2024-12-22, 03:53
Medlem
VemSaDets avatar
Jag har kclo4 samt blue al i ett mrkt torr kllarfrrd
Haft det dr ca 5-6 r tror ni man kan mixtra det fr f till blp?

Borde vl inte vara ngon fara nr det har legat s lnge ?
Citera
2024-12-22, 07:00
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Jag har kclo4 samt blue al i ett mrkt torr kllarfrrd
Haft det dr ca 5-6 r tror ni man kan mixtra det fr f till blp?

Borde vl inte vara ngon fara nr det har legat s lnge ?

Perklorat har inget bstfredatum. Aluminiumet kan oxidera om det r fukt inblandat. Finns bara ett stt att kolla det och det r att testa.
Citera
2024-12-28, 17:05
Avstngd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Perklorat har inget bstfredatum. Aluminiumet kan oxidera om det r fukt inblandat. Finns bara ett stt att kolla det och det r att testa.

Aluminium har ju ett naturligt oxidskikt, som r mycket tunt och har den paradoxala egenskapen att det hindrar ytterligare oxidering. Jag har aldrig frvarat det i annat n plastburkar eller psar och har aldrig upplevt att det skulle bli smre ens p mnga r, och jag har lngre erfarenhet av detta n de yngsta medlemmarna p forumet ens har levat.
Citera
2024-12-28, 17:50
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Aluminium har ju ett naturligt oxidskikt, som r mycket tunt och har den paradoxala egenskapen att det hindrar ytterligare oxidering. Jag har aldrig frvarat det i annat n plastburkar eller psar och har aldrig upplevt att det skulle bli smre ens p mnga r, och jag har lngre erfarenhet av detta n de yngsta medlemmarna p forumet ens har levat.

Ja, det stmmer helt. Men nr/om fukt trnger in s att German Dark blir pverkat s kan ask och kolresterna frn framstllningen pverka det passiverande skiktet p partiklarna och den d uppkomna aluminiumhydroxiden kan sakta men skert smitta nrliggande partiklar. Ser ut som de vita prickar man kan se p andra aluminiumfreml som t.ex. grytor eller rr om de ligger i en fuktig milj med lite salter i omgivningen. Men det r inget som sker utan nrvaro av fuktig luft under lngre tid. r frpackningen vl frsluten s borde pulvret klara sig hur lnge som helst.

Har ett par glasrr med kommersiell fotoblixtpulver frn tidigt nittonhundra eller sent artonhundratal. Trots att de r frslutna med bde kork och doppade i vax s r innehllet helt inert idag. Det har sakta men skert reagerat med sig sjlv under rens lopp. Detta r iofs lite offtopic emedan det rr sig om en frdigblandad komposition och inte rent metallpulver. Pulvret var helt dtt redan nr jag testade det frsta gngen runt 79-80.
Citera
2024-12-29, 18:45
Avstngd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Ja, det stmmer helt. Men nr/om fukt trnger in s att German Dark blir pverkat s kan ask och kolresterna frn framstllningen pverka det passiverande skiktet p partiklarna och den d uppkomna aluminiumhydroxiden kan sakta men skert smitta nrliggande partiklar. Ser ut som de vita prickar man kan se p andra aluminiumfreml som t.ex. grytor eller rr om de ligger i en fuktig milj med lite salter i omgivningen. Men det r inget som sker utan nrvaro av fuktig luft under lngre tid. r frpackningen vl frsluten s borde pulvret klara sig hur lnge som helst.

Har ett par glasrr med kommersiell fotoblixtpulver frn tidigt nittonhundra eller sent artonhundratal. Trots att de r frslutna med bde kork och doppade i vax s r innehllet helt inert idag. Det har sakta men skert reagerat med sig sjlv under rens lopp. Detta r iofs lite offtopic emedan det rr sig om en frdigblandad komposition och inte rent metallpulver. Pulvret var helt dtt redan nr jag testade det frsta gngen runt 79-80.

Tror du inte att det r magnesium i ditt gamla BLP? Det r en helt annan femma. Dr jag bor tar det ungefr tre mnader fr magnesium att oxideras mrkbart oblandat i en plastburk. Jag frvarar magnesium som husmdrar frvarar hemmagjorda konserver, allts i glasburkar med gummipackning, men trots det lr det ju inte hlla hur lnge som helst.

Den engelsk-australiensiske kemisten Barry Sturman har hittat p den hr blandningen:

Kaliumperklorat 45
Kaliumdikromat 5
Magnesium 50

Dr skyddar dikromatet magnesiet under lagring - det bildas vl ett skikt av magnesiumdikromat - men verkar som en katalysator nr blandningen antnds. Frutom att det gr att lagra hyfsat lnge har det en enorm kraft, srskilt med Mg<40m.
Citera
2024-12-30, 10:06
Medlem
Magnesium vill ju grna ldras av kontakt med fukt, syre mm men strre mngder hller sig frvnansvrt bra om locket r ttt d allt som magnesiumet kan reagera med spontant frsvinner ganska fort.

D pratar jag i och fr sig om 200 l fat och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in