2006-03-20, 23:43
Medlem
zizacons avatar
Har funderat lite på sångröst och musikalitet. Det verkar inte alltid självklart att detta alltid hänger ihop, att man kan sjunga bara för att man är musikalisk...eller kan man det förutsatt att man övar lite?

Sen är det lite lustigt, jag tittade preics lite på amerikanska idol, och vissa som ändå enligt min åsikt sjöng någorlunda blev utskrattade. Visserligen amerikansk tv men ändå.
Dessutom finns det ett helt drös artister som har ganska "speciella" röster, men ändå låter bra..fast lite småfalskt på ett bra sätt. Exempelivs Dylan, Hendrix en hel del rocksångare osv. Det bör väl ändå klassas som en bra röst, om det låter bra men annorlunda..det här är dessutom väldigt tydliga exempel på musikaliska personer utan naturliga "bra röster" i rent traditionell bemärkelse.

Sist, vem tycker du har eller har haft den absolut bästa rösten genom tiderna?
Citera
2006-03-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Har funderat lite på sångröst och musikalitet. Det verkar inte alltid självklart att detta alltid hänger ihop, att man kan sjunga bara för att man är musikalisk...eller kan man det förutsatt att man övar lite?

Sen är det lite lustigt, jag tittade preics lite på amerikanska idol, och vissa som ändå enligt min åsikt sjöng någorlunda blev utskrattade. Visserligen amerikansk tv men ändå.
Dessutom finns det ett helt drös artister som har ganska "speciella" röster, men ändå låter bra..fast lite småfalskt på ett bra sätt. Exempelivs Dylan, Hendrix en hel del rocksångare osv. Det bör väl ändå klassas som en bra röst, om det låter bra men annorlunda..det här är dessutom väldigt tydliga exempel på musikaliska personer utan naturliga "bra röster" i rent traditionell bemärkelse.

Sist, vem tycker du har eller har haft den absolut bästa rösten genom tiderna?

Får nog säga Axl Rose, Gn'R.
Något unikt och asskönt !
Citera
2006-03-21, 00:57
Medlem
Du har en redig poäng. Jag brukar själv säga att t.ex. Thåström har en jävligt bra röst, men rent tekniskt (tonomfång och dylikt) är han nog inte speciellt duktig alls.. Men den är bara bra helt enkelt. Ungefär som punkmusik.
Citera
2006-03-21, 01:35
Bannlyst
David Coverdale!

btw Axl har ingen röst kvar, låter som en pundare
Citera
2006-03-21, 01:39
Medlem
Rent tekniskt sett tror jag Freddie Mercury är totalt oslagbar. (Var, om du vill)

Annars så är min top 3:
Axl Rose
Janis Joplin
Freddie Mercury

Alla 3 med sjukt grymma röster
Citera
2006-03-21, 01:41
Medlem
zizacons avatar
personligen måste jag trots många häftiga lite speciella röster ändå säga att den typ som jag betraktar som bäst är en väldigt stark röst..alltså med ett oerhört tryck. Exempelvis Carola har ett bra tryck i sin röst tycker jag, men hon har givetvis inte världshistoriens bästa röst. Jag vet att jag brukar tycka att den typen av röst brukar vara väldigt bra.
Citera
2006-03-21, 01:44
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drulovic
David Coverdale!

btw Axl har ingen röst kvar, låter som en pundare
Tack, trodde jag var ensam om att tycka att han låter som en stucken gris. Fast jag har aldrig gillat hans nasala gnällanden någonsin så...

Får väl dra till med Layne Staley (AIC) som bra egensinning röst. Knappast den bästa men väl värd att omnämnas.
Citera
2006-03-21, 01:53
Medlem
Tom Waits bör väl nämnas i alla trådar om sångröst. Uppenbarligen musikalisk så det räcker. Men han låter ju som han käkat glas och taggtråd och sköljt ner med whisky och bensin i 50 år.
Citera
2006-03-21, 02:26
Medlem
Nemesis1s avatar
Vet att alla kommer att hata mig för detta, men jag tycker att Blaze Bayley har en fantastiskt bra sångröst... Axl Rose håller jag annars med om, han är också väldigt bra... Sen så gillar jag Dave Mustaines röst också... Och en massa andra, men att nämna tre får räcka, även om jag kanske skulle ha nämnt tre andra om jag skrev detta inlägg vid något annat tillfälle...
Citera
2006-03-21, 03:00
Avslutad
Björk
Citera
2006-03-21, 06:32
Medlem
toxicitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Sen så gillar jag Dave Mustaines röst också... nämnt tre

håller med,tycker mustaine sjunger riktigt bra,dock har alltid undrat hur han kan låta så olik från låt till låt??

ta tex hangar 18 och tornado of souls från rust in piece,det låter enlig mig som 2 helt olika sångare?
Citera
2006-03-21, 17:54
Medlem
rashbans avatar
Det finns väl hela horder av folk som lyckats inom musikbranschen utan att ha sådär överjäkligt bra sångröst. Eric Clapton, Ozzy Osbourne, Madonna och Mark Knopfler t.ex, verkar ju hyfsat musikaliska och framgångsrika inom musikvärlden utan att ha särdeles bra sångröster. Bruce Springsteen har väl inte heller speciellt bra sångröst i traditionell betydelse men det funkar ju perfekt med låtarna han skriver.

Det finns ju å andra sidan horder av folk som sjunger riktigt bra också, typ Marvin Gaye, Art Garfunkel, Roger Daltrey, Jeff Buckley, Ian Gillan, Paul McCartney, Carl Wilson m.fl, men ska jag peka ut en favorit så blir det nog Freddie Mercury.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in