2020-01-08, 00:28
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har använt Zendium tandkräm i flera år men det är bara på sistone som jag har märkt att efter tandborstning så vattnas det i munnen på mig. Jag är normalt sätt relativt muntorr, men med Zendium så blir det bättre.

Vilken ingrediens gör att salivflödet ökar betydligt efter tandborstning?

Innehåll: Aqua, Hydrated Silica, Sorbitol, Glycerin, Steareth-30, Xanthan gum, Aroma, Chondrus Crispus (Carrageenan), Disodium phosphate, Sodium Fluoride, Amyloglucosidase, Citric acid, Zinc Gluconate, Sodium benzoate, Glucose Oxidase, Sodium Saccharin, Potassium Thiocyanate, Lysozyme, Colostrum, Lactoferrin, Lactoperoxidase, CI 77891.
Citera
2020-01-08, 00:38
Medlem
SergeantCortezs avatar
Du vet att man använder tandkräm av andra anledningar än "vattna i munnen".

Jag tror det är hydrated silica, altså sand, som gör mest nytta och polerar bort smutsen. Fluor ska också vara bra för emaljen av någon anledning.

Det som gör munnen vattna kanske är glukosen, söta saker ökar vättskningen i munnen.
Senast redigerad av SergeantCortez 2020-01-08 kl. 00:42.
Citera
2020-01-08, 00:43
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har använt Zendium tandkräm i flera år men det är bara på sistone som jag har märkt att efter tandborstning så vattnas det i munnen på mig. Jag är normalt sätt relativt muntorr, men med Zendium så blir det bättre.

Vilken ingrediens gör att salivflödet ökar betydligt efter tandborstning?

Innehåll: Aqua, Hydrated Silica, Sorbitol, Glycerin, Steareth-30, Xanthan gum, Aroma, Chondrus Crispus (Carrageenan), Disodium phosphate, Sodium Fluoride, Amyloglucosidase, Citric acid, Zinc Gluconate, Sodium benzoate, Glucose Oxidase, Sodium Saccharin, Potassium Thiocyanate, Lysozyme, Colostrum, Lactoferrin, Lactoperoxidase, CI 77891.

Aqua=vatten. Säkert 89 %. Finns tabletter för muntorrhet på apoteket även på recept. Äter du medicin får du även de på recept. Många läkemedel torkar ut munnen.
Citera
2020-01-08, 07:36
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantCortez
Du vet att man använder tandkräm av andra anledningar än "vattna i munnen".

Jag tror det är hydrated silica, altså sand, som gör mest nytta och polerar bort smutsen. Fluor ska också vara bra för emaljen av någon anledning.

Det som gör munnen vattna kanske är glukosen, söta saker ökar vättskningen i munnen.
Det är ingen glukos i. Glucose oxidase är en enzym som bryter ner glukos. En av restprodukterna är väteperoxid, som är bakteriedödande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in