Flashback bygger pepparkakshus!
2006-03-21, 21:24
Medlem
zizacons avatar
Det här har säkert varit uppe tidigare men jag tänker mig en liten guide där vi samlar information om hur ni lagar enkla rätter till att bli väldigt goda, små hemligheter och trix alltså. Jag tycker personligen att det kan skilja ljusår mellan smak även i enkla rätter som tillagas av någon som är duktig eller någon medelmåtta, och eftersom rätterna ska vara mycket enkla så är det lite som trix som skiljer, vilka jag tänke vi kunde försöka lista här.

Jag kan börja med exempelvis makaroner. Min farmor gjorde fantastiska makaroner och det hela bygger på att man köper kungsörnens snabbmakaroner, rött paket. Dom är mindre och smakar gudomligt. Kokas i 4 minuter isället för 3 och när man hällt av vattnet har man i en rejäl klick margarin, som smälter ovanpå. Du har naturligvis haft salt i det kokande vattnet men makaronerna burkar ändå alltid bli för dåligt saltade och det är lite av hemligheten med det hela. Därför brukar jag salta i efterhand, och smaka av.

Hamburgare: Här väljs Scan grillfärdiga, ett svart plastpaket med en bild av en hamburgare på. Står "Grilla" längs med kortsidan av framsidan. 8st 90 grammare. Bröd tycker jag inte brukar skilja så mycket, finns inte så många att välja bland.
Utförande: Jag brukar steka på 4:an på en spis med 12 steg eller 2:an på en med 6 steg. Sålänge man är på rätt nivå brukar det bli bra, så jag brukar låta kötten stekas en eller en och en halv minut per sida och vända på dom.
Sallad finhackas, rödlök är ett tips, blir väldigt gott. Bröden kan med fördel även dom stekas eller snarare "rostas" i stekpannan, men blir lätt brända.
Man kan ha på väldigt mycket, ost läggs gärna på kötten efter sista vändningen i pannan och ligger då på där den sista minuten och smälter.
tacosås är gott att ha på.
Citera
2006-03-21, 21:40
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Jag kan börja med exempelvis makaroner. Min farmor gjorde fantastiska makaroner och det hela bygger på att man köper kungsörnens snabbmakaroner, rött paket. Dom är mindre och smakar gudomligt. Kokas i 4 minuter isället för 3 och när man hällt av vattnet har man i en rejäl klick margarin, som smälter ovanpå. Du har naturligvis haft salt i det kokande vattnet men makaronerna burkar ändå alltid bli för dåligt saltade och det är lite av hemligheten med det hela. Därför brukar jag salta i efterhand, och smaka av.

jag gör ungefär liknande fast med spaghetti:

koka spaghetti. inget salt i vattnet. upp i ett durkslag. en klick smör i kastrullen. lite svartpeppar i och lite mera aromat. i med spaghettin igen, på med lock, SKAKA.

det här är så sjukt gott!
Citera
2006-03-22, 10:22
Bannlyst
Jag trodde rubriken var matlagning, det ar inte matlagning att koka makaroner och steka fardiga hamburgare...

Hur jag kokar mina agg (?), nej, det haller jag for mig sjalv...
Citera
2006-03-22, 15:35
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Jag trodde rubriken var matlagning, det ar inte matlagning att koka makaroner och steka fardiga hamburgare...

Vad är det då? Om du äter rådjurssadel varje dag så visst, men det är löjligt att klanka ner på vanlig enkel mat. Inga kulinariska svårigheter kanske men det går uppenbarligen att göra maten godare, med viss kryddning osv och det är vad tråden är till för. Vardagsmat helt enkelt. Du får gärna diskutera kulinariska mästerverk någon annanstans.
Citera
2006-03-22, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Vad är det då? Om du äter rådjurssadel varje dag så visst, men det är löjligt att klanka ner på vanlig enkel mat. Inga kulinariska svårigheter kanske men det går uppenbarligen att göra maten godare, med viss kryddning osv och det är vad tråden är till för. Vardagsmat helt enkelt. Du får gärna diskutera kulinariska mästerverk någon annanstans.

Ren slohet ar vad det ar och det ar inte lojligt att klanka ned pa 'fardig-mat', man ar vad man ater...

Sedan nar blev det 'rocket science' att salta sina "gudomliga" snabbmakaroner (?!)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in