Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-04, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag säger inte att de faktiskt kommer att blockera Hormuzsundet eller Röda havet. Frågan om Röda havet uppkom för övrigt enkom genom en förväxling här i tråden av Röda havet och Persiska viken.

Iran skulle dock, om de ville, kunna blockera Hormuzsundet för att störa oljehandeln och genom det utöva påtryckningar mot andra länder. Att kontrollera sjöfarten in och ut från Persiska viken är trots allt en möjlig strategi och en "blockad" innebär inte för den delen att man "blockerar" allt.

Om man från Irans sida exempelvis anser att andra länder runt Persiska viken närmar sig USA och dess allierade för mycket skulle man, åtminstone teoretiskt, kunna påverka dessa länders ekonomi negativt genom en blockad.

Det kan man såklart göra, Iran har möjligheterna.

Man kommer dock reta upp resten av världen främst och tålamodet med Irans snart konkursmässiga regim kan ta slut väldigt fort.

Det kan iofs bli så eftersom regimen inte bryr sig om befolkning dör i svält, sålänge det blir sevruga och guld en masse till prästerskapet, mullor och sk politiker.
Citera
2020-01-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det är rätt mycket, men om du tänker så här: Varför ska US bomba mellanöstern, vet du det?
Varför tror du att det finns terrorister?

Puffa om din kudde och tro att det är rätt att föra krig så länge du inte förstår varför?

Det finns ingen anledning för US att bomba Mellanöstern och att man tidigare gjort det försvarar jag inte. Jag tycker tvärtom att USA inte borde lägga sig i MÖ affärer. Lika lite ska Iran lägga sig i Irak, Syrien och Libanon. Skulle jag dock bli ockuperad väljer jag USA framför Iran alla dagar i veckan, och det skulle du också göraz
Citera
2020-01-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Som tidigare skrivits Ny luft attack i Bagdad minst 6 döda! Live: https://www.youtube.com/watch?v=Uy6mMHwLvDw&feature=youtu.be

Ska vara några höjdare igen från PMF!

Detta kan inte klassas som något annat än en krigsförklaring från Trump och USA. Komiskt nog spred Trump innan Obamas sista val att han skulle starta ett krig mot Iran för att vissa hur "tuff han är" samt att det tydligen skulle öka Obamas stöd inför kommande valet. Visade sig vara Trump som kör med den taktiken.
Citera
2020-01-04, 01:09
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Detta kan inte klassas som något annat än en krigsförklaring från Trump och USA. Komiskt nog spred Trump innan Obamas sista val att han skulle starta ett krig mot Iran för att vissa hur "tuff han är" samt att det tydligen skulle öka Obamas stöd inför kommande valet. Visade sig vara Trump som kör med den taktiken.
Nu hävdas det enligt Twitter att 6 medics dött och 2 ambulanser förstörts i attacken, naturligtvis obekräftat!
Citera
2020-01-04, 01:11
Medlem
Dumdrygs avatar
A fresh US air raid has targeted a commander of Iraq's Hashd al-Shaabi paramilitary forces, state television reported early on Saturday, a day after an American drone attack killed top Iranian general Qassem Soleimani.
The channel said the attack took place north of the Iraqi capital Baghdad but did not name the targeted figure.
The Associated Press news agency reported that at least five people were killed.

https://www.aljazeera.com/news/2020/01/air-raid-targets-hashd-commander-iraq-state-tv-200103233605393.html
Citera
2020-01-04, 01:14
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
A fresh US air raid has targeted a commander of Iraq's Hashd al-Shaabi paramilitary forces, state television reported early on Saturday, a day after an American drone attack killed top Iranian general Qassem Soleimani.
The channel said the attack took place north of the Iraqi capital Baghdad but did not name the targeted figure.
The Associated Press news agency reported that at least five people were killed.

https://www.aljazeera.com/news/2020/01/air-raid-targets-hashd-commander-iraq-state-tv-200103233605393.html

Hashd al-Shaabi is also known as the Popular Mobilisation Force (PMF), which is an umbrella of Iraqi militias under the Iraqi military.
Citera
2020-01-04, 01:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Nu hävdas det enligt Twitter att 6 medics dött och 2 ambulanser förstörts i attacken, naturligtvis obekräftat!

