2020-01-16, 00:17
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Hej!
Jag ska börja läsa flervariabelanalys om drygt 1 månad och har funderingar över den då jag hört rykten om att den ska vara jävligt svårt att klara. Har någon här tidigare gått igenom denna kurs och kan kommentera? Jag gjorde envariabelanalys förra terminen så förhoppningsvis så blir inte denna kurs en stor chock för mig.
Citera
2020-01-16, 00:47
Medlem
Det var en hiskelig massa år sen men jag tyckte inte det var lika svårt som envariabelanalys. Det var varken saker som vara svåra att förstå eller krav på några listigheter som när man skall lösa integraler i envariabelanalys.

Det var mest en jälva massa långa formler och ekvationer. Lätt att slarva bort något men svårt var det inte på samma sätt.
Citera
2020-01-16, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AiBangMaiNi
Hej!
Jag ska börja läsa flervariabelanalys om drygt 1 månad och har funderingar över den då jag hört rykten om att den ska vara jävligt svårt att klara. Har någon här tidigare gått igenom denna kurs och kan kommentera? Jag gjorde envariabelanalys förra terminen så förhoppningsvis så blir inte denna kurs en stor chock för mig.

Jag tyckte att den var rolig, den roligaste av matematikkurserna, men vill minnas att det var väldigt mycket att lära sig.
Citera
2020-01-16, 01:20
Medlem
Jag tyckte envariabelanalys var svårare men det kanske berodde på att man läste den först och vår professor var tuff som fan.
Citera
2020-01-16, 02:12
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Hoppas du är troende och har en lokal kyrka nära dig.

Skämt åsido, den ska va lättare än envarren men fortfarande mastig, önskar dig all lycka min vän!
Citera
2020-01-16, 05:08
Medlem
Jag kan bara hålla med övriga. Envariabelanalysen var svårare, den kursen oavsett universitet eller högskola brukar ha en enorm kugg mängd. Efter den kändes allt närmast enkelt och trivialt.
Citera
2020-01-16, 05:41
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AiBangMaiNi
Hej!

Det är en rad theorem man skall memorera och lära sig vilken formel man skall använda till vilket problem.

Så är man duktig på att memorera saker och lära sig vilket recept man skall använda så är det lätt.
Inte som envariabelanalys där man behöver få en förståelse innehållet.
Citera
2020-01-16, 16:27
Medlem
Det är konceptuellt lättare än envarren men du får mycket bökigare beräkningar. Det beror på vad du är bra på.

Det är ingen kurs du behöver vara rädd för om du inte hade problem med envarren.

Om du var dålig på envarren så är flervarren väldigt svår, det beror på att du fortfarande måste kunna integrera typ sin^3(x) och liknande, Taylorpolynom är tillbaka i en svårare variant osv.
Folk som knappt klarade envarren lärde sig aldrig detta och då är flervarren helt omöjlig.

Allmänt för civing gäller att om du väljer att vara dålig på någon mattekurs så kommer det att bita dig i röven senare.
Senast redigerad av Aaabree 2020-01-16 kl. 16:29.
Citera
2020-01-16, 16:53
Medlem
mschiefs avatar
Tyckte dubbel och trippelintegral i cirklar och alla olika möjliga geometriska former var riktigt jobbiga i början men efter att ha gjort tillräckligt många uppgifter och lärt mig alla olika sorts trick för att handskas med dem, så blev flervarren betydligt enklare än jag hade förväntat mig. Hoppas du klarade av linjära algebran också för annars kan det bli jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in