• 4
  • 5
2020-01-11, 00:56
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Dumheter! Om du vill beskriva en sinnesstämning med ord kräver det betydligt mer tid (fler ord, flera meningar, förklaringar), därför är det effektivt att använda emoticons i t.ex. ett SMS. Om du verkligen har behov av att klargöra vad du känner/menar, ring personen i fråga i stället.

OnT: Jag använder ibland när jag vill förtydliga att jag tramsar.

PS: Jag saknar emoticonen :wallbang här
PPS: Mina favoriter är och (icke-ironisk)

Beskriva känslor?
Det var något av det mest patetiska jag läst.
Tror du på fullaste allvar att någon i denna nya superindividualistiska egocentriska självupptagna mobilvärld bryr sig om dina känslor?

Dina känslor!

Jag är ledsen, över att behöva vara den vuxna av oss, men ingen bryr sig genuint om varandras "känslor" i den slutna mobilens värld.
Men låtsas du, med dina glada och ledsna munnar fram och tillbaka.

Ett barn kan gå på det där möjligvis, men en högfungerande vuxen som inte föddes med en mobil i arslet?
Nej.
Citera
2020-01-11, 13:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag måste testa :-p.

Vad ska det betyda ?
Citera
2020-01-11, 16:40
Medlem
Fanndiss avatar
Jag är nog en smula konservativ, jag brukar väldigt sällan över huvud taget använda smilies i text.
Det kan ha att göra med att jag använder internet mindre än många andra, men däremot läser mycket papperslitteratur.
Läser jag en papperstidning så finns där inga smilies.
Läser jag en reparationshandbok till en bil så finns där inga smilies.
Läser jag en skönlitterär roman, som ju ofta återger många dialoger, så finns där inga smilies.

Det har nog gjort att jag upplever smilies som något barnsliga, något som inte hör hemma i "riktig text", möjligen i barnböcker.
Men visst, jag har väl slängt in några sådana när jag skrivit med någon på ett skämtsamt sätt på något chattforum.

Skulle jag öppna valfri bok och det var fullt med smilies inklämda i bokens dialog så skulle jag bli ganska brydd. Jag skulle tänka att den boken var en satir.
Citera
2020-04-05, 11:19
Bannlyst
😂 Face with Tears of Joy
https://emojipedia.org/face-with-tears-of-joy/

Det är den knepigaste emojin av alla tror jag. Det finns inte en enda vettig människa som jag känner som skulle använda den på allvar. Inte ironiskt heller, direkt. Jag förstår mig inte på dom som använder den här på allvar (som det verkar). Hur tänker dom som använder den? 😹
Citera
2020-04-05, 12:56
Medlem
Svenska språket är tillräckligt rikt på ord och uttryck för att täcka upp behovet av tydlighet. Av resonemangen i tråden att döma förefaller nyttjande av allehanda extratecken snarare ge upphov till tolkningar och ibland missförstånd. Slutsatsen är undvik helt dylika tillägg.
Citera
2020-04-05, 13:00
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
😂 Face with Tears of Joy
https://emojipedia.org/face-with-tears-of-joy/

Det är den knepigaste emojin av alla tror jag. Det finns inte en enda vettig människa som jag känner som skulle använda den på allvar. Inte ironiskt heller, direkt. Jag förstår mig inte på dom som använder den här på allvar (som det verkar). Hur tänker dom som använder den? 😹

Man skrattar så man gråter. Det är väl sällan någon faktiskt gör det på riktigt, men så konstigt att förstå tycker jag inte att det är.
Citera
2020-04-05, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Man skrattar så man gråter. Det är väl sällan någon faktiskt gör det på riktigt, men så konstigt att förstå tycker jag inte att det är.

Jo. Jag förstår ju vad den ska betyda. Men den är lite kontroversiell skulle jag säga. Avskydd av många. Och av vad jag sett så är det egentligen nästan bara sk. "idioter", i min bekantskapskrets, som använder den. Jag har sett en som använder den som punkt, bitvis, i stort sett.
Citera
2020-09-02, 16:20
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Denna tråd må vid behov väckas och den renande elden anlagd under var vidrig emoji må alltid brinna.

En oskriven lr raderad emoji är en god emoji.

Dessa fånfräcka filurer är Hornpers påfund. Vi ser vuxna svenskar 50+ i jordsnurr socialt för oss förlorade i gravt emoji-missbruk.

Oönskad emoji-intimitet bör i mental misshandel jämföras med exuell har-assment och fidopeli.
Citera
2021-03-09, 04:14
Medlem
BIB3ls avatar
|-)

Vad betyder denna egentligen? Googlade men blev inte klokare.
Citera
2022-10-15, 18:25
Medlem
några här verkar tro att användningen av emojis gör deras skämt eller uttalanden bättre. jag antar alltid att de är unga.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in