Det är inte särskilt troligt. Snarare sex beväpnade islamistiska shia milismän och två stridsfordon.
Citera
2020-01-04, 01:20
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det är inte särskilt troligt. Snarare sex beväpnade islamistiska shia milismän och två stridsfordon.
Jag bara refererar ifrån https://www.youtube.com/watch?v=Uy6mMHwLvDw&feature=youtu.be
Är tyvärr bannad från Twitter själv
Citera
2020-01-04, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns ingen anledning för US att bomba Mellanöstern och att man tidigare gjort det försvarar jag inte. Jag tycker tvärtom att USA inte borde lägga sig i MÖ affärer. Lika lite ska Iran lägga sig i Irak, Syrien och Libanon. Skulle jag dock bli ockuperad väljer jag USA framför Iran alla dagar i veckan, och det skulle du också göraz

Varför ska just Mellanöstern affärer vara off limits? Mullornas playground får inte störas?

Bättre att som svenska utrikesministrar bjuda in diktatorer på saft?

Hoppas verkligen att detta är startskottet till att Irans regim kommer till förhandlingsbordet.
Citera
2020-01-04, 01:21
Medlem
-DaRude-s avatar
Det svensk-nationalistiska Nordfront kommenterar attacken:

https://www.nordfront.se/iran-utlovar-gruvlig-hamnd-efter-sionistiskt-mord-pa-nationalhjalten-soleimani.smr

https://www.nordfront.se/qassem-soleimani-en-modern-martyr-i-undergangskriget-mot-globalismen.smr

Citat:
Soleimani var inte bara ett militärt geni, ledare för det iranska revolutionsgardets specialstyrka Quds, som sysslar med både militär underrättelseverksamhet och operationer bakom fiendens linjer. Han var också fundamental i att besegra Islamiska staten, då han hjälpte både Syriens och Iraks regeringar att slutgiltigt jaga ut IS från alla deras territorier i respektive land.

I Iran, men också bland shiamuslimer i andra närliggande länder, ses han i princip som en modern rockstjärna. Som Nordfront tidigare rapporterade beskrev CIA-analytikern Kenneth Pollack Soleimani med orden ”För Mellanösterns shiamuslimer är han James Bond, Erwin Rommel och Lady Gaga sammanslaget”, i samband med att Times skulle lista 2017 års mest inflytelserika personer i hela världen.

Och:

Citat:
Att USA och Donald Trump velat dra i handbromsen för Mossad kan förmodligen förklaras med att man inte ville skapa en martyr hos fienden. Det är dock precis det man har lyckats med denna gång, då Soleimani inte bara kommer att ses som en hjälte och martyr bland shiamuslimer utan alla antisionistiska och antiglobalistiska krafter världen över.
Senast redigerad av -DaRude- 2020-01-04 kl. 01:25.
Citera
2020-01-04, 01:23
Medlem
Tryckallan74s avatar
Nu säger Irans ambassadör i UN att dödandet av Qasem Soleimani är en krigshandling!
Citera
2020-01-04, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Nä, det är undergivna dårar som du som har lett oss till situationen vi är i idag.

Jag är en man.

Din kropp kanske är en mans, men ditt intellekt är uppenbarligen ett barns. Iran satsar ungefär 200 miljarder per år på sin försvarsbudget. När USA invaderade Irak 2003 låg Iraks försvarsbudget på ca 6 miljarder, och dessa gick till att bara försöka upprätthålla stridsvagnar och flygplan som redan var 30 år gamla. Iran och Irak går inte att jämföra ur den aspekten. Iran har t.ex. nästan 2000 fordon som kan skicka kryssningsmissiler (30 till 200 mil). USA är överlägsna militärt, men invasion är knappast möjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in