2006-03-21, 16:22
Medlem
illums avatar
Världen verkar ha tappat en del av sin konkreta natur det sista. Propaganda kommer från oväntat håll minst sagt. Den här gången i form av en affisch, från FM, eller nej, FN menar jag...
http://www.ohchr.org/english/events/racism/
Intressant hur man på OHCHR verkar anse att det är viktigare att associera Lego med rasism än vad det är att strida för mänskliga rättigheter i exempelvis muslimska länder.

Varför inte i stället en affisch som säger att majoriteten av kvinnor i Pakistans fängelser sitter inne för att de bedrivit otukt genom att bli våldtagna? Eller någonting om hur yttrandefrihet i Yemen belönas med åtal från åklagare som yrkar på dödsstraff? Eller kanske hur en film om kvinnosynen inom islam belönas med mord på öppen gata?

Självklart inte, här gäller det för FN, att lobba mot islamisternas fiender för tillfället, demokrati, yttrandefrihet och sekularism. Associera hella rubbet med rasism, danskar, Arla eller Lego, same shit but different! Spontana kommentarer på hur FN sköter frågan? Hur tror ni FN kommer reagera på att det här tas upp i media?

Edit: En artikel på SvD också:
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12164698.asp

Vill man maila folket på FN och framföra lite åsikter så kan man göra det här: publications@ohchr.org
Citat:
for questions referring to fact sheets, training and educational material, reference and promotional material, and special issue papers.
Citera
2006-03-21, 17:26
Medlem
Starvids avatar
Nu sätts utrikesminister Ringholm på prov.
Citera
2006-03-21, 18:35
Medlem
Lite slående är dock budskapet som man kan utläsa mellan raderna...ALLA ska passas in, med våld om så behövs...fyrkantig kloss i runt hål? Banka ner den...på samma sätt så tvingas vi anpassa oss till de oanpassningsbara...istället för tvärtom (vilket dock är omöjligt i vissa fall)
Citera
2006-03-21, 19:38
Medlem
illums avatar
Det verkar som att de dragit tillbaka affischen. Den går inte att ladda ner från hemsidan längre i alla fall.

Lite smått osmart att slänga in en sådan bild i elden så färskt efter karikatyr-jihadet...
Citera
2006-03-22, 00:15
Medlem
marcarolos avatar
Man förundras ständigt över den otroliga dumhet som institutioner av den här typen visar upp.
Citera
2006-03-22, 09:32
Medlem
Detta ligger helt i linje med det politiskt korrekta beteende som FN så ofta visar upp. Allt är västvärldens fel. Vi i väst är rasister, punkt slut. Muslimerna ska inte lastas för något, utan ska behandlas med silkesvantar. Suck. Lägg ner FN nu, jämna skrapan i NY med marken.
Citera
2006-03-22, 09:40
Medlem
johanbtks avatar
För mig har FN ingen som helst trovärdighet. Jag har för mig att ett av de ursprungliga villkoren för att en stat skulle få gå med i FN var att den förklarade krig mot Tyskland.
Citera
2006-03-24, 10:03
Medlem
chillionaires avatar
jag tycker den dar postern ar skitrolig... men det ar synd om LEGO och danskarna....
Citera
2006-03-24, 10:40
Medlem
Bonzo666s avatar
Legoknekt

Jag har alltid uppfattat Lego som xenofobt! Det är ju helt uppenbart! Jag skulle sluta leka och gnida mig mot mina legobitar om de bara inte var så sjuuukt sköna! Var är alla negerlegobitar? Svara på det Illium!! Och bitarna avspeglar inte den kulturella mångfalden i Sverige. Legorymdskeppen har ALLTID prioriterats före Legokebabkiosken. Jag ska ställa upp mina legosoldater i en socialbidragskö och skapa jämvikt i min egen Legovärld där vi alla är lika mycket värda!

Skönt att ha en kompetent och arbetssam utrikesminister som Bosse som kan reda ut allting!

Att klaga på att bli framställd som något man inte gillar (Danmark) är ganska löjligt pgd av karikatyrskiten. Att FN överhuvudtaget nedlåter sig till en så fånig kampanj och en så fånig "Jag försår inte vad ni menar?"-attityd som svar är också så bottenslöst ynkligt att man undrar. Tycker man att Danmark har agerat fel så säg det. Är FN med i socialdemokraterna?
Citera
2006-03-24, 10:42
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Är FN med i socialdemokraterna?

SSU. Du kommer ihåg det där med medlemstalen...?
Citera
2006-03-24, 20:56
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Jag har alltid uppfattat Lego som xenofobt! Det är ju helt uppenbart! Jag skulle sluta leka och gnida mig mot mina legobitar om de bara inte var så sjuuukt sköna! Var är alla negerlegobitar? Svara på det Illium!!
*bläddrar febrilt i boken "ABC i djurpsykologi"*

Ledsen alltså, jag hittar inget bra svar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in