2020-01-12, 01:49
Medlem
har läst här på forum i cirka 10-15 år varför vet jag inte kanske för att jag är internetberoende, kanske för att jag har en pessimistisk och misantropisk sida som jag vill bekräfta vad vet jag.

men många inlägg har en viss negativ ton och tänker att detta kanske färgat hur jag ser på världen och människor? har exempelvis vissa problem med så kallad tillit. Kan detta skyllas på flashback, är det överhuvudtaget rimligt att prata om flashbackskada?

Ska väl nämnas att det kan vara hård ton i andra forum också så är det kanske rimligare att tala om så kallad internetforum skadad (eftersom det tycks vara digital kommunikation som framhäver denna sida hos vissa användare)?
Citera
2020-01-12, 01:59
Medlem
Yllevantars avatar
Jag tror mycket av det negativa som du ser på flashback enbart är ren och skär sanning för vissa. På jobbet kommer varken du eller någon kollega att prata om fätgglada åsikter på en mer seriös nivå - bara för att alla i verkligheten endast går runt med en mask av sig själv och visar upp denna.

Det är inte accepterat i detta land att tycka vad man vill, oavsett om det man tycker är bra eller dåligt - utan man ska tycka "som alla andra".

På nätet är människor mer bekväma med att verkligen berätta vad de faktiskt tycker, och det är någonting som är värt att låta så få vara. Det kommer nog vara det sista riktiga mänskliga spåret som finns kvar när männskligheten helt dött ut och blivit ersatt av ja-sägande robotmänniskor.

Sen är många här jävligt duktiga på att skriva, vissa trollar och några är ironiska, olika faser i livet brukar jag tänka. Mä
Citera
2020-01-12, 02:19
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzcola86
har läst här på forum i cirka 10-15 år varför vet jag inte kanske för att jag är internetberoende, kanske för att jag har en pessimistisk och misantropisk sida som jag vill bekräfta vad vet jag.

men många inlägg har en viss negativ ton och tänker att detta kanske färgat hur jag ser på världen och människor? har exempelvis vissa problem med så kallad tillit. Kan detta skyllas på flashback, är det överhuvudtaget rimligt att prata om flashbackskada?

Ska väl nämnas att det kan vara hård ton i andra forum också så är det kanske rimligare att tala om så kallad internetforum skadad (eftersom det tycks vara digital kommunikation som framhäver denna sida hos vissa användare)?

Jag skulle säga att eftersom flashback har en större grad av yttrandefrihet så är folk mer villiga att berätta om saker som är obehagliga.
Det är inte så lätt att berätta om obehagliga saker när man inte är anonym.
Flashback är en blandning av idioter och genier.
Genierna är vad som gör flashback så värdefullt.
Vad som är ett geni är svårt att avgöra men grejen är den att man kan upptäcka sina egna svagheter utan att känna skam över det. Eftersom man är anonym så kan man lära känna sig själv på djupet eftersom det inte finns några större konsekvenser om man gör bort sig.
Flashbackskada är nästan samma sak som skada över att ha upplevt verkligheten.
Dvs egentligen är det så att den lögn du levt i gjort att du inte tål verkligheten.
Citera
2020-01-12, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Jag skulle säga att eftersom flashback har en större grad av yttrandefrihet så är folk mer villiga att berätta om saker som är obehagliga.
Vad som är ett geni är svårt att avgöra men grejen är den att man kan upptäcka sina egna svagheter utan att känna skam över det. Eftersom man är anonym så kan man lära känna sig själv på djupet eftersom det inte finns några större konsekvenser om man gör bort sig.
Dvs egentligen är det så att den lögn du levt i gjort att du inte tål verkligheten.

Man kanske ibland skulle fundera lite över vad man hade hittat på istället om inte flashback hade funnits. Det finns fog för att tro att många skriver här i brist på annat.
Har sett en del trådar genom åren där skrivandet varit på gränsen till tvångsmässigt. Men så finns det också rörelsehindrade även på flashback och då är det mer förståligt.
Citera
2020-01-12, 04:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
I samhället finns även en attityd att man ska hålla käft o härda ut annars är man en feg mes, på forum överlag inte bara flashback är det mer accepterat att berätta om mer känsliga saker.
Citera
2020-01-12, 04:48
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

men många inlägg har en viss negativ ton och tänker att detta kanske färgat hur jag ser på världen och människor?

Oh ja. Man måste välja sin mediatid med omsorg, och planera vad man väljer att exponera sig för och när, så att man alltid kan bibehålla den mentalkonfiguration det är man trivs Bäst med.

Själv fördelar jag min mentala mediatid på följande sätt:

Truly Nasty and utterly Horrible SHIT: 1%
Dåliga nyheter (Aftonbladet): 29%
Blandade nyheter (Omni): 50%
Goda nyheter (mina Inbox'ar): 18%
Nästan Spyfärdigt puttifnuttigulligull kapabelt att förvandla en fader till en moder: 2%

Det är Mitt recept för att hindra mig själv från att gå apa på den här planeten.
Jag har dock 40+ års erfarenhet av att studera mig själv och dra slutsatser kring vad jag kan göra för att hålla min mentala sanitet i schack.

Citat:
har exempelvis vissa problem med så kallad tillit.

Tillit är en internpsykologisk livserfarenhetsbaserad funktion och som tar många långa år att formas.

Citat:

Mediaskadad är nog ett bättre ord.
Fyller du ditt huvud med andra tankar än dina egna, så blir du det du fyllt ditt huvud mest med.
Senast redigerad av Trolltestet 2020-01-12 kl. 04:50.
Citera
2020-01-12, 08:43
Medlem
Belavias avatar
Citat:

Klokt inlägg! Korar dig härmed till gruppen: Genier, som är en av de falanger som huserar här.

Framförallt tror jag du har rätt i det sista, lögnen vi har levt och hjärntvättats in i, tål inte verkligheten..
Citera
2020-01-12, 15:03
Medlem
Citat:

Flashback har definitivt förstört min tillit för folk mer än den var. När man läser alla trådar om otrohet och dylikt och får se hur många, alltifrån familjefäder till pundare som knullar brudar vid sidan om sin partner utan att ens fundera på att skämmas över det.

Jag har även blivit smärre paranoid av att nörda in mig i videos i gore-forumet där man får se klipp på folk som dödar och torterar andra för småsaker. Kan nog säga att jag hade mer tro och hopp för mänskligheten innan man blev stammis här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in