2020-01-04, 11:38
Bannlyst
Tja, jag har undrat på om jag har adhd under ett tag. Det började med att jag på fotbollsträningar ofta börja tänka på annat när det var någon tränare som förklara vad vi skulle göra och jag behövde alltid fråga om en förklaring igen. Det är som en film ni vet när någon i filmen börjar tänka på annat och sedan väcks ur sina tankar. Så jag sökte på det och leta lite och så kom det upp en text om adhd och add. Jag börja läsa och kände igen mig mycket i add. Jag är jävligt glömsk alltid varit sen jag var liten. Jag glömmer bort koden på min mobil och tappar bort mitt bankkort två gånger på en månad en gång. När jag läser ibland måste jag läsa om ett stycke 2-3 gngr för jag börjar tänka på annat och glömmer vad jag läst. Kan nästan aldrig göra skolarbetet i skolan utan jobbar mycket bättre hemma dock gör jag aldrig arbetet för jag börjar nästan aldrig. Dom gånger jag börjar så kan jag sitta och bara stirra i min väg i 3 min och tänka på annat och sen börja hålla på med mobilen. Det var några exempel. Det som får mig att inte veta om det möjligen är adhd eller add är att jag sen jag var liten aldrig kunnat sitta still vid matbordet inte nu när jag är 15 heller. Jag kan inte ligga stilla i soffan jag ligger alltid oskönt eller ställer mig på huvudet eller gör någonting. På teater eller när vi kollar någon tråkig film kan jag ej sitta stilla känns som det kliar i benen. Jag kände mest igen mig i add det som får mig att tveka på add är att jag är inte tillbakadragen på något sätt inte överdrivet social men inte som att jag inte pratar mycket med andra. Är det någon som kan hjälpa mig.
Senast redigerad av Lelld 2020-01-04 kl. 11:42.
Citera
2020-01-04, 11:49
Avstängd
makduis avatar
Låter som add.. Har själv det.
Citera
2020-01-04, 12:31
Bannlyst
Det är vanligt att ha både adhd och Add
Citera
2020-01-04, 14:22
Medlem
Pallestroms avatar
Kontakta bup för utredning
Citera
2020-01-04, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Låter som add.. Har själv det.

Som jag skrev i texten så känner jag inte att jag ej är social utan skulle säga att jag är som dom flesta andra och har normalt med kompisar. Är det något du känner att du har svårt med alltså den sociala biten?
Citera
2020-01-04, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aanal1
Det är vanligt att ha både adhd och Add

Så det kan vara blandat man kan ha en del symptomer från adhd och en del från add?
Citera
2020-01-05, 00:06
Medlem
Vissa personer är såhär helt naturligt. Vad ska du tjäna på en diagnos ens? Bli torsk på amfetamin livet ut?
De flesta skulle få adhd av att läsa din text förövrigt.
Har du sömnproblem? Vaknar du utvilad? Sömnproblem kan ge adhd symptom.
Citera
2020-01-05, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Vissa personer är såhär helt naturligt. Vad ska du tjäna på en diagnos ens? Bli torsk på amfetamin livet ut?
De flesta skulle få adhd av att läsa din text förövrigt.
Har du sömnproblem? Vaknar du utvilad? Sömnproblem kan ge adhd symptom.

Sover jättebra. Problemet är skolan. Anledningen till diagnosen är att då kan man få hjälp lättare. Jag jobbar knappt på lektioner då jag inte kan koncentrera mig.
Citera
2020-01-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelld
Sover jättebra. Problemet är skolan. Anledningen till diagnosen är att då kan man få hjälp lättare. Jag jobbar knappt på lektioner då jag inte kan koncentrera mig.

Känns rent spontant som att det är disciplin du behöver.
Citera
2020-01-05, 19:28
Bannlyst
Citat:
Känns rent spontant som att det är disciplin du behöver.

Fattar vad du menar men med en del grejer kan jag ju inte styra. T.ex när jag läser eller lyssnar på någon instruktion så börjar jag tänka på annat det är inte meningen men det går ej att hindra. Glömsk har jag alltid varit och att jag har svårt att sitta stilla är inget jag kan ändra på heller. Dessutom tränar jag flera gånger i veckan så det handlar ej om att jag rör mig för lite. Många har lätt för att skriva och så i skolan men det har aldrig funkat för mig.
Citera
2020-01-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelld
Fattar vad du menar men med en del grejer kan jag ju inte styra. T.ex när jag läser eller lyssnar på någon instruktion så börjar jag tänka på annat det är inte meningen men det går ej att hindra. Glömsk har jag alltid varit och att jag har svårt att sitta stilla är inget jag kan ändra på heller. Dessutom tränar jag flera gånger i veckan så det handlar ej om att jag rör mig för lite. Många har lätt för att skriva och så i skolan men det har aldrig funkat för mig.

Äter du några mediciner? Jag har själv adhd och blev sån där på ssri. Kunde inte hänga med alls i konversationer och föreläsningar.
Annars gäller det att tvinga sig till att fokusera. Välj gärna saker du tycker är roliga.
Jag brydde mig inte ett skit om lektioner och föreläsningar i skolan. Jag pluggade hemma isrället på mitt eget sätt och fick bra betyg.
Centralstimulantia kan troligtvis göra dig mer skärpt men man blir personlighetsförändrad och blir en slav till drogen till slut. Och en helvetes massa biverkningar.
Kön för adhd utredning är på 2-7 år så sätt fart om du vill ha diagnos.
Citera
2020-01-06, 03:04
Bannlyst
Citat:
Äter du några mediciner? Jag har själv adhd och blev sån där på ssri. Kunde inte hänga med alls i konversationer och föreläsningar.
Annars gäller det att tvinga sig till att fokusera. Välj gärna saker du tycker är roliga.
Jag brydde mig inte ett skit om lektioner och föreläsningar i skolan. Jag pluggade hemma isrället på mitt eget sätt och fick bra betyg.
Centralstimulantia kan troligtvis göra dig mer skärpt men man blir personlighetsförändrad och blir en slav till drogen till slut. Och en helvetes massa biverkningar.
Kön för adhd utredning är på 2-7 år så sätt fart om du vill ha diagnos.

Käkar inga mediciner. Jävla lång väntetid hur kan det vara så lång kö. Tack för svar iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in