Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-17, 01:30
Medlem
Om jag gör en förlust på exempelvis 400.000kr vid försäljning av min bostad - kommer jag då få tillbaka 200.000kr på skatten då eller finns det något mer att tänka på här? Känns som de ligger en hund begraven här...
Citera
2020-01-17, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slippos
Om jag gör en förlust på exempelvis 400.000kr vid försäljning av min bostad - kommer jag då få tillbaka 200.000kr på skatten då eller finns det något mer att tänka på här? Känns som de ligger en hund begraven här...
Förlusten 400 000 kr medför ett underskott av kapital på 200 000 kr. För detta underskott får du en skattereduktion (tillbaka på skatten) med 51 000 kr (100 000 kr x 30 % + 100 000 x 21 %).
Senast redigerad av Clyo 2020-01-17 kl. 07:49.
Citera
2020-01-17, 09:18
Medlem
Citat:
Ingen begravd hund direkt men visst finns det några villkor. Du måste ha haft en tillräckligt stor inkomst av arbete eller kapital samma år, samt inte ha utnyttjat skattereduktionen till annat, samt kan inte skjuta upp eller fördela avdraget till senare år som vid reavinst.
Citera
2020-01-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Förlusten 400 000 kr medför ett underskott av kapital på 200 000 kr. För detta underskott får du en skattereduktion (tillbaka på skatten) med 51 000 kr (100 000 kr x 30 % + 100 000 x 21 %).

på den här sidan https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/raknautvinstforlustochskatt.4.233f91f71260075abe88 00033595.html

står det följande: Du som har gjort förlust på din bostadsförsäljning
Du som har sålt en privatbostad med förlust får dra av 50 procent av förlusten. Med detta menas att ditt avdrag blir 50 000 kronor om din förlust är 100 000 kronor (100 000 x 50 procent).
Citera
2020-01-21, 02:26
Medlem
Citat:
på den här sidan https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavbostad/raknautvinstforlustochskatt.4.233f91f71260075abe88 00033595.html

står det följande: Du som har gjort förlust på din bostadsförsäljning
Du som har sålt en privatbostad med förlust får dra av 50 procent av förlusten. Med detta menas att ditt avdrag blir 50 000 kronor om din förlust är 100 000 kronor (100 000 x 50 procent).

Det stämmer delvis. Förlusten får dras av till 50 % mot andra kapitalinkomster. Det finns olika kvittnings- och kvoteringsregler i kapital. Två exempel med olika utgång:

Exempel 1: Du har hyrt ut din bostad och fått en vinst på 100 000 kr. Du har därefter sålt din bostad men gör en förlust på 100 000 kr. Hälften av förlusten får dras av och kvar är 50 000 kr som ska beskattas. Skatten är 30 %.

Exempel 2: Du har sålt din bostad med 100 000 kr i förlust men du har inga andra inkomster/förluster i kapital. Ditt underskott av kapital är då 100 000 kr. Du får skattereduktion med upp till 30 % som reducerar skatten på andra inkomster som t.ex kommunala skatten på din lön/pension.
Citera
2020-01-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Det finns olika kvittnings- och kvoteringsregler i kapital.
Och här följer en liten lathund över hur överskott/underskott beräknas i inkomstslaget kapital

Inkomst av kapital (kapitalsammanställning)

+ Ränteinkomster, utdelningar
+ Schablonintäkt, ISK
+ Schablonintäkt, Fonder
+ Aktie- och fondvinst (se punkt 1 nedan)
+ Vinst vid fastighets- och bostadsrättsförsäljning (se punkt 2 nedan)
– Ränteutgifter
– Aktie- och fondförlust (se punkt 1 nedan)
– Förlust vid fastighets och bostadsrättsförsäljning (se punkt 2 nedan)
= Överskott/underskott

Skatten på inkomst av kapital, överskott, är 30 %
Underskott av kapital ger en skattereduktion med 30 %
om underskottet är högst 100 000 kr. Om underskottet är
större än 100 000 kr är skattereduktionen 30 % av 100 000 kr,
d.v.s. 30 000 kr plus 21 % av den del av underskottet som
överstiger 100 000 kr.

__________________________________________________ __________________________

1) Aktier och fondandelar
Blankett K4
Summera ihop alla vinster och förluster till ett belopp.

Om vinst: Hela vinsten till kapitalsammanställningen.
Om förlust: 70 % av förlusten till kapitalsammanställningen

2) Fastighet och Bostadsrätt
Blankett K5 o K6

Om vinst: 22/30 av vinsten till kapitalsammanställningen
Om förlust: 50 % av förlusten till kapitalsammanställningen
Senast redigerad av Clyo 2020-01-21 kl. 09:51.
Citera
2023-09-16, 09:28
Medlem
Citat:
Och här följer en liten lathund över hur överskott/underskott beräknas i inkomstslaget kapital

Inkomst av kapital (kapitalsammanställning)

+ Ränteinkomster, utdelningar
+ Schablonintäkt, ISK
+ Schablonintäkt, Fonder
+ Aktie- och fondvinst (se punkt 1 nedan)
+ Vinst vid fastighets- och bostadsrättsförsäljning (se punkt 2 nedan)
– Ränteutgifter
– Aktie- och fondförlust (se punkt 1 nedan)
– Förlust vid fastighets och bostadsrättsförsäljning (se punkt 2 nedan)
= Överskott/underskott

Skatten på inkomst av kapital, överskott, är 30 %
Underskott av kapital ger en skattereduktion med 30 %
om underskottet är högst 100 000 kr. Om underskottet är
större än 100 000 kr är skattereduktionen 30 % av 100 000 kr,
d.v.s. 30 000 kr plus 21 % av den del av underskottet som
överstiger 100 000 kr.

