2020-01-03, 16:55
Medlem
Jag är lite nyfiken:

Hur vet man om en sten/metallklump, är en meteorit eller inte? Dvs hur definieras en meteroit?

Vad säger lagen i Sverige och Europa om att sälja, köpa, äga/inneha, och överlåta meteoriter?

Vad brukar dom gå för prismässigt?
Citera
2020-01-03, 17:24
Medlem
KansasCityFagots avatar
Allemansrätten gäller inte för att gräva och plocka meteoriter. Du måste ha markägarens tillstånd. Hur noga detta efterlevs kan du kanske räkna ut själv. I Lappland finns det exakt noll meteoritinsamlingsövervakningstjänstemän. Ta chansen om du vill. I värsta fall riskerar du väl en utskällning.

Stora järnmeteoriter, i storlek som en Big Mac, såldes för runt en tusenlapp på en julmarknad jag besökte för några år sedan. De kom från någon av nedslagen i Lappland, jag har glömt vad platsen kallas. Du ska alltså åka till Lappland, hitta meteoriterna, gräva upp dem, släpa hem dem och sälja dem för skitpengar. Sedan har du hundratals konkurrenter på eBay i Europa, Australien och USA också.

Slå upp "meteorit" på Wikipedia så får du information om olika sorters meteoriter.
Citera
2020-01-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Allemansrätten gäller inte för att gräva och plocka meteoriter. Du måste ha markägarens tillstånd. Hur noga detta efterlevs kan du kanske räkna ut själv. I Lappland finns det exakt noll meteoritinsamlingsövervakningstjänstemän. Ta chansen om du vill. I värsta fall riskerar du väl en utskällning.

Stora järnmeteoriter, i storlek som en Big Mac, såldes för runt en tusenlapp på en julmarknad jag besökte för några år sedan. De kom från någon av nedslagen i Lappland, jag har glömt vad platsen kallas. Du ska alltså åka till Lappland, hitta meteoriterna, gräva upp dem, släpa hem dem och sälja dem för skitpengar. Sedan har du hundratals konkurrenter på eBay i Europa, Australien och USA också.

Slå upp "meteorit" på Wikipedia så får du information om olika sorters meteoriter.

Ok. Jag är bara nyfiken varför vissa går för en tusenlapp, och vissa (storleken av en näve) för 40 tusen?
Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=t96zpW623w0
Citera
2020-01-03, 19:31
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Ok. Jag är bara nyfiken varför vissa går för en tusenlapp, och vissa (storleken av en näve) för 40 tusen?
Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=t96zpW623w0
"Går för" och verkligen säljs för är två olika saker. En möjlighet är att meteoriter från berömda nedslagsplatser kan vara mer värda. Det kan också bero på att de har olika ålder, sammansättning eller ursprung. Priserna verkar ligga mellan 5 kronor och 10.000 kronor grammet för stenmeteoriter, och att hitta sådana är mycket svårt i Sverige där istiden malde ner dem i marken, jämfört med i en stenöken där miljoner år gamla meteoriter ligger öppet. Järnmeteoriter kan man hitta med en metalldetektor, och därför är järnmeteoriter mycket vanligare på marknaden.

Om du hittar en stenmeteorit med fossil från en utomjording kan jag dock garantera dig att du aldrig behöver jobba en dag till i ditt liv om du säljer den.
Citera
2020-01-03, 19:36
Medlem
Citat:
"Går för" och verkligen säljs för är två olika saker. En möjlighet är att meteoriter från berömda nedslagsplatser kan vara mer värda. Det kan också bero på att de har olika ålder, sammansättning eller ursprung. Priserna verkar ligga mellan 5 kronor och 10.000 kronor grammet för stenmeteoriter, och att hitta sådana är mycket svårt i Sverige där istiden malde ner dem i marken, jämfört med i en stenöken där miljoner år gamla meteoriter ligger öppet. Järnmeteoriter kan man hitta med en metalldetektor, och därför är järnmeteoriter mycket vanligare på marknaden.

Om du hittar en stenmeteorit med fossil från en utomjording kan jag dock garantera dig att du aldrig behöver jobba en dag till i ditt liv om du säljer den.

Fossil från en utomjording? Har man någonsin hittat det?

