2020-01-14, 01:40
Medlem
Hej,

Hört talas om en sån fenomen som dilirium, dille kallad det också. Alltså är ej vanlig avtändning utan något som verkar vara livsfarligt. Någon som har haft dille på benzo under sitt livslopp? Kan du/ni berätta mer hur det känns och hur varaktig den kan vara?
Citera
2020-01-14, 02:15
Medlem
Snobben06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Hej,

Hört talas om en sån fenomen som dilirium, dille kallad det också. Alltså är ej vanlig avtändning utan något som verkar vara livsfarligt. Någon som har haft dille på benzo under sitt livslopp? Kan du/ni berätta mer hur det känns och hur varaktig den kan vara?

Jag fick det efter det att jag abrupt slutade med benso. Fruktansvärt är delirium.
Citera
2020-01-14, 02:25
Medlem
Lowlyfes avatar
Detta är delirium, bara en simpel googling bort: https://sv.wikipedia.org/wiki/Delirium

Som tidigare inlägg sa så under avtändning är det väldigt vanligt, ffa om man klipper abrupt, att man får overklighetskänslor och dylikt, ibland extrema sådana. Det kan vara i princip livsfarligt att klippa från 100 till 0 på högre doser benso ja, med sådan dille som en av sidoeffekterna.
Citera
2020-01-14, 02:49
Medlem
Min vän fick det två gånger när han desperat försökte sluta med den pissdrogen han hatade och blivit kraftigt beroende av via en läkare som inte skötte sin uppgift så bra.

Han beskrev det som ”epilepsianfall” vilka resulterade i besök på akuten.

Han dog några månader senare av en överdos av en annan drog (det gick ju inte så bra att sluta tvärt så då försökte han sluta med substitut).

Ännu mer tragiskt är det för att han ville ju verkligen verkligen sluta, troligtvis för vår (nära och kära) skull. Han blev helt desperat, så han utsatte sig frivilligt för vad som är ren tortyr på en livsfarlig nivå, så man ju kan inte säga att han inte försökte i alla fall.

Så som svar på din fråga så beskrev han det som ”epilepsianfall”. Kan tyvärr inte ge en så mycket mer detaljerad beskrivning
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-01-14 kl. 03:02.
Citera
2020-01-14, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Detta är delirium, bara en simpel googling bort: https://sv.wikipedia.org/wiki/Delirium

Som tidigare inlägg sa så under avtändning är det väldigt vanligt, ffa om man klipper abrupt, att man får overklighetskänslor och dylikt, ibland extrema sådana. Det kan vara i princip livsfarligt att klippa från 100 till 0 på högre doser benso ja, med sådan dille som en av sidoeffekterna.

Jag vet, det är inte svårt att googla fram, ville höra här från folk som hade den en gång i livet
Citera
2020-01-14, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Min vän fick det två gånger när han desperat försökte sluta med den pissdrogen han hatade och blivit kraftigt beroende av via en läkare som inte skötte sin uppgift så bra.

Han beskrev det som ”epilepsianfall” vilka resulterade i besök på akuten.

Han dog några månader senare av en överdos av en annan drog (det gick ju inte så bra att sluta tvärt så då försökte han sluta med substitut).

Ännu mer tragiskt är det för att han ville ju verkligen verkligen sluta, troligtvis för vår (nära och kära) skull. Han blev helt desperat, så han utsatte sig frivilligt för vad som är ren tortyr på en livsfarlig nivå, så man ju kan inte säga att han inte försökte i alla fall.

Tragiskt. Benzo verkar vara skit svårt att sluta med om inte nästan omöjligt
Citera
2020-01-14, 03:04
Medlem
Tyrannosaurus6s avatar
Alkohol är ju som en vassare form av benzo.

Jag har fått dille på alkohol.

Min puls blev hög
Mitt blodtryck blev svin högt
Började se gröna och röda gubbar som krigade mot varandra.
Och svin varm, fick feber.

Om de inte injicerat benzo så jag tillslut somna så hade jag dött på akuten...
Citera
2020-01-14, 03:09
Medlem
Citat:
Ja, det är väldigt svårt. Men det går.

Vi båda var beroende (han extremt mycket mer än mig dock). Men jag lyckades komma ur det på något sätt, har inte rört giftet sedan dess.

