Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 10:52
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Jag räknar dock inte kvinnan som svensk.

Ok, dock en L*ndberg:are.
Citera
2020-01-08, 10:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Konspiratorisk teori, men en möjlighet kan vara att amerikanarna har haft "spion"plan (f35, eller f18 Growler mfl) i luften som legat nära passagerarplanet, för att på så sätt dölja sin närvaro.
Iran kan ha plockat upp den på sin radar och avfyrat en sam, som låst på 737:an istället.
Långskott kanske men inte helt otänkbart.

Tycker det låter osannolikt att usa ska flyga spionplan ovanför flygplatsen. Planet kraschade väl relativt snabbt efter avfärd?
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarackNobama
Fy fan att man ens vågar hoppa på ett plan och flyga i området i dessa tider.

Hade det varit jag så hade jag fan tagit bussen/tåget/båten/gått hem, även om det tagit en vecka

Om du är rädd för denna region tror jag det hade varit mer skrämmande (och även mer riskabelt) att åka hem med tåg eller buss.
Det landar och startar flygplan hela tiden på Teherans två flygplatser. Ingen fara alls. Denna olycka är som alla andra flygolyckor ett undantag.
Citera
Medlem
Jag tror inte det är ett slumpmässigt sammanträffande. Varför händer det just i Iran i orostider? Varför hände Malaysian Airlines kraschen i orostider i Ukraina senast? Nä just det.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Eller så kanske familjen inte kände sig så trygga och tog första bästa plan hem för att slippa ett eventuellt krig. Tror nog rika också väljer planet som går tidigast före planet som ger dig nackmassage men går två dygn senare

Visst är väl det sannolikt. Men troligen har familjen spenderat både jul och nyår i Iran och de har haft sedan i fredags på sig att ta sig hem, visst, kanske många som har valt att lämna Iran sedan i fredags och därför svårt att hitta lediga flyg.
Citera
2020-01-08, 10:54
Medlem
Helt uppenbart är detta någon form av attack. Jag satsar pengar på att någon oberoende kränkt grupp sköt ned den för att visa sitt missnöje. Alternativt Ryssland som vill skapa ännu mer instabilitet. Tror inte amerikanarna är bakom angreppet.
Citera
2020-01-08, 10:54
Medlem
Citat:
Konspiratorisk teori, men en möjlighet kan vara att amerikanarna har haft "spion"plan (f35, eller f18 Growler mfl) i luften som legat nära passagerarplanet, för att på så sätt dölja sin närvaro.
Iran kan ha plockat upp den på sin radar och avfyrat en sam, som låst på 737:an istället.

Då skulle mark radarn ha sätt passagerar planet och låtit bli och skjuta sedan skede det nästan direkt efter start så landade spionplanet först i Teheran och startade efter eller hur tänkte du?
Citera
2020-01-08, 10:55
Medlem
-DaRude-s avatar
Flygplansexplosioner och krascher är mycket ovanliga. Timingen är minst sagt anmärkningsvärd, precis som i Ukraina 2014 under pågående krig och oroligheter.

Samtidigt som det är lätt att misstänka Iran för att ha skjutit ned det av misstag, så måste man fråga sig hur de isåfall inte kan vara återhållsamma när de vet att det rör sig passagerarplan i luften. Det är data de har tillgång till 24/7 varje sekund. Isåfall är det troligare att det är inofficiella miliser.

Om det blivit nedskjutet eller saboterat behöver det inte heller vara just Iran även om det är mer sannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Nära ett plan som just lyft från en internationell flygplats? Nej, naturligtvis inte. Finns inget som vare sig F35 eller en Growler har att hämta där heller. Signalspaning kan man gott göra utanför gränsen och vad tusan skulle man med en Growler till så nära en flygplats, djupt inne i Iran?

Jo, det är faktiskt helt otänkbart i nuläget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
https://twitter.com/Ruthlessindia/status/1214757206043709440

Jag tror på fullt allvar den blev nedskjuten. - Kolla hur den faller från skyn som ett eldklot. Den har garanterat blivit träffad. Sen att Iransk statsmedia bekräftar att det var "tekniskt fel" innan någon ens varit på plats och kollat, låter helt jävla fel.

Garanterat pro iranska milisen som skjutit ner den eller iranierna själva.. möjligtvis trott att det varit ett US plan? Who knows.. men Ett eldklot? JOVISST
Du tror så jävla mycket. Så mycket att du snart tror dig själv.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Helt uppenbart är detta någon form av attack. Jag satsar pengar på att någon oberoende kränkt grupp sköt ned den för att visa sitt missnöje. Alternativt Ryssland som vill skapa ännu mer instabilitet. Tror inte amerikanarna är bakom angreppet.

Jag tror att det är ett misstag. Dvs någon sköt på fel plan helt enkelt och trodde det var fienden. Mest troligt någon från iran
Citera
2020-01-08, 10:56
Medlem
arbetets avatar
Senaste från Reuters:

Reuters
@Reuters
A Ukrainian airliner burst into flames shortly after take-off from Tehran, killing all 176 people aboard in a crash that an initial report blamed on engine failure https://reut.rs/2FtAZbR
https://www.reuters.com/article/us-iran-crash/ukrainian-airliner-crashes-after-take-off-in-iran-killing-all-176-aboard-idUSKBN1Z70EL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in