Jag är fortfarande lite nyfiken på hur man egentligen avgör / ser på, vad en meteorit är? Varken sten eller metall går väl att C14-datera?
Citera
2020-01-03, 19:56
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Fossil från en utomjording? Har man någonsin hittat det?

Jag är fortfarande lite nyfiken på hur man egentligen avgör / ser på, vad en meteorit är? Varken sten eller metall går väl att C14-datera?
Man har hittat en meteorit i Antarktis som man misstänkte innehöll fossil från bakterier, men det visade sig inte stämma. Någon meteorit med lårben eller kranium från utomjordingar har man dock inte hittat (än).

Alla naturligt förekommande järnklumpar av rent järn du hittar är meteoriter. Allt annat naturligt förekommande jordiskt järn är antingen järnoxid eller järnsulfid (rost) eller myrmalm (som kan likna järnmeteoriter). Järnmeteoriter har också en speciell kristallstruktur som ses när man sågar och slipar meteoriten och innehåller dessutom nickel och är magnetiska.

Om du åker till Antarktis eller Arktis och hittar en sten på isen kan du vara ganska säker på att det är en meteorit.

Om det är en meteorit eller ej får man lära sig. Kolla upp "Mr. Meteorite" på YouTube eller någon av alla de sidor på nätet som beskriver hur man hittar meteoriter och hur man känner igen dem. Järnmeteoriter är ingen konst att känna igen om man sett några bilder på dem och tricken för att bekräfta att det är meteoriter.

Glöm inte att lägga upp bilder på alla meteoriter du hittar i tråden.
Citera
2020-01-04, 00:44
Medlem
Fris avatar
5% av alla meteoriter på Jorden kommer från kollisionen som bilade Rheasilvia-kratern på asteroidbältets näst största asteroid Vesta. En annan mycket mindre asteroid tros vara ursprunget för en annan rätt stor andel av alla meteoriter. Såna är förmodligen mindre värdefulla än andra. Meteoriter som slagits loss från Mars eller Månen är däremot värdefulla. Och den första meteoriten från Venus vore något som NASA skulle betala en miljard kronor för så de slipper bygga ett multi-billion mission för att försöka hämta från Venus besvärliga yta om några årtionden.
Citat:
Allemansrätten gäller inte för att gräva och plocka meteoriter. Du måste ha markägarens tillstånd.
Jag läser på Naturvårdsverkets hemsida (så extremt låg trovärdighet och kompetensnivå, alla myndigheter leds ju av helt omeriterade politruker som bara bedriver fanatisk politisk propaganda och annan avsiktlig desinformation):
Citat:
I lagen finns sten med bland sådant som inte är tillåtet att ta med sig utan markägarens medgivande. Att plocka med sig enstaka mindre stenar från naturen, kan ändå knappast räknas som brottsligt.

Enligt en på senare tid ifrågasatt men länge vedertagen teori så kommer allt vatten från kometer. Och det kan ju inte vara olagligt att ta med sig vatten, t.ex. i en död kvist på marken, enligt allemansrätten.
Citera
2020-01-06, 15:27
Medlem
I Lappland plockas det en del meteoriter och man kan ganska lätt få tillstånd av skogsbolagen. De delar ut ett 50-tal tillstånd varje år. - I Sverige är vi som vi alla vet även utvecklingsstörda så det är specialtillstånd från de kloka och visa allvetande myndigheterna som gäller om du vill använda metalldetektor.

Meteoriter innehåller vanligvis mycket järn. Därför hittar man man dem mest i tex öknar och arktiska områden med permafrost osv där de inte rostat bort. En meteorite kan ligga i 10 000-tals år i öknar innan nån ramlar på dem. I Kaaban som Muhammedanerna dyrkar i Mekka så är det heligaste några stenar i en slags silverfitta i ena hörnet och det är meteoriter. Förislamiska araber dyrkade meteoriter som föll ner på jorden och ansåg att det var gåvor från gudarna. De förbjudna "satansverserna" i koranen talar om Allahs döttrar som sänder järn ner till jorden.

Silverfittan med "the black stone" (meteoriten) från Allahs döttrar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Stone

Meteorite men i Lappland. Kul avsnitt. De hittar en hel del meteorite.
https://www.youtube.com/watch?v=YpGUceuOqiE

https://www.youtube.com/watch?v=ZaMXyYKFgtw
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-01-06 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in