2020-01-11, 20:48
Bannlyst
Ja hur resonerar ni? Nyttigt och mättande är nycklarna. Ekologiskt eller inte är strunt samma bara det är hyfsad mat. Vilka konkreta rätter bör man satsa på som är ok att äta dagligen? Gäller en person enbart! Restaurangbesök räknas inte in i dessa utgifter. Ej heller snabbnudlar som Samyang Ramen etc.
Senast redigerad av HannesR 2020-01-11 kl. 20:56.
Citera
2020-01-11, 20:52
Medlem
Rotfrukter och baljväxter bör vara din bas, ha eventuellt något kött som litet tillbehör.
Citera
2020-01-11, 20:53
Medlem
DrVonAnkas avatar
https://undertian.com/

Har testat några recept där ifrån och alla har hittills varit goda. Annars är väl bönor och linser det man brukar rekommendera. Korvstroganoff med ris är snorbilligt likaså.
Citera
2020-01-11, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Rotfrukter och baljväxter bör vara din bas, ha eventuellt något kött som litet tillbehör.

Du menar hackade morötter/blad och potatis helt nedskalat i princip och in i ugnen?
Citera
2020-01-11, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
https://undertian.com/

Har testat några recept där ifrån och alla har hittills varit goda. Annars är väl bönor och linser det man brukar rekommendera. Korvstroganoff med ris är snorbilligt likaså.

Saknar riskokare. Svårt och tillaga det utan! Alternativ istället för ris? Potatis är ok men känns lite mycket om man kör det en hel vecka!
Citera
2020-01-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannesR
Ja hur resonerar ni? Nyttigt och mättande är nycklarna. Ekologiskt eller inte är strunt samma bara det är hyfsad mat. Vilka konkreta rätter bör man satsa på som är ok att äta dagligen? Gäller en person enbart!
Svår att få ihop end hel matsedel.
Men när jag hade det lite knapert satsade jag på potatis, gul lök och strömming, plus havregryn för gröten till frukost.
Gick att få ihop mat för en vecka för samma summa som ett hamburgermål.
Citera
2020-01-11, 20:58
Medlem
tilsammansnus avatar
potatis att tillaga själv
plockgrönsaker gärna rotgrönsaker
färdiga baguetter på coop 10 kr st
påläg ex kilopack philadelfia tror de gick på 150 kr men varar i evigheter
färsk kyckling ca 65 kr st, enkel grillning med bara margarin, peppar och salt
Citera
2020-01-11, 20:58
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Svår att få ihop end hel matsedel.
Men när jag hade det lite knapert satsade jag på potatis, gul lök och strömming, plus havregryn för gröten till frukost.
Gick att få ihop mat för en vecka för samma summa som ett hamburgermål.

2000? Knapert?
Citera
2020-01-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannesR
Saknar riskokare. Svårt och tillaga det utan! Alternativ istället för ris? Potatis är ok men känns lite mycket om man kör det en hel vecka!
Hört tals om kastrull ??😜

Denna myt att nudlar är billigt 😊

Gör egen bröd , köp pasta .
Citera
2020-01-11, 21:01
Medlem
HeddonBorborellos avatar
2000:- för 20 dagar, alltså 100:-/dag, då behöver du väl inte spara på något? Lövbiff med pommes och bea, hamburgare, köttbullar och gräddsås, croissanter till frukost, en frödingetårta delad i två till mellanmål två dagar i rad.
Citera
2020-01-11, 21:02
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
2000:- för 20 dagar, alltså 100:-/dag, då behöver du väl inte spara på något? Lövbiff med pommes och bea, hamburgare, köttbullar och gräddsås, croissanter till frukost, en frödingetårta delad i två till mellanmål två dagar i rad.

Hahaha. Iofs skrev TS inte att det berodde på ekonomi?
Citera
2020-01-11, 21:06
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Hahaha. Iofs skrev TS inte att det berodde på ekonomi?
Nej det är sant, jag är så van med snåltrådar att jag tog den som en sådan. Jag antar då att TS vill ha tips på så bra renlevnadsmat som möjligt för pengarna, då är jag utvisad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in