2020-01-07, 22:26
Medlem
katws avatar
Nog finns Ballograf utomlands:

Citat:
Idag är Ballograf den enda penntillverkaren i norden och exporterar pennor till 49 länder (som Österrike, Japan, USA, Schweiz och många fler). Företaget tillverkar över 4 miljoner pennor per år och har ungefär 18 medarbetare.

https://www.ballograf.se/om-oss
Citera
2020-01-08, 00:36
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nog finns Ballograf utomlands:

Jo, men de går inte att hitta på pennsajterna.
Citera
2020-01-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag verkar vara hopplöst efter min tid som inte uppmärksammat att Ballograf har fler modeller än de jag räknade upp. Besynnerligt nog verkar man ha slutat med Nordica, som jag tycker är den bästa modellen.

Jag var inne på några sajter som säljer pennor idag och kunde konstatera att Ballograf saknades hos alla, trots att de hade runt 100 märken i sortimentet. Intressant är att man fortfarande tillverkar den blå Epocan med "Tillhör Statsverket" tryckt på pennan för nostalgifans.

https://www.ballograf.se/varumarken/ballograf

Visste att de håller till i Göteborg och har personal som skruvar ihop pennorna för hand (bara kvinnor), men inte att de hade flera pennmodeller.

"Tillhör Statsverket" har jag sett och löst förknippat med Ballograf. Aldrig sett på loppmarknad eller liknande. Vet någon när skicket upphörde? Borde inte säljas som nostalgipryl. Känns som fusk.
Citera
2020-01-13, 09:11
Medlem
LagomLats avatar
Jag skriver i och av princip bara med Epoca kulspets när jag skriver för hand, inte billigast, men klart prisvärd, beställde 300 stycken med vår logotyp på, 50 kr styck inklusive trycket, kan gå kinesiaka pennor för 3 kronor styck, men dom håller inte ens en arbetsdag.

LL
Citera
2021-02-12, 15:56
Medlem
Dranghoffs avatar
Köpte fem Ballograf Epoca i olika färger i dag. Har inte använt sådana sedan jag var liten. Väldigt sköna att skriva med. Nåt helt annat än det krafs jag skrivit med genom åren.
Citera
2021-02-13, 10:56
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loodiver
Visste att de håller till i Göteborg och har personal som skruvar ihop pennorna för hand (bara kvinnor), men inte att de hade flera pennmodeller.

"Tillhör Statsverket" har jag sett och löst förknippat med Ballograf. Aldrig sett på loppmarknad eller liknande. Vet någon när skicket upphörde? Borde inte säljas som nostalgipryl. Känns som fusk.

Pennorna tillverkas från 2019 i Filipstad, innan dess så tillverkades de i Västra Frölunda.

Jag har inte heller sett till statsverkspennan på loppis.
Däremot så har jag sett klädhängare, handdukar m m med den texten på loppis.
Citera
2021-02-13, 11:01
Medlem
StigAllans avatar
Äger 5 st Ballograf som används rätt ofta, problemet är att hitta en penna ibland för de verkar kunna gömma sig.
Fick en reklampenna som vid första skrivförsöket verkade ha högre kvalitet än Ballograf så den blev flitigt använd till den började gå sönder, tog inte ens ett halvår.

Har en av Ballografpennorna sedan väldigt länge och bara bytt bläckpatron några ggr.
Citera
2021-02-14, 11:44
Medlem
godboys avatar
Det var väl på sent 80, tidigt 90 tal som Ballograf försvann från "kontoren". Jag började mitt arbetsliv i början på 90 talet och då förekom Ballograf fortfarande, om än sporadiskt - minns inte exakt. Men idag och minst 20 år tillbaka så kör man ju med billiga BIC skitpennor. Kanske för att folk inte håller reda på sina pennor på samma sätt längre. Där jag jobbar så beställs pennor i 50 eller 100 pack. Sen har vi lite "specialpennor" med.
Citera
2021-02-16, 02:08
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Äger 5 st Ballograf som används rätt ofta, problemet är att hitta en penna ibland för de verkar kunna gömma sig.
Fick en reklampenna som vid första skrivförsöket verkade ha högre kvalitet än Ballograf så den blev flitigt använd till den började gå sönder, tog inte ens ett halvår.

Har en av Ballografpennorna sedan väldigt länge och bara bytt bläckpatron några ggr.
Är det modellen Epoca eller Nordica du har?

Jag "har hört" att Ballografs refiller ska vara någonting i hästväg när det gäller kapacitet. Jag vet inte om det stämmer, men om man kört slut på bläcket i en Ballograf innan man tappat bort den eller fått den stulen av något kräk på jobbet så har man i alla fall skrivit flitigt.

Sedan är det ganska roligt att "Ballograf" låter lite som "ballefjong". Tycker inte du också det?
Citera
2021-02-16, 03:37
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kanske för att folk inte håller reda på sina pennor på samma sätt längre

pennor var tidigare dyra, på en industri 50-60-tal kunde man få kvittera ut en penna precis som vilket vektyg som helst och förlorade man den kunde man bli skyldig ersätta den.

Idag köper man in sunkpennor i storpack, jobbar man på lite snofsigare ställe kanske de köper in japanska gel-pennor.
Citera
2023-09-02, 17:13
Medlem
MisterCluelesss avatar
Ballograf är helt suveräna! Har faktiskt väldigt svårt att skriva med billiga skräppennor. Rondo, Epoca, Elox är alldeles utomordentliga och i rimlig prisklass.
Citera
2023-09-02, 17:27
Medlem
Mullrets avatar
Ingen vinstmaskin.

https://www.merinfo.se/foretag/Ballo...1/2k292in-hj75
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem