2020-01-07, 15:30
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jag förstår och håller med dig i sak MEN man måste ha all information runt detta innan man skrika tjuvar, har du det? Jag har det inte så jag gissar att detta inte är svart eller vitt.

Här finns lite mer ingående fakta kring Mossadeq och händelserna runt nationalisering av oljeindustrin. Oljebolaget erbjöd en större del av vinsten och även tillslut att man skulle dela 50/50. Men man var inte nöjd med det och tog över hela skiten. England plockade då hem sin tekniska expertis och oljeutvinnegn stannade av helt. Det var inte så snyggt och städad.

In the 1949 election of the Majlis the one major issue was gaining more revenue from the petroleum companies operating in Iran, primarily the Anglo-Iranian Oil Company (AIOC). The members of the Majlis elected in 1949 sought to renegotiate the agreement with the AIOC. Another company, Persian Gulf Oil, had an agreement that called for equally sharing of profit with the government and the Majlis wanted the same arrangement with the AIOC. In 1950 AIOC offered an increased share of profits to the Iranian government but not the 50-50 sharing that the Majlis wanted. Mohammad Mossadeq gained the chairmanship of the committee of the Majlis that dealt with government-company agreements. This committee, under Mossadeq's leadership, rejected the AIOC offer. Later, in 1951, when the AIOC was willing to grant a 50-50 profit sharing Mossadeq's committee rejected that offer and opted for full nationalization of AIOC's properties. When the Prime Minister recommended against nationalization he was assassinated. The Majlis in March of 1951 enacted the legislation nationalizing the petroleum industry. Mossadeq and his National Front Party were politically dominant. The Shah was reluctant to appoint Mossadeq as the new Prime Minister but after public demonstrations he did so.

http://www.applet-magic.com/mossadeq.htm
Citera
2020-01-07, 15:32
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Du har ingen länk?

Här länk till Debka
Citera
2020-01-07, 15:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Dom dumma, djävla blattarna kan inte ens demonstrera mot en gemensam och ytterst välkänd fiende utan en massa dödsoffer. Hahhahaha, vad fasiken är det ned dessa avarter? Nu har tio ggr fler dött i demonstrations- och sorgetåg än vad som dog i USAs attack! Undrar iofs hur mången som varit ute på gator- och torg, samt på begravningen om de inte varit tvungna? För de flesta är väl knappas där frivilligt...?

Aallahua Akhbar!!!
Citera
2020-01-07, 15:43
Medlem
FlashyBears avatar
https://www.reuters.com/article/us-i...9b7e000192eb65
Israel tries to stand aside from U.S.-Iranian conflict
Citat:
Israel sought on Tuesday to stand aside from the conflict between its close ally the United States and Iran, and said it was unclear whether Tehran’s abandonment of uranium enrichment limits meant it was on a path toward a nuclear weapon.

The unusually muted Israeli comments on Iran, Israel’s arch-enemy, emerged after Prime Minister Benjamin Netanyahu’s security cabinet met on Monday amid concern over Iranian retaliation for the U.S. strike in Baghdad on Friday that killed Qassem Soleimani, Iran’s most celebrated military commander.

Asked on Israel Radio whether Iran was “on the way to an atomic bomb”, Energy Minister Yuval Steinitz, one of Netanyahu’s closest lieutenants and a member of the security cabinet, said: “It’s too early to say.”

Som sagt:
- ingen vill ha krig med Iran
- allra minst Israel och KSA som får ta smällen och som sett hur Trump behandlar sin s.k. allierade
Senast redigerad av FlashyBear 2020-01-07 kl. 15:50.
Citera
2020-01-07, 15:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
US trade deficit falls more than expected to hit lowest level since Trump took office

https://www.cnbc.com/2020/01/07/us-t...-estimate.html

Ekonomin lär inte bli ett problem för Trump
We are all safer now:

The Associated Press
@AP
BREAKING: US issues warning to ships across Mideast waterways of 'possibility of Iranian action against US maritime interests.'
The U.S. government is warning ships across Mideast waterways crucial to global energy supplies that there’s the “possibility of Iranian action against U.S. maritime interests” in the region.
https://twitter.com/AP/status/1214492351453941761?s=20

Lloyds hälsar och tackar! Ekonomin inte längre något problem.
Citera
2020-01-07, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här finns lite mer ingående fakta kring Mossadeq och händelserna runt nationalisering av oljeindustrin. Oljebolaget erbjöd en större del av vinsten och även tillslut att man skulle dela 50/50. Men man var inte nöjd med det och tog över hela skiten. England plockade då hem sin tekniska expertis och oljeutvinnegn stannade av helt. Det var inte så snyggt och städad.

In the 1949 election of the Majlis the one major issue was gaining more revenue from the petroleum companies operating in Iran, primarily the Anglo-Iranian Oil Company (AIOC). The members of the Majlis elected in 1949 sought to renegotiate the agreement with the AIOC. Another company, Persian Gulf Oil, had an agreement that called for equally sharing of profit with the government and the Majlis wanted the same arrangement with the AIOC. In 1950 AIOC offered an increased share of profits to the Iranian government but not the 50-50 sharing that the Majlis wanted. Mohammad Mossadeq gained the chairmanship of the committee of the Majlis that dealt with government-company agreements. This committee, under Mossadeq's leadership, rejected the AIOC offer. Later, in 1951, when the AIOC was willing to grant a 50-50 profit sharing Mossadeq's committee rejected that offer and opted for full nationalization of AIOC's properties. When the Prime Minister recommended against nationalization he was assassinated. The Majlis in March of 1951 enacted the legislation nationalizing the petroleum industry. Mossadeq and his National Front Party were politically dominant. The Shah was reluctant to appoint Mossadeq as the new Prime Minister but after public demonstrations he did so.

http://www.applet-magic.com/mossadeq.htm
Intressant tack, försvarar som sagt ingen men kan ändock tänka mig hur arroganta engelsmän först bjöd skorpsmulor sedan när det gick tyngre och tyngre då tillslut gav dom med sig men då hade dom redan gjort Iran skitsura och ja då kan något bli less och köra över den andre. Därför skall man aldrig skambjuda, gör man det så har man oftast spelar bort möjligheterna att göra en bra affär för båda och inte allt för sällan slutar det med ingen affär alls.

