2020-01-03, 20:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Säg aldrig aldrig, Iran hatar redan USA mer än något annat land förutom möjligtvis Nordkorea. Nu har man dessutom tagit ur en av deras mäktigaste generaler ur ekvationen vilket onekligen varit en viktig tillgång för Iran. Man ska inte utesluta att Iran handlar irrationellt i en sådan situation. Kan utlösa en grim trigger situation för den som är bekant med spelteori.

Nä det kommer aldrig att hända, den där resan till oskulderna har ledarna räknat ut att det fungerar på självmordsbombare osv men när det kommer till verkligheten är de lika rädda att dö som du och jag.
Citera
2020-01-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ok så Kina kan vi utesluta då.

Kina har fullt upp med Hong Kong. Kina lär nog akta sig att lägga sig i, med risk om de gjorde det, att USA lägger sig i Hong Kong!
Citera
2020-01-03, 20:17
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nä det kommer aldrig att hända, den där resan till oskulderna har ledarna räknat ut att det fungerar på självmordsbombare osv men när det kommer till verkligheten är de lika rädda att dö som du och jag.

Det har inget med oskulder och göra. Det har med strukturen på deras styre att göra och militärens makt. Denna personen var omtyckt på hemmaplan. Säger bara att det kan fodra Iran att handla irrationellt.
Citera
2020-01-03, 20:17
Avstängd
Dumdrygs avatar
Det ligger en hund begraven här. Hur kunde demonstranterna komma in på ambassadområdet??
Citera
2020-01-03, 20:19
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Det har inget med oskulder och göra. Det har med strukturen på deras styre att göra och militärens makt. Denna personen var omtyckt på hemmaplan. Säger bara att det kan fodra Iran att handla irrationellt.

Har CNN påslaget på min TV. Deras MÖ-korre verkar iaf inte dela den uppfattningen. Han trodde att Iran inte kommer att göra något drastiskt, utan taktiskt kommer att välja ett värdigt svar.
Citera
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaldera
Kina har fullt upp med Hong Kong. Kina lär nog akta sig att lägga sig i, med risk om de gjorde det, att USA lägger sig i Hong Kong!

USA kan inte göra ett skit i Hong Kong förutom att suga kinesisk kuk. Skulle terrorstaten USA försöka med något i Kina så kommer kineserna rasera hela den amerikanska ekonomin.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Med tanke på att regimen mördade över 200 demonstranter härom månaden så finns det mycket som tyder på att dom inte vill det. Hört talas om hijabupproret osv?

Människor vill ha frihet och välstånd, den iranska regimen erbjuder ingetdera.

Förutom Irans proxykrigande och terrorism är detta en av de stora anledningarna till varför Trump vill trycka år Iran med tex sanktioner. Eftersom det är en regim som vägrar släppa sitt järngrepp och reformera landet blir befolkningen lidande. Och tro mig, dom lider.

Den stora ondskan här är regimen, det är bara dess följare som vill att den består. Inte vanliga iranier i befolkningen. Iran har varit ett bra land att leva i och kan bli det igen.
Så den vanlige iraniern har inge religiösa förtecken, han är bara en vanlig svensk men lite brunare hy..?
Kvinnor behöver inte gå i burka och döttrarna ska inte bli bortgifta före tolv års ålder. Folk som inte tillber Allah ska inte dö? Jamen då är det ju inga problem då...
Citera
2020-01-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
När förväntar du att det kommer att ske? Inom 12 timmar, 24 eller 48? Tänkte bara så jag kunde återkomma till dig vid den tidpunkten.

Veckor, månader. Detta är geopolitik och inte tvspel.

Som Qassem Suleimani dog pågrund av attacken på Saudi oljeledning för några månader sen. Detta var USA och Saudi hämnd för det.
Citera
2020-01-03, 20:25
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så den vanlige iraniern har inge religiösa förtecken, han är bara en vanlig svensk men lite brunare hy..?
Kvinnor behöver inte gå i burka och döttrarna ska inte bli bortgifta före tolv års ålder. Folk som inte tillber Allah ska inte dö? Jamen då är det ju inga problem då...
Iran är i praktiken en religiös diktatur. Genom de iranier jag känner så verkar det du nämner ha mycket litet stöd bland folket.
Citera
2020-01-03, 20:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag lärde känna en Iranier som arbetade på den svenska ambassaden när Shahen vart störtad och när Khomeini tog över, han beskrev det som att landet hade hoppat bakåt i tiden 100år.
Iran var tidigare väldigt öppet på många sätt, men är numera låst i en religion, en ledare och utan frihet.

Det gäller även många andra länder i regionen. Tunisien, Egypten, Irak, Iran, Libanon m.fl var alla långt mer moderna och utvecklade redan i början av 1900-talet än vad de är idag. Bildsöker man efter bilder från den tiden och de länderna så ser man det enkelt. 1970, ja ända tillbaka till 30 och 20-talet. Grundorsaken till det är det muslimska brödraskapet från Egypten.

Det är dock ingen orsak till att USA ska ha rätt att lönnmörda de som de för tillfället anser ska bort. De som besegrade Is har i själva verket indirekt skyddat Europa (och i denna skara inräknar jag inte USA som istället skapade terroristorganisationen). Suleimani var en av dem.
Citera
2020-01-03, 20:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Han skrev ju att han satt och vänta i briefing rummet, sen uppdaterade han mig efteråt.

I'm sure he did, och sen berättade militären för honom att Obama och Clinton har gett Iran kärnvapen samt pengar för att kunna utveckla dessa vidare, osv osv..

Hör du inte hur löjligt det låter?
Citera
2020-01-03, 20:27
Medlem
Trump vill inte ”Göra en Carter” och fega ur när ambassaden blivit attackerad. Iran kan inte låta sig isoleras av sanktioner som skulle lamslå landet - de skadar oerhört ändå- om de inte bröts med hjälp av Kina och Ryssland.

Någon bedömare tror att Iran kommer att använda kaos- vapnet där USA inte kanvända sin militära överlägsenhet utan tvingas slåss ibland civila. I Irak, mellan Iran USA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in