2020-01-05, 16:49
Medlem
maxorrs avatar
Tänkte äta lite mindre kött i år 2020 och vill ändå att det ska vara enkelt att laga maten och inte indelat med massa matkomponenter separerade som kräver olika tillagningar mm. Så gratänger är ju oftast uppbyggt på det sättet att det är enkelt med "one pott food" en temp och en tid i ugnen sen är det ju bara lägga på lager på lager eller blanda allt med ett osttäcke på slutet.

Obs ej veganskt utan mjölk, grädde, smör, ost mm får ingå (inget animalisk kött får ingå) förutom ev buljong eller fond

Det är helt ok om jag måste ev förkoka lite rotfrukter eller grönsaker i vatten innan eller att jag måste steka på lite vegetarisk köttfärs (soyaprotein), hacka örter och primörer innan, men sen ska allt hamna i en gratängform. Det får även ingå baljväxter som linser och bönor i gratängen

Viktigt att ugnen får göra det största jobbet

Så vilka är era godaste gratänger som man blir mätt av ?

PS. Det fanns ingen tråd om typiska vegetariska gratänger så jag tänkte att jag startade den

Är den här god tex? Det låter inte gott iaf : https://www.svt.se/recept/bongratang
Senast redigerad av maxorr 2020-01-05 kl. 16:52.
Citera
2020-01-05, 19:15
Medlem
Jag har ett recept.

Gratäng på palsternacka

Ingredienser
700g palsternacka
3 msk smält smör eller margarin

Gör så här
1. Skala palsternackorna, hyvla dem tunt på råkostjärn.
2. Smält matfettet. Pensla en ugnsäkerform med 1 msk av fettet. Varva palsternackskivorna och en aning salt i formen.
3. Droppa resten av matfettet över. Täck med lock. Sätt in formen i 200°C ugn ca 40 min.
4. Servera genast.

Notering: Receptet säger inget om det men jag brukar ta lite grädde också för att få det lite krämigare.
Citera
2020-01-05, 19:21
Medlem
ArgusOnes avatar
Blomkålsgratäng?

https://www.ica.se/recept/blomkal/gratang/

Kör vegetariskt bacon eller korv.
Citera
2020-01-05, 19:42
Medlem
StrutenDenOtroligas avatar
Gör en vanlig, och mycket god, potatisgratäng...

Du behöver inte ens ett recept...

Smörj en ugnssäker form med olja eller smör, (helst smör, blir allra godast,) och skiva sedan potatis, kanske 6-7 hg, i knappt halv-centimeter tjocka skivor, (ev kan du efter det koka dem i lätt saltat vatten 3-4 minuter bara) och sedan slå av kokvattnet, men du kan också använda dem helt råa, och så hackar du en ganska stor gul lök i ganska grova btar...

Varva allt i en ugnssäker form... Potatis underst och överst...
Några lager...
Potatis, lök, potatis, lök, potatis, lök och potatis igen, sist, blir nog bra så ungefär...

Salt och peppar mellan varje lager... Kanske en halv tesked salt på varje lager, lite knappt, och några varv med både vit-och svartpeppar-kvarnen eller ströa lite lätt från en kryddburk eller kryddpåse...

Sist slår du över 3 dl grädde... Vispgrädde..
Minns inte exakt fettprocent...
Men ta den det står vispgrädde på i mejerihyllan...

Klicka sedan på några smörklickar över...
6 - 7, jämnt fördelat...

Sedan kan man ta lite både riven och och ströbröd över men inte nödvändigt..
225 grader ugnsvärme i kanske 40-50 minuter...

Men, TITTA i ugnen efter kanske halva tiden, och efter den tiden, lite då och då...

Det ska inte bli bränt, eller rinna över kanterna...
Lägg över lite aluminiumfolie mot slutet av gräddningen i ugnen om potatisgratängen verkar vilja brännas vid...
Och/eller sänk värmen lite..
Till 200, kanske..

Och om det rinner lite över kanterna så har du fyllt formen lite för högt upp...
Då vet du till nästa gång att lite mindre mängd potatis, lök och grädde i formen, eller en lite större form... Lämna minst 2 cm kvar upp till kanten från början innan in i ugnen...
Det 'bubblar upp' en del...

Smaklig måltid...
Jag lovar..
Det blir gott med något vegetariskt till..
Korv, köttbullar, det finns mycket i frysdisken...
Eller bara en vanlig sallad med salladsblad, gurka och tomat..

Något gott att dricka till...
Valfritt...

Godare gratäng än så här finns knappast...
Citera
2020-01-05, 19:45
Medlem
StrutenDenOtroligas avatar
Riven ost, ska det stå där i min beskrivning...

Ordet OST föll tyvärr bort...
Citera
2020-01-05, 22:03
Bannlyst
Det går alldeles utmärkt med böngratäng som ett miljöpartistiskt alternativ.

Det blir helt okej.

Kanske inte som bättre bjudmat om man bjuder in gäster men det är en annan fråga!
Senast redigerad av SmedAnders 2020-01-05 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in