• 7
  • 8
2020-01-09, 19:06
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andakt
Men kausalitet verkställer likväl utan denna narrativa förmåga om de ändå uppträder synonymt?
Tjae...
Det var som sagt inte ett tvång att tänka på det sättet för egen del.

Hur känner du inför att saker händer och att de går att beskriva?
Citera
2020-01-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Hur känner du inför att saker händer och att de går att beskriva?

Det är fortfarande kausalitet du talar om.
Citera
2020-01-10, 12:59
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Det är fortfarande kausalitet du talar om.
Jojo, men i ärlighetens namn så har jag lite svårt för att behandla frågan:
Citat:
Men kausalitet verkställer likväl utan denna narrativa förmåga om de ändå uppträder synonymt?

Är det en fråga om huruvida beskrivandet är ekvivalent med händandet?
För isåfall tror jag vi är inne på en diskussion om Ordet, Logos.
Citera
2020-01-10, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"The universe is amoral knowing neither good nor evil. Morality is a human affair and is always defined by the power possessors."

Martin Butler
Hur går det ihop med dina andra åsikter om att universum bara är ont?

Är evolutionen rättvis, orättvis eller ingetdera? Om det är de som besitter makten som bestämmer moralen menar jag.
Citera
2020-01-10, 14:04
Medlem
Citat:
Är det en fråga om huruvida beskrivandet är ekvivalent med händandet?
För isåfall tror jag vi är inne på en diskussion om Ordet, Logos.

Narrativet du presenterat saknar egenmäktigt framförhållande och agerar därför synonymt med kausaliteten, dvs. det tillför ingenting och är därför ingenting.
Citera
2020-01-10, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Hur går det ihop med dina andra åsikter om att universum bara är ont?

Är evolutionen rättvis, orättvis eller ingetdera? Om det är de som besitter makten som bestämmer moralen menar jag.

Subjektivt upplever man det som lidande, men objektivt sett är det bara mänskliga värderingar.
Citera
2020-01-10, 14:17
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Narrativet du presenterat saknar egenmäktigt framförhållande och agerar därför synonymt med kausaliteten, dvs. det tillför ingenting och är därför ingenting.
Tjae, även detta är tomhet konstaterade en man för en tid sedan.

En vän ringde mig idag och berättade att han har slutat med droger, och det blev jag förstås glad över.
Men när han sade att han slutat umgås med samma personer jag slutat umgås med så hade jag på känn att det inte hade gått helt smärtfritt, eftersom det ändå är en bekräftelse på att den andra inte är bra nog för en själv.

"Du kommer ändå att sitta själv och knarka" var ungefär det som hade framförts av en av personerna.
Det i sig blev ett påtryckande narrativ. Orsaken var nog mindre ädel, men sett till vad som faktiskt hände så var det bästa altermativet där att det inte tillförde någonting.
Att det blev en lögn helt enkelt. En sanningshalt där han som lyssnade blir bärare av verkligheten i någon utsträckning.

Så att ett narrativ presenteras, och huruvida det sedan tillför något eller inte, vem väljer egentligen det?

Vad ett sådant påstående objektivt tillför är däremot mycket enklare att mäta.
Antingen blir det sant, vilket innebär att någon förstör sitt liv. Eller så blir det osant, vilket innebär att någon inte är ansvarig nog för att respresentera verkligheten. Som en snara utlagd för den som vill göra rätt och förespråka rättvisa.

I ett sådant läge är det ju ändå med livet som insats man agerar.
Och hur långt är man villig att gå för det man representerar?
Citera
2020-01-10, 15:04
Medlem
Citat:
Så att ett narrativ presenteras, och huruvida det sedan tillför något eller inte, vem väljer egentligen det?

Genom att rättfärdiga sig självt som en handling utanför ett annars kausalt system.
Citera
2020-01-10, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Subjektivt upplever man det som lidande, men objektivt sett är det bara mänskliga värderingar.
Ja det är del av en ordning.
Är livet gott eller ont? Bra eller dåligt? Hade du hellre inte existerat?
Hade du hellre varit ingenting?

Ditt lidande är för att du skall lära dig och inse din del av ordningen. Likt Jesus på korset, Buddha och Prometheus kedjad vid klippan är lidandet del av livet. Och livet är gott(för dess motsats är döden/intet).
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in