Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 17:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Du har ett byte på 1 timme 55 minuter i Kiev.

FLIGHTS FROM TEHRAN ARRIVAL / DEPARTURE TIME
PS752 Tehran Kyiv 05:15 / 08:00
PS171 Kyiv Stockholm 09:55 / 11:25

https://www.flyuia.com/ir/en/flights/tehran-to-stockholm

Mitt inlägg smet när jag bara hunnit skriva några ord. Det var början på ett inlägg som undrade över hur man gör på flygplatsen i Kiev när ett plan har störtat med passagerare som senare ska flyga från Kiev med ett annat plan. Men tack för ett bra inlägg med tydliga tider.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, hade för mig att det är så de gör för säkerhets skull.

Och då kan det i sin tur orsaka en försening, dels urlastning, men också väntan på ny starttid, klarering med ankomstflygplats på grund av ny ankomsttid, eventuellt ändrad rutt, extra tankning och annat.

Planet startade senare än planerat.

Ja, det kan definitivt vara en orsak till att planet startade senare än planerat.
Citera
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cysteine
Så fruktansvärt tragiskt, hela familjer med barn utplånade. Är övertygad om att planet inte krashade av en slump, extremt låga odds för det. Nästan helt garanterat att det träffades av en torped.

nä sannolikhet sköt iran ner planet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Så fruktansvärt tragiskt, hela familjer med barn utplånade. Är övertygad om att planet inte krashade av en slump, extremt låga odds för det. Nästan helt garanterat att det träffades av en torped.

Enormt höga odds (alltså extremt osannolikt) för att det är slump.
Varför skulle det hända precis nu liksom?
Citera
2020-01-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Hade dom haft den infon hade dom gripit han långt innan han gick på planet ..

I övrigt ni som tror att Usa har skjutit ner planet har nog inte många hjärnceller. då detta hade varit en direkt trumf för iran och dom hade meddelat varenda en nyhetssajt om detta..
men hävdar motorhaveri efter endast 2 timmar låter som en mörkläggning .Flygkrasch utredningar brukar ta väldigt lång tid .

Inte säkert de hade den infon förrän han eller hon satt på planet. Möjligtvis lyckades han eller hon ta sig ombord på en falsk identitet, iranierna kom på det för sent men agerade väldigt snabbt.
Citera
2020-01-08, 17:15
Medlem
JustZlatans avatar
Svenska familjen som dog. https://www.mirror.co.uk/news/world-news/swedish-couple-killed-iran-plane-21239613
Citera
2020-01-08, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du är kanske något på spåret trots allt. Titta på Teherans andra flygplats också, inställda och framflyttade avgångar tidigt på morgonen på båda flygplatserna, av någon anledning startar ett plan 05:39 från den aktuella flygplatsen, därefter UIA 06:12, men de flesta andra har framskjuten start längre än det aktuella planet.

Komplext att skapa sig en bild, men titta på det om du inte redan har gjort det.
Jag känner en av dem som omkom. Den personen hade haft svårt att ta sig hem från Iran efter ledigheten, det hade varit strul med flygplanen. Egentligen skulle min bekanta inte varit på detta planet, utan det blev någon form av plan B(oavsiktlig ordvits).

Mina tankar till de anhöriga.
Citera
2020-01-08, 17:16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plehantar
Självmordsbombare i flygplanet?!

En självmordsbombare som lyckades sabba en motor med sin bomb, men planet kunde ändå flyga trots att hela sidan då skulle varit bortblåst?

Mycket troligt.
Citera
2020-01-08, 17:17
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:

Om planet träffades "av en torped", ska jag inte bara äta upp min högra sko, utan även min vänstra sko, fot, lår och öra.

Men - jag håller med dig. Mycket, mycket tragiskt med så många helt oskyldiga, civila, offer. Det smärtar i en när man ser bilder på omkomna familjer.
Citera
2020-01-08, 17:17
Medlem
0ldMans avatar
Varför skulle iranierna vilja skjuta ner ett plan med bara iranier i? Känns som det antingen var en vanlig olycka eller ett misstag.
Citera
2020-01-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvirtynt
Just det. Den kan ha "försvunnit". Det vore också en lösning.
Lådan är funnen, men Iran vägrar lämna ut den...
Citera
2020-01-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Att det går att hacka ett boeing lär inte finnas någon sanning i, tänk på att det framförallt är ett världsledande bolag än styrt över av Usa. Bolag kan inte riskera saker likt detta, det kan komma att kosta för mycket om det kommer fram, vilket det borde med tanke på hur många som har tillgång till ett plan från boeing.

Är du medveten om hur oerhört komplext ett sådant plan är?
Det är troligen bara Boeing personal som skruvar i delar av planet som är relevant för att upptäcka något sådant, och naturligtvis är ett sånt här "hack" väl dolt även för dem.
Det kan handla om saker som att öppna någon ventil mer än vad den ska öppnas vid fel tillfälle så motorn går varm och skär ihop,
att roder inte beter sig rätt eller liknande.
Detta är då installerat av CIA/Mossad eller liknande, för att få den förmågan.

Och angående resonemanget att för många vet så det blir riskabelt,
Kan jag bara råda dig att djupdyka i 9/11 och månlandningen för att snabbt bli varse att inget projekt är för stort för att inte kunna fejka eller fiffla med.
Citera
2020-01-08, 17:19
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
De har F35. Det var mörkt och den syns inte på radar.
1) Alla flygplan har en radarsignatur om än liten sådan.
2) Iran besitter ett moderna luftförsvar (ryskt) som är mycket effektivt i synnerhet över Tehran.
3) Iran har inte meddelat några som helst motattacker.

Du hävdar således på fullt allvar att USA skickade ut F35or långt in i Iran enkom för att skjuta ner ett civilt passagerarflygplan över Tehran för att sedan lämna utan att skjuta ett enda skott mot Iran!??

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in