• 5
  • 6
2020-01-07, 13:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Får man alla förskottspengar under samma år som pengarna skulle ha betalats ut lär skatten inte påverkas. Blir det däremot så att man skulle få dubbla löner 2019 och ingen lön 2020 så lär det däremot påverka då mer av pengarna hamnar över brytpunkten för statlig skatt dvs. man får betala 50% skatt på pengar som man annars skulle få betala 30% på.
Citera
2020-01-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Visst kan man planera framåt, men inte fan tolkar du ts som att han vill ha 2021’s lön i dec 2020? Notera att ts är en privatperson.

Jag driver eget AB om du tycker att det spelade någon roll.

Jag har noterat att ts är en privatperson, det står ju texten, det är Fakta, i övrigt är det som du själv skriver, tolkningar.

Man hade kunnat kringgå alla tolkningar genom att göra om frågan till "Kan anställd få låna 500.000 av arbetsgivare". Då hade man tagit bort allt det tekniska (som alltid dyker med olika tolkningar) och enkelt bokat in det som skuld mot bolaget, inget som påverkar varken skatt, soc.avg eller deklaration.
Citera
2020-01-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GriLLbengT
Kan man som anställd (sen 20år)tillbaka ta ut en årslön som är på ca 500.000?
Vore kul att veta för skojjs skull

Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Visst kan man planera framåt, men inte fan tolkar du ts som att han vill ha 2021’s lön i dec 2020? Notera att ts är en privatperson.

Jag driver eget AB om du tycker att det spelade någon roll.

Sedan vill jag påpeka, läs genom ts fråga igen, citerade ovan.

Står ingenstans om att han kommer ligga hemma på soffan, står ingenting om att resa, står heller ingenting om han kommer att arbeta någonstans heller för den delen.

Han kan mycket väl arbeta med något annat under samma kalenderår som förskottet utbetalas, vi vet helt enkelt inte.
Citera
2020-01-09, 21:51
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarHemmaBio
Sedan vill jag påpeka, läs genom ts fråga igen, citerade ovan.

Står ingenstans om att han kommer ligga hemma på soffan, står ingenting om att resa, står heller ingenting om han kommer att arbeta någonstans heller för den delen.

Han kan mycket väl arbeta med något annat under samma kalenderår som förskottet utbetalas, vi vet helt enkelt inte.

Får han lön för hela 2020 så antar jag att han kommer behöva arbeta där hela 2020. Han kan ju arbeta extra eller sticka ifrån den arbetsgivaren när pengarna väl är utbetalda förstås. Men att mer förvärvsinkomst har effekten att man betalar mer skatt, det vet dom flesta redan.

Ser inte hur det är relevant till diskussionen om en förskottsbetalning påverkar skatten, vilket den inte gör. Han hade ju fått högre skatt om han jobbade extra även om han fick fick årslönen som en 1/12 utbetalning i slutet av varje månad.
Citera
2020-01-09, 22:14
Medlem
TS vill veta om man kan få ut en årslön i förskott. TS har inte frågat om det påverkar skatten ändå är det vad de flesta i tråden verkar diskutera och det utan att ha mer underlag än TS fråga.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in