Citat:
Ursprungligen postat av
rantaplan
Nåväl, skippa grubblandet om det gör dig bitter, meddetsamma! På allvar!
För att få självkänsla måste du lära dig assertivitet.
Vad 1.behöver jag göra för att må bra idag, mindre bitter?
Fundera tex framför spegeln, 2.vad vill jag göra idag?
Och sen 3.Tänk ut nåt som är lite svårt att göra!
Gör en lista av dessa tre!!
Tänk bara idag.
Det finns ingen gårdag, morgondag, Bara Nu Finns och du har blivit en Zen-mästare.
Utför vad du skrivit på listan!!
Du skrev kanske "gå till frisören", du såg ju för jävligt ut framför spegeln.
Sen kanske du skrev i vill göra= unna mej en god middag på en bättre krog.
Sen skrev du, ring fd chefen, fd partner och fråga vad som var det jobbigaste med dej.
Sen på kvällen tackar dig själv om du ens vågat göra en av dessa!
Läs även Luke Rhineharts bok Tärningspelaren😁
Jag menar allvar man måste börja göra nya saker man ändrar beteendet så ändras känslan och så ändras tanken!
Vi är så jävligt vana vid tanke-känsla-beteende-tänk dvs grubblar in i absurdum och helst i rundgång också!
Man behöver bli kreativ görare, nothing chanser if norhing changes, beteende-känsla -tanke.!
Gör listan till rutin men det viktigaste= ha det roligt!
Humoristerna Rhinehart och Arto Paasilinnas kan hjälpa vid läggdags.
Det är första gången jag hittat på en behandlingsplan åt en utbildad psykolog!
Bra lista tycker om begreppet assertivitet! Låt mig även påpeka vad jag menar med att se "ful" ut framför spegeln. Det är inte alls att det stämmer men det är det negtativa som spökar om du förstår vad jag menar? Angående boken du nämner tärningsspelare vart kan jag lyssna på den? Finns inte på yotube alls. Känner du till någon gratis sida som erbjuder sådana ljudböcker?
Överlag har du helt rätt i det du nämner men man behöver bara göra det till en rutin och hålla den hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arsenikarsle
Det är en bra egenskap att ha, dessvärre kan ärligheten förvrängas och man börjar tala oförtjänt negativt om sig själv p.g.a självkänslan.
Jag tror KBT hade kunnat hjälpa, man får tänka på vilka tankegångar och uppfattningar man har om saker och ifrågasätta om det verkligen stämmer.
Jag har också fått jobba mycket på självkänslan och det har handlat en del om att haffa de negativa tankarna och självuppfattningarna och utplåna dem. Ersätta dem med en rimlig tanke om att man faktiskt bara är människa och försöker sitt bästa, att man förtjänar lika mycket bra saker som alla andra här i världen osv.
Det är ett dagligt nötande men det ger resultat till slut om man är ihärdig och inte låter sig falla ner i den där nedåtspiralen.
Jag har testat kbt men tycker intr att det hade en så stor effekt. Terapeuten jag mötte på tyckte att jag var för "intelligent". Vi kom inte fram alls

. De negativa tankarna som gör mig ledsen då jag ser mig mindre värd, de sånt som behöver utplånas.
Citat:
Ursprungligen postat av
rantaplan
Kan ej länka just nu men om du googlar 'How to stop Emotional Flashbacks? Richard Grannon' kanske du hittar nåt bättre än mina påhitt.
Mvh
Ser att han har två videos ca 15 min långa, är det de du syftar på?
Citat:
Ursprungligen postat av
SorkenX66
På det du skriver känns det ju uppenbart att din barndom spökar för dig nu. Min erfarenhet säger mig att du dock klarat det viktigaste i din situation. Det är oändligt mycket enklare att hantera de utmaningar du har och kommer att ha med en bra utbildning i botten. Dessutom en utbildning som ”passar” dig. En fara är såklart att du börjar behandla dig själv, det brukar sällan vara bra. Håll missbruket i schack och ta steg för steg framåt.
Ja det har jag också förstått nu, faktiskt hade jag aldrig tänkt i de banorna tidigare jag vill inte se mig själv som svag. Jag har klarat massa hinder och viktiga bitar. Samtidigt är man rädd att exempelvis självkänslan ska falla ner ännu mer, det skapar en ovisshet inom mig. För mig handlar det inte om behandla nej nej. Jag vill bara förstå och kontrollera mina känslor bättre. Inte låta negativa tankar ha en effekt på mig och inte låta de stoppa min karriär eller mitt liv. Man drar ju sig mer undan när man känner av en sämre självkänsla. Missbruket har jag idag kontroll det har ödelagt mycket men jag försöker ändå att gå framåt.