__________________________________________________ __________________________

1) Aktier och fondandelar
Blankett K4
Summera ihop alla vinster och förluster till ett belopp.

Om vinst: Hela vinsten till kapitalsammanställningen.
Om förlust: 70 % av förlusten till kapitalsammanställningen

2) Fastighet och Bostadsrätt
Blankett K5 o K6

Om vinst: 22/30 av vinsten till kapitalsammanställningen
Om förlust: 50 % av förlusten till kapitalsammanställningen
hejsan,

kmr sälja min lägenhet till förlust. Men om jag förstår ditt inlägg först måste jag först se vad min inkomst från aktier och fonder blir.

Och om ja då har vinst där, så måste ja dra bort det från den totala förlusten från lägenheten eller?

Just nu har jag räknat ut att förlusten är på 150k för lägenheten, vilket gör att jag kan dra av 50150:-
Men jag har inte än kunnat summera ihop mina vinster/förluster på mina aktier.

Antar att jag kan göra det tidigast när deklarationen kommer?
Citera
2023-09-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
hejsan,

kmr sälja min lägenhet till förlust. Men om jag förstår ditt inlägg först måste jag först se vad min inkomst från aktier och fonder blir.

Och om ja då har vinst där, så måste ja dra bort det från den totala förlusten från lägenheten eller?

Just nu har jag räknat ut att förlusten är på 150k för lägenheten, vilket gör att jag kan dra av 50150:-
Men jag har inte än kunnat summera ihop mina vinster/förluster på mina aktier.

Antar att jag kan göra det tidigast när deklarationen kommer?

Om du har sålt aktier och fonder och en bostadsrätt under 2023 måste du räkna ut hur mycket du har tjänat eller förlorat på det. Utifrån min lathund gör du så här:

1. Slå ihop alla vinster och förluster från dina aktie- och fondaffärer till ett enda tal. Låt oss säga att du har fått ihop 15 000 kr i vinst. Då skriver du det på kapitalsammanställningen som du hittar längre ner.

2. Räkna ut hur mycket du har gått plus eller minus på din lägenhetsförsäljning. Om du har sålt med förlust får du bara dra av hälften av den summan. Om du har förlorat 150 000 kr på din lägenhet får du alltså dra av 75 000 kr på kapitalsammanställningen.

3. Kapitalsammanställning:

+ 15 000 kr (Det du tjänade på aktier och fonder, se punkt 1)
- 75 000 kr (Hälften av det du förlorade på lägenheten, se punkt 2)

= - 60 000 kr (Det här är ditt kapitalunderskott)

4. Om du har ett kapitalunderskott får du betala mindre skatt. Du får dra av 30 procent av underskottet från din inkomstskatt och din fastighetsskatt eller fastighetsavgift. (Avdraget är dock 21 procent på del av underskott som överstiger 100 000 kr).

I det här exemplet betyder det att du får betala 18 000 kr mindre i skatt (60 000 kr x 30 %).
Citera
2023-09-18, 14:43
Medlem
Citat:
Om du har sålt aktier och fonder och en bostadsrätt under 2023 måste du räkna ut hur mycket du har tjänat eller förlorat på det. Utifrån min lathund gör du så här:

1. Slå ihop alla vinster och förluster från dina aktie- och fondaffärer till ett enda tal. Låt oss säga att du har fått ihop 15 000 kr i vinst. Då skriver du det på kapitalsammanställningen som du hittar längre ner.

2. Räkna ut hur mycket du har gått plus eller minus på din lägenhetsförsäljning. Om du har sålt med förlust får du bara dra av hälften av den summan. Om du har förlorat 150 000 kr på din lägenhet får du alltså dra av 75 000 kr på kapitalsammanställningen.

3. Kapitalsammanställning:

+ 15 000 kr (Det du tjänade på aktier och fonder, se punkt 1)
- 75 000 kr (Hälften av det du förlorade på lägenheten, se punkt 2)

= - 60 000 kr (Det här är ditt kapitalunderskott)

4. Om du har ett kapitalunderskott får du betala mindre skatt. Du får dra av 30 procent av underskottet från din inkomstskatt och din fastighetsskatt eller fastighetsavgift. (Avdraget är dock 21 procent på del av underskott som överstiger 100 000 kr).

I det här exemplet betyder det att du får betala 18 000 kr mindre i skatt (60 000 kr x 30 %).

Hej, tack för ett tydligt inlägg. Om jag inte missminner mig kommer det stå på deklarationen hur mycket kapital och vinst av det jag sålt från mitt isk? För just nu vet jag bara hur stora summorna är som jag sålt för, men vet ej hur mycket vinst det har varit.
Citera
2023-09-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Hej, tack för ett tydligt inlägg. Om jag inte missminner mig kommer det stå på deklarationen hur mycket kapital och vinst av det jag sålt från mitt isk? För just nu vet jag bara hur stora summorna är som jag sålt för, men vet ej hur mycket vinst det har varit.

Om du har ett investeringssparkonto (Isk) skall du inte deklarera dina vinster eller förluster på aktier och fonder. Istället betalar du en schablonskatt som baseras på ditt sparandes värde vid olika tidpunkter samt dina insättningar på kontot under året.
Citera
2023-09-18, 17:40
Medlem
Citat:
Om du har ett investeringssparkonto (Isk) skall du inte deklarera dina vinster eller förluster på aktier och fonder. Istället betalar du en schablonskatt som baseras på ditt sparandes värde vid olika tidpunkter samt dina insättningar på kontot under året.
aha, juste ja. Ja detta är sålt från ISK så då slipper jag det. Skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in