2020-01-01, 14:28
Medlem
gullfias avatar
Varje gång jag vill se en svensk film så trycks politiskt korrekt propaganda ner i halsen på mig. Jag söker tips på PK fria filmer från detta millenium. Ju nyare desto bättre.

Kriteria:

1) Inga homosexuella eller transpersoner i filmen.

2) Inga, eller minimalt med strategiskt placerade icke-europeer som bara "råkar" vara hyvens människor och/eller oskyldiga offer för Svenssons "vardagsrasism".

3) Inga "guys-from-the-hood" karaktärer som pratar Rinkebysvenska och svär så man vill hålla för öronen...

4) Inget feminist tema, eller tema om hur män är satans svin i sitt naturliga tillstånd, medan vi kvinnor minsann alltid är guds gåva till mänskligheten.

5) Inte en massa olämpligt tonårssex i låga åldrar och / eller ungar som är chockerande oförskämda och otacksamma mot sina föräldrar.

6) Inte handlar om en etnisk svensk som är en sån jäkla loser och måste öppna ögonen för den nya världsordningen.

7) Inte handla om att alla kristna är dumma i huvudet eller med präster som är pedofiler, mördare, våldtäktsmän eller sektledare...

Förslag på filmer utan någon av dessa punkter mottages tacksamt!
PS - Den som känner att den måste upplysa mig om att jag är en rasist, nazist, homofob osv, osv... Skicka PM eller starta en tråd någon annanstans.
Senast redigerad av gullfia 2020-01-01 kl. 14:49.
Citera
2020-01-01, 14:30
Medlem
BigFatCones avatar
Kan du ge ett exempel på en film som faller inom dessa ramar?
Citera
2020-01-01, 14:31
Medlem
Ichwills avatar
Yrrol
Citera
2020-01-01, 14:34
Medlem
gullfias avatar
@BigFatCone - Vi kanske kan starta en annan tråd där vi listar de filmer som faller inom dessa kriterier, och låta denna tråd handla om filmer som inte faller inom kriterierna? Avsikten med tråden var att på ett effektivt sätt få fram en lista på moderna svenska filmer som inte innehåller någon av dessa teman... eftersom jag är trött på dem och inte vill se några fler såna filmer. Därför vill jag inte förvirra tråden genom att ge exempel på någon av hundratals exempel av filmer som enligt min åsikt innehåller ett eller flera av punkterna jag listade. Är det ok?

Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Yrrol
Har ej sett den men känner igen namnet! Tack!
Senast redigerad av gullfia 2020-01-01 kl. 14:38.
Citera
2020-01-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag listar härunder alla de svenska filmer du efterfrågar.

Tackar för årets första kaffe-i-näsan-skratt.

Här är dock en favorit från 2001, så den kvalar in:
Plötsligt i Vinslöv https://www.imdb.com/title/tt0426169/
Citera
2020-01-01, 14:41
Medlem
Se på stockholm on norrmalmstorgsdramat fast filmen är på engelska
Citera
2020-01-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Yrrol

Yrrol är från 1994...

Ondskan kanske?
https://www.imdb.com/title/tt0338309/?ref_=nm_knf_i1
Citera
2020-01-01, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Yrrol är från 1994...

Ondskan kanske?
Jag tror han syftar på Yrrol 2, d.v.s. Lyrro.
https://www.imdb.com/title/tt7485602/

Modern svensk film är generellt skräp främst p.g.a. svenska filminstitutets selektiva bidragsgivande.
Den blomstertid nu kommer kanske passar dig. De ansökte om bidrag men blev nekade. Ganska icke-PK?
Citera
2020-01-01, 15:00
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Jag tror han syftar på Yrrol 2, d.v.s. Lyrro.
https://www.imdb.com/title/tt7485602/

Modern svensk film är generellt skräp främst p.g.a. svenska filminstitutets selektiva bidragsgivande.
Den blomstertid nu kommer kanske passar dig. De ansökte om bidrag men blev nekade. Ganska icke-PK?

