2009-08-31, 11:37
Medlem
mudpacs avatar
http://hd.se/inrikes/2009/08/31/att-oeverleva-mordet-paa-sin-ende/

Intervju med mamman .

Han var alltså skinnskalle? Var han Wp skinhead eller orginal? Inte hört så mycket om mordet förut, men reagerade på att hans hand hade blivit avhuggen, vilket jag tycker låter jävligt märkligt.

"I dag ligger Fryshusmordet på cold-case-gruppens bord. Gruppens chef Eiler Augustsson säger, utan att vilja ge några detaljer, att de tekniska undersökningarna fortsätter.

– Jag är hoppfull och jag har mina misstankar. Men det kan bli svårt och tiden talar mot uppklarning, säger Augustsson till TT."

Polisen är alltså hoppfull.
Edit: la till lite.
Senast redigerad av mudpac 2009-08-31 kl. 11:42.
Citera
2009-12-10, 16:15
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Levanders
Kan tyckas så... Många verkar snöa in på handen men det som var anmärkningsvärt i det här fallet var det grova våldet mot huvudet. Dem letade hjulspår om jag minns rätt för att skallen var så ini helvete deformerad men efter uteslutande av hjulspår förstod dem att det var misshandel av kroppen som låg bakom det. Tror inte en ensam gärningsman kan ha utfört detta...
Det stämmer. Polisen trodde först att mordet var en smitningsolycka och att kroppen blivit överkörd. Dödsorsaken var "ihjälstampning".
F.d. rättsmedicinaren Jovan Rajs skriver lite om mordet i sina memoarer. En intressant sak som jag inte sett tidigare var att Gustafssons far var israelisk jude. Men det hade nog inget med mordet att göra. En sådan sak håller man nog tyst om i de kretsarna.
En annan sak är att Rajs tipsade polisen om att det kunde finnas samband med två liknande fall, ett mord och en grov misshandel, men de struntade i att följa upp det spåret.
Citera
2009-12-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Det stämmer. Polisen trodde först att mordet var en smitningsolycka och att kroppen blivit överkörd. Dödsorsaken var "ihjälstampning".
F.d. rättsmedicinaren Jovan Rajs skriver lite om mordet i sina memoarer. En intressant sak som jag inte sett tidigare var att Gustafssons far var israelisk jude. Men det hade nog inget med mordet att göra. En sådan sak håller man nog tyst om i de kretsarna.
En annan sak är att Rajs tipsade polisen om att det kunde finnas samband med två liknande fall, ett mord och en grov misshandel, men de struntade i att följa upp det spåret.

Mycket intressant, jag ställde frågan för länge sedan i tråden om vad offrets far hade för etnicitet eftersom det fanns en uppgift om icke svenskt ursprung. Har vi nån källa till uppgiften om pappans ursprung ?
Citera
2009-12-10, 18:34
Medlem
micro113s avatar
Jag tycker också det är intressant med uppgiften om att han skulle vara halvjude. Givet de skinhead jag kände på åttio-talet skulle en sådan uppgift vara tillräcklig för en ganska hemsk attack om det upptäcktes i de egna leden.

Vänster spåret tror jag inte dugg på - det är helt enkelt för aggressivt och för oprovocerat för den tidens vänsteranhängare.

Invandrarteorin är också långsökt anser jag.

Dock, det här med handen får mig att fundera på om det kan vara en tjej inblandad, om han haft sin hand där den inte skall vara -- den är betydelsefull, det känner jag mig övertygad om.
Citera
2009-12-10, 18:52
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Mycket intressant, jag ställde frågan för länge sedan i tråden om vad offrets far hade för etnicitet eftersom det fanns en uppgift om icke svenskt ursprung. Har vi nån källa till uppgiften om pappans ursprung ?
Ombud för de döda av Jovan Rajs och Kristina Hjertén, sidan 265:
"Pojkens far, som var israel och jude, hade lämnat sin svenska hustru och sonen här i Sverige. Sonen hade vissa nazistiska böjelser men blivit osams med några skinheads om pengar och en flicka. De kanske kom på att pappan var israel?
Rajs (själv jude) skriver också på samma sida att sättet att sparka och trampa ihjäl en människa mer tydde på nazistiska gärningsmän än andra.
För den som inte orkar läsa hela Rajs bok så handlar sid 264-266 om fallet.
Senast redigerad av Flu 2009-12-10 kl. 18:54.
Citera
2009-12-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ombud för de döda av Jovan Rajs och Kristina Hjertén, sidan 265:
"Pojkens far, som var israel och jude, hade lämnat sin svenska hustru och sonen här i Sverige. Sonen hade vissa nazistiska böjelser men blivit osams med några skinheads om pengar och en flicka. De kanske kom på att pappan var israel?
Rajs (själv jude) skriver också på samma sida att sättet att sparka och trampa ihjäl en människa mer tydde på nazistiska gärningsmän än andra.
För den som inte orkar läsa hela Rajs bok så handlar sid 264-266 om fallet.

