• 1
  • 2
2020-01-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robzyd
Låter ju lite konstigt det hela.
En vanlig intern SSD är bara att köpa och koppla in, du behöver som sagt kabel då det inte följer med SSD:n utan brukar följa med moderkortet.

Beroende på vad du ska spara kan en extern hårddisk vara enklast. Så vore kanske bäst att lösa det problemet.

Behöver du mer utrymme för spel, tyngre redigering eller något som behöver kunna läsa och skriva snabbt är en intern SSD att föredra.

Förutom att det är 2020 nu och det finns bättre grejer än USB 2, vi har haft USB 3.1 ett tag som klarar 10 Gb/s. PCIe är såklart snabbare men inte SATA 3.
Och förra året kom USB 4 standarden som ska kunna hantera 40 Gb/s.

Jag behöver mer utrymme till spel. Jag har två externa hårddiskar på 2 tb och en på 4 tb.

Problemet jag har med de externa hårddiskarna och min dator vet jag dock inte hur jag ska lösa. Det känns som att jag har testat allt.

Men då kan jag alltså köpa vilken intern hårddisk som helst, kabel till den och koppla in utan problem? Inget man behöver tänka på med kompatibilitet med moderkort?
Citera
2020-01-09, 01:58
Medlem
Kolla om det är SLC, MLC, TLC eller QLC på SSDn först. SLC har en bit per cell, MLC har två, TLC har tre, QLC har fyra. Färre är bättre i detta fall då det sliter betydligt mindre. Däremot är QLC billigare. SLC har bäst livslängd.

Ska du skriva mycket till SSDn är en SSD med SLC att föredra.
Citera
2020-01-11, 00:45
Medlem
Bonnatorps avatar
Om du har någon M.2. port på datorn, använd den.
NVMe-SSD i storlekarna 500-1000MB är i princip billigare än SATA-SSD. Särskilt sett till att Intels prispressare 660P är minst tre gånger så snabb som SATA-gränssnittet ens klarar av.

Å andra sidan så tjänar man i spelsammanhang inte särskilt mycket på den extra överföringshastigheten. Den gäller när man flyttar enorma filer, och nås väldigt sällan eftersom en hårddisk rent naturligt inte innehåller många enorma filer, utan jättemånga jättesmå filer.

Så i vardagssammanhang är det generellt (men inte bara) bättre med bättre prestanda i något som kallas 4K, eller 4KQ1. Pyttesmå filer på enklast möjliga sätt, kortfattat.
Där är Samsung 970 EVO Plus (viktigt med plus där) ett väldigt bra alternativ. Ett av de bästa inom rimliga priser vill jag minnas.

Allt detta gäller dock om du har M.2. anslutning.
Ananrs kanske typ... Samsung 860-serien eller Crusial MX500 är reko?
Kingston A400 duger nog om du inte ska håller på skriva och radera data hela dagarna.
SATA-diskar går hursomhelst att koppla in utan några problem alls på något moderkort sedan typ... 2005?

Annars, om du har lite budget och vill ha ett lite intressant alternativ, då kan du köpa ett PCIe-kort från Asus med 4st M.2-portar.
Då kan du skaffa 1st 250 el. 500MB NVMe-SSD åt gången och RAIDa dem när du har fler.

PS: M.2 är själva anslutningen. Men oftast sätter man NVMe diskar i dem.
Kolla produktsidan för ditt moderkort för att se vad som gäller.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-01-11 kl. 00:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in