Så jag lägger min röst på Iran i detta faller, det händer inte ofta kan jag lova.
Citera
2020-01-07, 15:45
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
I fallet Saudiarabien och statsägda ARAMCO finns fortfarande geopolitisk kontroll från USA och ville Iran eller Venezuela vara knähundar så hade det varit enklare att komma överens.

Tror inte på att Saudiarabien är USAs knähund.

Saudiarabien har världens största oljereserver, och därigenom en maktposition.

Saudiarabien har under senaste 70 åren byggt mycket nära relation med USA, som lovat försvara Saudiarabien (och dess allierade, de övriga sunni-gulfstaterna).

I Gulfen, fungerar USA huvudsakligen som agent för Saudiarabiens utrikespolitik.

Iran (shia, och revolutionärt anti-monarkistiskt) är Saudiarabiens (sunni, och monarki) huvudfiende.

Iranske generalen Suleimani hade byggt ett starkt pro-iranskt nätverk i Mellanöstern, bland annat bestående av lokala shia-grupper, i Irak, Yemen, Saudiarabien mfl. länder.

Självklart ville Saudiarabien döda iranske generalen Suleimani. USA utförde Saudiarabiens önskan.
Citera
2020-01-07, 15:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Intressant tack, försvarar som sagt ingen men kan ändock tänka mig hur arroganta engelsmän först bjöd skorpsmulor sedan när det gick tyngre och tyngre då tillslut gav dom med sig men då hade dom redan gjort Iran skitsura och ja då kan något bli less och köra över den andre. Därför skall man aldrig skambjuda, gör man det så har man oftast spelar bort möjligheterna att göra en bra affär för båda och inte allt för sällan slutar det med ingen affär alls.

Så jag lägger min röst på Iran i detta faller, det händer inte ofta kan jag lova.

Jag lägger inte min röst på någon. Syftet med mina inlägg var bara att peka på att det inte är så svart/vitt, vilket du också skrev.
Den sittande premiärministern blev lönnmördad av Mossadeqs anhängare när han var emot att nationalisera oljan.
Jag har dock svårt att stödja Iran där man stenar kvinnor för äktenskapsbrott och hänger folk i fotbollsmål och lyftkranar.
Citera
2020-01-07, 15:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Dom dumma, djävla blattarna kan inte ens demonstrera mot en gemensam och ytterst välkänd fiende utan en massa dödsoffer. Hahhahaha, vad fasiken är det ned dessa avarter? Nu har tio ggr fler dött i demonstrations- och sorgetåg än vad som dog i USAs attack! Undrar iofs hur mången som varit ute på gator- och torg, samt på begravningen om de inte varit tvungna? För de flesta är väl knappas där frivilligt...?

Aallahua Akhbar!!!

Nej de är nog tvångskommenderade ut för att "sörja". Sedan kan inte de iranska myndigheterna ens se till att det går ordnat till utan 40+ människor trampas ihjäl! Iranierna borde vara mest arga på sin egna värdelösa ledning.
Citera
2020-01-07, 15:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Tror inte på att Saudiarabien är USAs knähund.

Saudiarabien har världens största oljereserver, och därigenom en maktposition.

Saudiarabien har under senaste 70 åren byggt mycket nära relation med USA, som lovat försvara Saudiarabien (och dess allierade, de övriga sunni-gulfstaterna).

I Gulfen, fungerar USA huvudsakligen som agent för Saudiarabiens utrikespolitik.

Iran (shia, och revolutionärt anti-monarkistiskt) är Saudiarabiens (sunni, och monarki) huvudfiende.

Iranske generalen Suleimani hade byggt ett starkt pro-iranskt nätverk i Mellanöstern, bland annat bestående av lokala shia-grupper, i Irak, Yemen, Saudiarabien mfl. länder.

Självklart ville Saudiarabien döda iranske generalen Suleimani. USA utförde Saudiarabiens önskan.

Venezuela har världens största oljereserver, inte Saudiarabien.
Citera
2020-01-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
We are all safer now:

The Associated Press
@AP
BREAKING: US issues warning to ships across Mideast waterways of 'possibility of Iranian action against US maritime interests.'
The U.S. government is warning ships across Mideast waterways crucial to global energy supplies that there’s the “possibility of Iranian action against U.S. maritime interests” in the region.
https://twitter.com/AP/status/1214492351453941761?s=20

Lloyds hälsar och tackar! Ekonomin inte längre något problem.

America is energy independent, arguably, for the first time in its history

https://www.washingtontimes.com/news...ran-on-notice/

Men du här i Sverige och europa lär nog bajsa på dig om Hormuzsundet stänger.
Citera
2020-01-07, 15:56
Medlem
Nu håller en del folk på att twittra om tidigare misslyckade mordförsök på Soleimani. Israel har tydligen varit mycket aktivt. Samtidigt verkar Netanyahu se ut som om det regnar.

Här ett exempel.

https://pjmedia.com/trending/obama-a...5-report-says/

Under årens lopp har jag sett massor med folks selfiebilder med Soleimani på twitter. Ibland verkade som att han var på 3 ställen samtidigt. Båg skulle jag tro. Och så hade han kanske inte bara dubbelgångare utan trippelgångare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in