2020-01-07, 13:17
Medlem
Hej.
Är systemvetare som jobbat 3-5år. Jobbat som system/mjukvaruutvecklare, lite blandade områden och språk.

Kan tänka mig vad som helst inom området egentligen, förutom chef/projektledare.

Så ni som har några mer år i arbetslivet, var får man bäst lön nu och i framtiden? Sk ajag bort från programmering eller rikta in på något speciellt inom programmering?

Mvh Anders
Senast redigerad av Arsle3 2020-01-07 kl. 13:50.
Citera
2020-01-11, 16:36
Medlem
Om du enbart är ute efter att tjäna $$$ så starta eget och börja frilansa. Du kommer tjäna mycket mer på det oavsett din niche än du gör som anställd. Konsultuppdrag finns det gott om och där jag bor (gbg regionen) så ligger timtarifferna generellt mellan 8-900 plus moms men räkna med att din konsultmäklare tar ca 10% av det...
Citera
2020-01-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maco.81
Om du enbart är ute efter att tjäna $$$ så starta eget och börja frilansa. Du kommer tjäna mycket mer på det oavsett din niche än du gör som anställd. Konsultuppdrag finns det gott om och där jag bor (gbg regionen) så ligger timtarifferna generellt mellan 8-900 plus moms men räkna med att din konsultmäklare tar ca 10% av det...
Okej. Ja det är lite av en dröm att köra eget men inbillar mig att jag måste upp en nivå till för att känna mig trygg i att hitta jobb som konsult.
Har du någon koll på områden som är vettiga att rikta sig mot? Eller är lönen typ densamma för tex IoT och webb, olika språk eller vad det kan vara?
Är ju fortfarande relativt ny i branschen så tänker att det kan vara viktigt att rikta in sig på rätt saker för att maxa lön och vara eftertraktad i framtiden.
Mvh
Citera
2020-01-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsle3
Har du någon koll på områden som är vettiga att rikta sig mot? Eller är lönen typ densamma för tex IoT och webb, olika språk eller vad det kan vara?
Är ju fortfarande relativt ny i branschen så tänker att det kan vara viktigt att rikta in sig på rätt saker för att maxa lön och vara eftertraktad i framtiden.
Mvh

Jag skulle nog tipsa om att satsa på det du tycker är roligt, jag tror man kan få rätt bra betalt inom det mesta. Personligen jobbar jag inte alls med det jag pluggade utan hittade min niche några år in i arbetslivet. Ditt jobb kommer att vara en alldeles för stor del av ditt liv för att jobba med tråkiga eller ointressanta saker, även om de betalar bra.

Skall jag säg något konkret om marknaden så är det IoT (ganska nära besläktat med det jag sysslar med). Det råder brist på utvecklare och området växer utav bara helvete, 5G lär öppna en del spännande dörrar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in