Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 09:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nygren87
Iran: Planet sköts inte ner

Iran dementerar nu uppgifterna om att Boeing 737-planet med 176 personer ombord ska ha skjutits ned av iranskt luftvärn.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e1833c414f4780011199935
"– Vi måste invänta resultatet av utredningarna, men det vi med säkerhet kan säga redan nu är att planet absolut inte sköts ned av en robot, säger den iranska flygorganisationschefen Ali Abedzadeh på en presskonferens."

Har vi att göra med en ny Bagdad-Bob eller är det något annat i görningen?
Citera
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Förmodligen har Mossad och/eller CIA trixat med mjukvaran för styrning av robotskyddet runt Teheran för att det skall fungera skakigt.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nog för att Boeing är skit, men detta ser ut som ett attentat. Troligen Mossad som är i farten som vanligt.

Nej Iran som vanligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Är inte timingen lite märklig? När senast sköts ett passagerarflygplan ner i Iran?
När senast satt militären på högsta beredskap? Räcker med någon miss i kommunikationen, eller som sagt, trötta eller oerfarna operatörer.
Vi kan bara spekulera.

För jävligt vilket som.
Citera
2020-01-10, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rxr-mannen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70MrlB/iran-dementerar-planet-skots-inte-ner

Ingen robot enligt iran, vad sköt då ner den? En markburen soldat men en ak75?

De kan få hjälp av ryssarna med satellitbilder på ukrainska su25 när de skjuter ner planet.
Citera
2020-01-10, 09:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Vi är ense.

Jag har blivit kallad hen och förminskad till idiot och klappad på huvudet av vänsterprofiler på detta forum när jag genom retoriska frågor försökt förklara sambandet mellan en nedskjutning och att båda motorernas serviceuppkoppling och transponder samt radiotrafik slås ut vid samma tillfälle.

Vilket enligt mina källor tyder på att något utifrån briserat, antingen luftvärnsrobot eller NEMP. Därför är jag nu när amerikanska försvaret går ut med att de noterat att två radar från det iranska luftvärnet låst planet innan detta skedde inte mindre säker på att planet blev nedskjutet. Alla underrättelsekällor säger samma sak. Planet blev nedskjutet. De finns egentligen ingen alternativ teori som kan förklara denna händelse, varken tidigare eller nu. Roboten var inställd att brisera innan målet.

Att Kanadas premiärminister går ut officiellt betyder att detta scenario är verifierat och inte någon tes.

Det finns ingen slump. Flygplanstypen är en av de absolut säkraste med 0,06 fataliteter per miljonte flygning. Den ganska nya kärran var servat 2 dagar innan och inget behövde åtgärdas.

Sammanfattningsvis har alla från vänstern i vanlig ordning fel i varenda fråga som handlar om fakta. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Det råder en avgrund mellan vänstern och verkligheten samt vetenskap. Nu kanske man tycker att jag är kategorisk och gör detta till en politisk fråga men detta faktum kan svårligen ha undgått någon och nedskjutningen är en politisk fråga i allra högsta grad. Vänstern kommer fortfarande håna vett och etikett och sunt förnuft, vetenskap och logik och slutligen klä sig i slöja.

Att kanada, England och usa säger att planet med stor säkerhet är nedskjutet är en säker bekräftelse. De vet det med säkerhet men är försiktiga med uttalandet men de skulle aldrig ens nämna det om de inte visste med 100%
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Vad skulle vidtas för åtgärder om det visar sig att Iran ligger bakom detta ? Och man dessutom kan bevisa att det var avsiktligt ?
Citera
Medlem
Gwildors avatar
https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html?action=click&module=Top%2520Stories&p gtype=Homepage

Jag hinner inte se alla inlägg i tråden när jag sitter på jobbet, så sorry om denna video redan postats.

