Citat:
Ursprungligen postat av
WirelessGkit2
Ja, det stmmer helt. Men nr/om fukt trnger in s att German Dark blir pverkat s kan ask och kolresterna frn framstllningen pverka det passiverande skiktet p partiklarna och den d uppkomna aluminiumhydroxiden kan sakta men skert smitta nrliggande partiklar. Ser ut som de vita prickar man kan se p andra aluminiumfreml som t.ex. grytor eller rr om de ligger i en fuktig milj med lite salter i omgivningen. Men det r inget som sker utan nrvaro av fuktig luft under lngre tid. r frpackningen vl frsluten s borde pulvret klara sig hur lnge som helst.
Har ett par glasrr med kommersiell fotoblixtpulver frn tidigt nittonhundra eller sent artonhundratal. Trots att de r frslutna med bde kork och doppade i vax s r innehllet helt inert idag. Det har sakta men skert reagerat med sig sjlv under rens lopp. Detta r iofs lite offtopic emedan det rr sig om en frdigblandad komposition och inte rent metallpulver. Pulvret var helt dtt redan nr jag testade det frsta gngen runt 79-80.
Tror du inte att det r magnesium i ditt gamla BLP? Det r en helt annan femma. Dr jag bor tar det ungefr tre mnader fr magnesium att oxideras mrkbart oblandat i en plastburk. Jag frvarar magnesium som husmdrar frvarar hemmagjorda konserver, allts i glasburkar med gummipackning, men trots det lr det ju inte hlla hur lnge som helst.
Den engelsk-australiensiske kemisten Barry Sturman har hittat p den hr blandningen:
Kaliumperklorat 45
Kaliumdikromat 5
Magnesium 50
Dr skyddar dikromatet magnesiet under lagring - det bildas vl ett skikt av magnesiumdikromat - men verkar som en katalysator nr blandningen antnds. Frutom att det gr att lagra hyfsat lnge har det en enorm kraft, srskilt med Mg<40m.