Citat:
Ursprungligen postat av
Mansory
hejsan,
kmr sälja min lägenhet till förlust. Men om jag förstår ditt inlägg först måste jag först se vad min inkomst från aktier och fonder blir.
Och om ja då har vinst där, så måste ja dra bort det från den totala förlusten från lägenheten eller?
Just nu har jag räknat ut att förlusten är på 150k för lägenheten, vilket gör att jag kan dra av 50150:-
Men jag har inte än kunnat summera ihop mina vinster/förluster på mina aktier.
Antar att jag kan göra det tidigast när deklarationen kommer?
Om du har sålt aktier och fonder och en bostadsrätt under 2023 måste du räkna ut hur mycket du har tjänat eller förlorat på det. Utifrån min lathund gör du så här:
1. Slå ihop alla vinster och förluster från dina aktie- och fondaffärer till ett enda tal. Låt oss säga att du har fått ihop 15 000 kr i vinst. Då skriver du det på kapitalsammanställningen som du hittar längre ner.
2. Räkna ut hur mycket du har gått plus eller minus på din lägenhetsförsäljning. Om du har sålt med förlust får du bara dra av hälften av den summan. Om du har förlorat 150 000 kr på din lägenhet får du alltså dra av 75 000 kr på kapitalsammanställningen.
3. Kapitalsammanställning:
+ 15 000 kr (Det du tjänade på aktier och fonder, se punkt 1)
- 75 000 kr (Hälften av det du förlorade på lägenheten, se punkt 2)
= - 60 000 kr (Det här är ditt kapitalunderskott)
4. Om du har ett kapitalunderskott får du betala mindre skatt. Du får dra av 30 procent av underskottet från din inkomstskatt och din fastighetsskatt eller fastighetsavgift. (Avdraget är dock 21 procent på del av underskott som överstiger 100 000 kr).
I det här exemplet betyder det att du får betala 18 000 kr mindre i skatt (60 000 kr x 30 %).