Ser ju onekligen ut som att planet blir nedskjutet
Citera
2020-01-10, 09:56
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insaniac
Såg denna nu
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7871397/Airlines-turn-Iranian-airspace-West-said-Tehran-DID-shoot-Ukrainian-flight.html

"Iran fired TWO missiles at jet liner and blew it out the sky after 'mistaking it for US bomber': Satellites saw tragedy unfold, reveal spies as western airlines avoid airspace and chilling video shows missile hitting 737 with 176 aboard"

"Satellite data detected two surface-to-air missiles being launched just minutes after the Boeing 737 took off
It is feared Iran may have shot down the plane by mistake, possibly mistaking it for a US military plane
Donald Trump, Justin Trudeau and Boris Johnson have all blamed Iran for the downing of the plane
Footage which emerged last night showed the Boeing 737 exploding in mid-air after it was hit by the missiles"

Mest troliga scenariot hittills
Men varför kanada ska blanda sig in fattar jag inte än iaf...

Återigen - därför att en övervägande del av passagerarna var från Kanada - om än med namn från Mellanöstern.
Citera
2020-01-10, 09:58
Medlem
Planet störtade alltså kring 06:15, lokal tid. Det är väl inte direkt otänkbart att personerna som sköt ner planet vid det laget varit vakna i minst 24 timmar. Är väl inte optimalt för omdömet. Sen hade det varit en ganska händelserik dag också kan man säga och sen då sitta hela natten 3 pers i en sån där trång pansarvagn som skjuter missiler ja då kan det kanske lätt bli lite tokigt

(Det var nån som tidigare postade den här sevärda videon på "TOR M2" Anti-Aircraft System (SAM) som det pratas om skulle vara det som använts för att skjuta ner planet. Alltså en typ pansarvagn som skjuter missiler och har ett radarsystem på toppen som låser in på målet, som det ju också pratas om. Enligt wiki har man ett crew på 3 pers i den men vet inte om måste vara det, kanske går att operera den 1 eller 2 pers? Intressant att se hur hela grejen ser ut och in action.
www.youtube.com/watch?v=k9Y5DT4oPpc )
Citera
2020-01-10, 09:59
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krazzan
Ungefär så gick min tankegång också...minns inte hur mycket försenat detta planet var, men det var typ dryga timmen...lång tid med andra ord....och eftersom det var beredskap efter skjutningar tidigare så trodde de säkert att det var ex. US flyg som var ute och seglade och passade på att ta det direkt av daga...kanske med inte bara en missil utan man kanske använde upp till 3 st, eftersom vittnen säger sig hört upp till tre explosioner. Det kan ju förklara varför en del filmer endast visar en träff...om filmarna stått ute och rökt och ser/hör smällar innan, sedan tar upp sin mobil och filmar resterande...dessutom den filmen filmad från marken av den som röker, där "lyser" ju flygplanet, säkerligen i brand redan av tidigare träff av missil, och i filmen från bilen är det ännu starkare sken strax innan krasch, efter just den sista missilen som träffat. Var troligen hetlevrade och klåfingriga mullor som skötte misslierna, och ville visa sig duktiga på att ta amerikanen och få cred...tyvärr blev det ju inte så

Bara för att klargöra eftersom det har spekulerats här tidigare om att planet var försenat och att det kan ha varit något tekniskt fel på planet men det är så att alla plan som skulle lyfta under natten var försenade av den enkla anledningen att Iran höll på skjuta missiler mot irak. Det kan ni själv verifiera genom att kolla på flightradar på avgångar från den flygplatsen. Misstänker även att inget plan landade under den perioden heller men det här jag inte kollat
Citera
2020-01-10, 10:00
Medlem
Jag förstår inte, i mitt huvud tänker jag att efter en sån "krasch" så borde kropparna knappt finnas, men ändå så bär städningsgrupperna hela kroppar (nåja, något så hel).

Eller blir det mer att kropparna brinner, inte sprängs i bitar?

Hade man varit i samma situation hade jag velat haft sittplatsen där missilen slog till i alla fall. Det gick garanterat fortast för den personen.
Senast redigerad av Rogersson 2020-01-10 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in