Tack.
Detta tycker jag är en fullt möjlig motivbild. Om det hade uppstått en dispyt med andra skinnbollar, och judeuppgiften då kommit fram + kraftig berusning som det brukar vara i de kretsarna (och speciellt vid nyår), resten kan man ju räkna ut själv. Det med handen skulle kunna hänga ihop med en ev. skuld eller stöldanklagan, man hugger då av den hand som man anser har stulit.
Citera
2009-12-10, 19:54
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Tack.
Detta tycker jag är en fullt möjlig motivbild. Om det hade uppstått en dispyt med andra skinnbollar, och judeuppgiften då kommit fram + kraftig berusning som det brukar vara i de kretsarna (och speciellt vid nyår), resten kan man ju räkna ut själv. Det med handen skulle kunna hänga ihop med en ev. skuld eller stöldanklagan, man hugger då av den hand som man anser har stulit.

Det var högerhanden som saknades va? Man kan utifrån ovanstående motiv tänka sig att "heil-handen" kapats som en symbolisk markering. Han hörde med sin bakgrund inte hemma hos dem och därför kapade man den hand som han gjorde gruppens hälsning med.
Citera
2009-12-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Det var högerhanden som saknades va? Man kan utifrån ovanstående motiv tänka sig att "heil-handen" kapats som en symbolisk markering. Han hörde med sin bakgrund inte hemma hos dem och därför kapade man den hand som han gjorde gruppens hälsning med.
Det kan också tänkas ja. Tror faktiskt den teorin varit uppe tidigare, att f.d. "vänner" exkluderat honom genom att kapa heil-handen.
Citera
2009-12-10, 22:23
Medlem
Sjveds avatar
Citat:

Tack för desinformationen!
Maken till bullshit får man leta efter!
Så det finns ett speciellt sätt att sparka och trampa på nazisters vis?
Jag antar att judiska gärningsmän såsom Sternligan (som mördade Folke Bernadotte) eller dagens flyktinghorder har sitt karaktäristiska sätt?
Det är ju rimligtvis AFA/RF som har gjort det, vem annars?
Citera
2009-12-10, 22:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Jag antar att judiska gärningsmän såsom Sternligan (som mördade Folke Bernadotte) eller dagens flyktinghorder har sitt karaktäristiska sätt?

Du vill inte förstå va?
AFA verkade inte på sättet, de var typ husockupanter och demonstranter på den tiden -- och inte aggressiva och våldsamma.

De var dessutom en relativt nystartad och liten organisation -- tror du de startad sin bana i Sverige med en handfull grabbar som begick ett av våra mest bestialiska brott?

Brottet luktar helt klart mer skinhead än vänster -- och definitivt inte AFA, som var i sin vagga.
Citera
2009-12-10, 22:47
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Brottet luktar helt klart mer skinhead än vänster -- och definitivt inte AFA, som var i sin vagga.

Ok, korrektion:
Mördaren var ett våldsamt pucko som sedan gick med i AFA/RF eller kanske aldrig gjorde det men sympatiserade.

Ronny Öhman (skinhead) blev ju ihjälsparkad ännu tidigare (1986).
https://www.flashback.org/showthread.php?t=696955
Våldsamma antifanter har funnits sedan 1930-talet, det är bara namnet som skiftat, om de ens varit organiserade.

Det var ju f ö inte organiserade antikroppar som mördade Daniel Wretström heller.
Citera
2009-12-10, 23:12
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved

Jag refererade bara till vad Jovan Rajs skrivit. Det är inte konstigt med att vissa grupper har en förkärlek för särskilda misshandelsmetoder. Det fanns flera uppmärksammade fall från 80- och 90-talet där skinnhuven hoppat på folks huvuden och sparkats med stålhättsförsedda kängor. (Det fanns t.o.m. ett skinheadsband som hette Somalia Kickers, efter en sådan misshandel i Trollhättan 1993.)
Just att han blev sparkad tycker jag också tyder på att mordet skedde i stundens hetta, och att GM i efterhand hämtat ett verktyg för att kapa handen.
Om det var AFA som åkt ut till Fryshuset för att leta upp ett offer borde de ha tagit med något vapen, ett järnrör, basebollträ eller kniv t ex.
Jag tror på Nattvandrarens teori om att handen symboliserar att han stulit eller fått problem med en skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in