcka när detta breder ut sig.

Sydkorea har onekligen hittat en framgångsrik metod mot smittspridningen så som det ser ut just nu.

Frågan är hur detta håller i sig. Man var snabb med att identifiera fall kopplade till den där kyrkan. Den spridningen har börjats mattas av, därav sjunker antalet bekräftade fall rejält.

Har man kontroll i hela landet?

Om samhällsspridningen tar fart ordentligt även i Sydkorea, får vi se hur de håller ut.

Dessutom skiljer sig demografin på de smittade i Italien och Sydkorea. Italien har haft en större population av äldre smittade, och Sydkorea haft en större yngre population.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om hundra år har alla glömt det.

Om det finns nån kvar. 😟
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto