Hej!
Jag sitter på ett billån på runt 200k sek med en ränta på strax under 6%.
Jag har lyckats spara undan sedan förra året typ 200k som just nu bara ligger och skramlar på bankontot.
Min fråga är hur jag ska tänka när det gäller att placera mina överflödiga pengar.
Värt att notera är att jag använder bilen inom jobbet (egenföretagare) som förmånsbil och jag betalar förmånsvärde. Detta bidrar till att jag är lite osäker på om det är värt för mig att få bort räntekostnaden mot att jag lägger allt kapital i bilen.
Kostnaden för räntan, service osv. spelar inte riktigt lika så stor roll som om jag hade haft bilen privat.
Ska även säga att jag inte är någon sorts börshaj och ser inte att jag kommer bli det inom en snar framtid. Hittills har jag lagt runt 70k på fondrobot och tror att det blir något liknande ifall jag väljer att investera pengarna "på börsen" med en vag förväntan på typ 6-8% årlig avkastning.
Har även Bolån med drygt 1.6miljoner kvar i skuld som också skulle kunna sluka pengarna.
Har haft en liten idé om att prata med banken om att baka in bilen i bolån mot att jag typ lägger 100k till in i bolånet, vilket skulle kännas lite som en kompromiss. Om banken går med på det dvs.
Alla tips välkomnas varmt
Tack på förhand!