Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Det behöver man inte hangarfartygsstridsgrupper till. Inte heller atomubåtar.
Nej, det gör jag inte, det är du som inte förstår vad du läser i vanlig ordning.
Det finns inte sjöminor tillräckligt i hela världen för att minera ute på öppet hav, tiotals eller hundratals kilometer ifrån det iranska fastlandet, där hangarfartygen och dess stridsgrupper befinner sig i händelse av konflikt med Iran.
Som har noll reell påverkan på ett hangarfartyg. På sin höjd är det satt ur spel i några timmar, och det förutsätter att iranska klusterstridsspetsar överhuvudtaget finns och/eller är användbara i det scenario du fantiserat fram. Det är de inte.
Annars, nämn ett land som använder klusterbomber eller klusterstridsspetsar vid bekämpning av högsjömål, och vilka robotar det rör sig om.
Varsågod.
Nej det gör jag inte. Jag vet att det är ett problem däremot, ett enormt problem (förutsatt att iranierna har några robotar kvar när de har tänkt sig att använda dem förstås).
Ni tycks aldrig förstå att ni fantiserar om att genomföra något som inte ens världens andra största militärmakt varit säkra på att klara av, trots att de hade, och har, milsvitt större kompetens, materiel och förmågor än Iran.
Egentligen brukar jag inte längre svara dig, eftersom du tramsar i samma anda som IR5 och hans övriga polare, så det här får bli undantaget som bekräftar regeln.
Jag säger att USA inte har kapaciteten att skydda sina baser i ett krig mot Iran o tvingas lämna PG under en period. Fattar du inte? Det blir uppehåll med att hjälpa till med eskortera ut olja o sånt . Det är inte så att USA börjar nåt när man har sina styrkor i PG, de kommer bli slaktade direkt.
Du pratar alltså om fartyg och hangarfartyg utanför PG. Men du fattar ju inte att det betyder att USA måste dra ut allt från PG, allt. USA kommer inte få tillfället och komma in o etablera sig igen. De måste kriga på långa avstånd samtidigt som Iran tar över territorier i PG för att stänga ut USA.
En annan sak du inte fattar att sånt kan inte hända utan att Iran i förväg märker något. USA måste planera för sånt i förväg.
Så frågan är egentligen inte bara om Iran kan sänka hangarfartyg. Frågan är om Iran kan sänka fartygen på längre avstånd än PG. Men såna som du fattar inte en sak. Iran vinner kriget när US lämnar PG. För på det avståndet kan inte USA kriga mot så många fiender. Hela området kommer mobiliseras mot USA.
Så kan Iran döda hangarfartyget på längre avstånd. Ja efter en tid så kan Iran göra det. Stridsgruppen kan inte gömma sig hur länge som helst. Fattar du hur svårt det kommer vara att obemärkt hela tiden upprätta zoner?
Därför har Iran robotar med multipel ammunition och spetsar. De kan regna över en radie och skada elektroniken på fartygen. Du tror seriöst på superman o sånt. Hur ska USA konventionellt vinna ett sånt krig?
Det är därför USA lät bli att svara. Det är kanske första gången på 50-60 år som USA inte kunnat svara ett anfall.