Tack för bra svar och klargörande! Den blomstertid låter jättebra! Extra plus om det INTE är de evigt "onda" ryssarna som ligger bakom den "mystiska invasionen"! Denna ska nu nedladdas!
Eftersom jag varken sett Yrrol eller Lorry 2 så laddar jag även ned bägge dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av 666ten

Ondskan kanske?
Sant, för den har jag sett. Men den är ju baserad på en bok som är skriven på 80-talet och handlar om svenskt 60-tal... Så där hade det varit svårt att klämma in ovanstående teman.
Senast redigerad av gullfia 2020-01-01 kl. 15:02.
Citera
2020-01-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Varje gång jag vill se en svensk film så trycks politiskt korrekt propaganda ner i halsen på mig. Jag söker tips på PK fria filmer från detta millenium. Ju nyare desto bättre.

Kriteria:

1) Inga homosexuella eller transpersoner i filmen.

2) Inga, eller minimalt med strategiskt placerade icke-europeer som bara "råkar" vara hyvens människor och/eller oskyldiga offer för Svenssons "vardagsrasism".

3) Inga "guys-from-the-hood" karaktärer som pratar Rinkebysvenska och svär så man vill hålla för öronen...

4) Inget feminist tema, eller tema om hur män är satans svin i sitt naturliga tillstånd, medan vi kvinnor minsann alltid är guds gåva till mänskligheten.

5) Inte en massa olämpligt tonårssex i låga åldrar och / eller ungar som är chockerande oförskämda och otacksamma mot sina föräldrar.

6) Inte handlar om en etnisk svensk som är en sån jäkla loser och måste öppna ögonen för den nya världsordningen.

7) Inte handla om att alla kristna är dumma i huvudet eller med präster som är pedofiler, mördare, våldtäktsmän eller sektledare...

Förslag på filmer utan någon av dessa punkter mottages tacksamt!
PS - Den som känner att den måste upplysa mig om att jag är en rasist, nazist, homofob osv, osv... Skicka PM eller starta en tråd någon annanstans.

Hmmm...det blir nog vääääldigt omöjligt. Sverige ä nog det mest PK-iga landet på planeten. Det är nog mission impossible. Tyvärr.
Citera
2020-01-01, 15:08
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Hmmm...det blir nog vääääldigt omöjligt. Sverige ä nog det mest PK-iga landet på planeten. Det är nog mission impossible. Tyvärr.
Joo... det stämmer ju. Men man tänker ju att något borde slunkit igenom nätet, under en 20-årsperiod.

Som jämförelse så är jag fan av sovjetiska filmer, för jag gillar tempot och filmkonsten i dessa filmer, som inte skapades med vinstmotiv. Sovjetunionen var ju i allra högsta grad ett ideologiskt land, som använde ganska mycket propaganda i andra sammanhang. Självfallet så var allvarlig kritik mot sojvetiska staten tabu i filmer... Men utöver det så var det fritt fram och framför allt är filmerna väldigt befriade från pekpinnar. Allt från filmversioner av episka gamla och nya böcker, kontroversiella personliga situationer eller krigsdrama m.m. förekom. Man hade ju kunnat tro att det skulle vara en massa hyvens personer med "rätt" politiska åsikter eller dolda pekpinnar om vad man ska tycka... på det viset som är vanligt i svensk film idag - men det är ovanligt. Jag tycker det är en rätt oroande svenska filmer är tydligt mer politiserade än filmer Sovjetunionen.
Senast redigerad av gullfia 2020-01-01 kl. 15:18.
Citera
2020-01-01, 15:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Joo... det stämmer ju. Men man tänker ju att något borde slunkit igenom nätet, under en 20-årsperiod.
Du måste nog söka bland filmer som inte har fått produktionsstöd från Filminstitutet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in