Så det går. Det går faktiskt jättebra, och livet är bättre än vad jag någonsin hade kunnat tro.

Det går alltså att hitta tillbaka till livet igen och till och med göra det bättre än de flesta, även om man har fastnat i det. Svårt som fan, men så värt det.

(Den processen kan behöva göras med hjälp av läkare eller andra professionella om man är kraftigt beroende. Cold turkey på egen hand eller egenvalda substitut är uppenbarligen inget att leka med, som man nu fått lära sig)
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-01-14 kl. 03:25.
Citera
2020-01-14, 03:17
Medlem
Snobben06s avatar
Citat:

Nä omöjligt är det inte. Jag har inte ätit någon benso sedan jag var inlagd på sjukhuset och det är 1,5 år sedan.
Citera
2020-01-14, 03:21
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Jag vet, det är inte svårt att googla fram, ville höra här från folk som hade den en gång i livet

Det är vi nog båda med på att det inte är, la in länken som en beskrivning av just delirium.

Jag har själv upplevt det, med tur att det inte var allt för kraftig dos. Overklighetskänslor som är riktigt svårt att sätta fingret på, ett konstant obehag. Ungefär som en snedtripp på hallucinogener fast kraftig kemisk obalans i hjärnan.
Det kan sätta permanenta spår om man har otur, vanligast är att man kanske krampar och att det går över efter ett par dagar.
Dag två efter att man klippt brukar vara värst, efter substansen lämnat systemet och kroppen känner av det (beroende på vilken benso man tar).
Citera
2020-01-17, 14:24
Medlem
Confus3ds avatar
Jag har haft ett tväräkta Dilerium på Alkohol, respiratorvård pga att jag behövde så höga doser lugnande (íntigalt 650mg *4 Oxascand om jag inte läse fel, så att jag helt enkelt inte kunde klara andningen och riskerade organkollaps. 11 dagar i respirator och sedan vaknade jag upp. Dygnen efter var något jag inte kan rekomendera, helt hemska med vanföreställningar, galenskaper i allmänhet och totalt oförstånd om var eller vad jag befann mig. Visste inget om tid eller rum, rymde från avdleningen (stort akutsjukhus i vår huvudstad) återfanns på en helt annan avdelning där jag lyckats rycka ur min egna kateter (ytterligare något jag inte rekomenderar).
Nåväl, Alkohol och ex. Stesolid påverkar samma delar i hjärnan och KAN men MÅSTE inte vara direkt livsfarligt att avsluta cold turkey. Det handlar om varje persons sammansättning och dennes hjärnas känslighet.

Klart är - har du tendenser till att ens ana ett begynnande Dilerium, skakningar, hallisar etc sök omdelbart profisionell vård då tillståndet är ytterst kritiskt och ofta med dödlig utgång.

Mina 2 ören.
Citera
2024-09-04, 13:58
Medlem
Hej jag vet att detta är en gammal tråd men jag ville berätta vad som hände mig.

Ja jag hade tagit Ksalol/alprazolam i cirkka 3 månader dagligen med doser runt 20-30mg per dag som jag blandade med sub .

sen så bestämde jag mig helt plötsligt att lägga av med benzon.

det tog 4 dagar innan jag fick en dille som sagt..dag 1-3 var för jävligt jobbiga och jag bara låg i sängen och orkade inte göra något ,knappt att jag orkade ens dricka vatten så illa var det även om jag tog sub hela tiden.

dag 4 så kommer frugan hem från jobbet och jag ligger i sängen o pratar med väggen o skrattar för.mig själv.

sen så förstog ju hon att jag åkt på nån psykos elr något trodde hon och sedan så körde farsan mig
till närmaste psykhus.

hur jag kom från lägenheten till bilen vet jag inte riktigt men dem hade lyckats få mig dit .

anländer sedan till psyk och dem tar in mig,får sedan.4 st kramper har jag fått berättat för mig och hamnar så klart på intensiven o vaknar cirkka 4 dagar senare som ur en lång sömn och fattar noll om vad som hänt.

jag har fått allting berättat för mig. Tydligen så var jag nära på att dö sa läkaren.

Det jag lärt mig är att hålla mig ifrån Xanor/ksalol/alprazolam till varje pris .

Hoppas detta hjälper nästa person som undrar .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in