2020-01-02, 12:45
Medlem
Är det någon ide att tala om för trafikverket att man genomgått i-Lasik sedan man tog körkortet, och därav ej är i behov av linser och glasögon när man kör fordon?

I mitt nuvarande körkort är det markerat som ett krav att jag skall ha linser eller glasögon. Men jag genomgick i-Lasik några år efter att jag tog mitt körkort.

Vad gör trafikverket åt saken om man kontaktar dem? Vill dem att man går till optiker för synkontroll så dem har papper på de hela? Är det ens värt att slösa tiden på sådant för att få bort glasögonkrav från körkortet?
Citera
2020-01-02, 12:52
Medlem
opiiums avatar
Du kan få ett intyg av kliniken som utfört "operationen" som sedan bara skickas in till transportstyrelsen.
Detta står i broschyren du antagligen fick, och skulle läsa innan du gjorde behandlingen
Citera
2020-01-02, 12:54
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-e
Är det någon ide att tala om för trafikverket att man genomgått i-Lasik sedan man tog körkortet, och därav ej är i behov av linser och glasögon när man kör fordon?

I mitt nuvarande körkort är det markerat som ett krav att jag skall ha linser eller glasögon. Men jag genomgick i-Lasik några år efter att jag tog mitt körkort.

Vad gör trafikverket åt saken om man kontaktar dem? Vill dem att man går till optiker för synkontroll så dem har papper på de hela? Är det ens värt att slösa tiden på sådant för att få bort glasögonkrav från körkortet?
Har aldrig varit med om att någon trafikpolis grävt i mina ögon efter linser, så du är tänligen safe där.

Memira skriver så här:
Citat:
Ursprungligen postat av Memira
Bilkörning och villkor för körkort
Om du har genomfört en FS-LASIK kan du i regel köra bil dagen efter och vid en
LASEK efter ca en vecka. Glöm inte att meddela Transportstyrelsen att du har gjort en
ögonoperation om du har glasögon som villkor i ditt körkort. För att få villkoret borttaget
behövs ett synintyg från oss. Kom ihåg att be oss om detta vid din tremånaderskontroll.
https://www.mynewsdesk.com/material/document/11279/download?resource_type=resource_document
Citera
2020-01-02, 12:56
Medlem
Tack för svar!
Jag gjorde operationen utomlands så något tal om "transportstyrelsen" och uppmaning om att skicka in papper var det inte.

Kan jag ta bilder (eller skanna) på dokumenten jag fick och skicka till transportstyrelsen?
Vill inte slösa tid på synundersökning :/
Citera
2020-01-02, 13:00
Medlem
opiiums avatar
Säg att du har linser, om du mot förmodan skulle bli stoppad
Eller så ringer du bara transportstyrelsen
Citera
2020-01-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Har aldrig varit med om att någon trafikpolis grävt i mina ögon efter linser, så du är tänligen safe där.

Memira skriver så här:
https://www.mynewsdesk.com/material/document/11279/download?resource_type=resource_document

Tack för svar! Jag gjorde inte operationen i Sverige, föredrog ett genomgå de hela i ett annat land, där dem är mycket duktigare med laser operationer och behandlar enormt mycket fler patienter än pytte Memira och dylikt gör i Sverige

Men ja då vart nackdelen att det ej vart så integrerad med transportstyrelsen förstås, inser man nu långt senare :/
Citera
2020-01-02, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opiium
Säg att du har linser, om du mot förmodan skulle bli stoppad
Eller så ringer du bara transportstyrelsen

Ja det får bli någon av de alternativen antar jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in