2020-01-12, 20:34
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Nja. Kristendomen uppkom ju inom romarväldet (och i ett område som redan hade en lång tradition av hellenistisk påverkan). Att Palestina/Israel idag räknas till Asien är en annan sak!
Förvisso, men på den tiden är det rimligare att tala om Medelhavet än Europa/Asien. Egypten var ju kulturellt närmare Rom och Aten än vad Skandinavien var.
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och på den tiden var Asien bara nuvarande Turkiet eller det s.k. Mindre Asien.

Paulus kom i och för sig från Tarsus i den sydöstra delen av detta land.
Nja. Perserna skulle nog säga emot.
Citera
2020-01-12, 21:20
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Nja. Perserna skulle nog säga emot.
Säga emot vad?
Citera
2020-01-12, 21:21
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Säga emot vad?
Att endast det hellenska Asien "räknades".
Citera
2020-01-12, 21:46
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Att endast det hellenska Asien "räknades".
Kallade perserna sig själva asiater då?
Citera
2020-01-13, 01:36
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Kallade perserna sig själva asiater då?
Det vet jag inte. Men de bodde ju i Asia Major (som jag förstått begreppet) och såg den romerska världen som barbarisk, något att inte räkna med.

Mindre Asien var ju just mindre, även ur hellenernas och romarnas synvinkel. Vad Större Asien var för något mer exakt visste man kanske inte så noga, men dess existens kände man såklart till. I tråden har ju redan nämnts antikens sidenväg och Alexanders östliga fälttåg.
Citera
2020-01-13, 11:32
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det vet jag inte. Men de bodde ju i Asia Major (som jag förstått begreppet) och såg den romerska världen som barbarisk, något att inte räkna med.

Mindre Asien var ju just mindre, även ur hellenernas och romarnas synvinkel. Vad Större Asien var för något mer exakt visste man kanske inte så noga, men dess existens kände man såklart till. I tråden har ju redan nämnts antikens sidenväg och Alexanders östliga fälttåg.
Men det verkar som att det dröjde länge innan mer än bara nuvarande Turkiet (Anatolien) kallades för Asien.
Citera
2020-01-13, 13:32
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Men det verkar som att det dröjde länge innan mer än bara nuvarande Turkiet (Anatolien) kallades för Asien.
Så kan det säkert vara.
Citera
2020-01-14, 11:12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Religionshistoria är visserligen inte mitt gebit och det var runt tio år sen jag läste om det här, i en stencil av vad jag förmodar var en förenklad läroboksversion. Med det sagt, så tror jag ändå inte att jag blandat ihop det (åtminstone inte med det du anför), för texten handlade om tiden kring vår tideräknings början, innan islam och då kristendomen knappt nått Sydeuropa. Buddhismen (en annan munkreligion) är ju äldre än kristendomen. Kristna och buddhistiska missionärer och andra for ju runt i bortre Mellanöstern/Indien och hade sig i den smältdegel som den regionen ju var och att de helt oberoende av varandra skulle komma på exakt samma idé är ju en befängd tanke. Sen om de kristna var rena copycats eller om både de och buddhisterna influerades av samma tidsanda/idéer från tredje part låter jag vara osagt. Men munkar, som ju inte omnämns i bibeln, kom ju av en orsak, de manifesteras inte helt plötsligt ur tomma intet.

För mig ligger det nära till hands att jämföra med hur det på 1700-talet blev på modet med hemliga ordenssällskap. "Vi är ju religiösa! Vi måste ha egna munkar och nunnor, precis som de andra!"
Tänk mu på att också de gamla romarna hade sina egna "hemliga sällskap," "mysteriekulter" osv.
Det var alltså inte direkt något man aldrig hört talas om.

Förutom dessa så fanns det även "visdomslärare" i omlopp i storstäderna på den tiden, som Jerusalem och Rom, Bysans osv, som hade kommit från halva den då kända världen.
Ända så längt borta som yogis från Indien (och då såklart säkert även buddhister), men det fanns även Druider från Gallien och Britannien (Frankrike, Spanien och Storbritannien/Irland alltså), och säkert från Germanien också (Tyskland).

Folk flyttade på sig även då, och särskilt hamnstäder och andra knutpunkter för handel osv frekventerades ju ivrigt av allehanda äventyrare och lycksökare.
Dåtidens Israel hade tex täta handelsförbindelser med så avlägsna ställen som England.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in